roermoment grote roeruitslag berekenen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Boekel »

die coating is plamuur...gemaakt van oplosmiddelvrije epoxy verf en schuurstof, maar je kunt ook glasbolletjes of andere toevoegingen gebruiken om van epoxy hars plamuur te maken.
ja prima spul.

een liever en 2x70 graden....kan wel met twee cilinders maar anders echt niet. Teken het maar eens uit.
Wat wel leuk is met lievers is dat je de roeren elk een andere uitslag kan geven, zodat de binnenste altijd meer uitslag heeft...
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Mooi dat die epoxy werkt. Hebben het op het werk eens gedaan met dergelijk spul om cavitatieschade aan de tunnels te verhelpen. op plekken waar het spul zat en het niet hoorde te komen (dokvloer) zit het nu 12 jaar later nog steeds. In de tunnels was het echter zo weg. Nu was/is die boot ook wel een zorgenkindje op dat gebied. Tunnels waren al 80x opnieuw opgelast maar dat had ook niet veel baat, vandaar dat het een keer met epoxy is geprobeerd. Ze deden er ook pomphuizen in de bagger mee.

Klopt m.b.t. tot dat roeruitslag/lever verhaal. Moeten nog even uitvinden hoe wat dat in het vat gaan gieten. Voordeel van 2 cilinders is wel dat je gewoon met gangbare cilinders aan de gang kunt en in het geval van kopen zijn die een stuk goedkoper en in bulk te vinden.

Dat roersysteem met verschillende roerhoeken heb ik een keer op internet gezien idd. Interessante materie en leuk om te maken. Ik heb echter geen idee hoe ze dat systeem noemen en nu kan ik het niet meer vinden. Heeft u enig idee hoe dat patent heet?

Groeten,

Bas
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door wrotter »

de vroegere schepen en dus ook mijn luxe motor had een uitslag van 10 graden voorlijk dan dwars ,maar daar door had je wel als je bijna stil lag en het roer dwars lei dan draaide je vrijwel om je as .
bij fikse vaart vooruit kwam je eigenlijk niet aan een grote roer uitslag maar bij langzaam had je dan maakte je wel een hele korte bocht .
dat was dan met ketting stuurwerk.
op de rijn en binnen vaart kom je niet zo ver met kleine roer uitslagen ,veel manoeuvreren.
toe geven als je een grote uitslag hebt onder hard varen remt het erg.
zie maar eens naar de becher roeren met flap gaat ook meer dan dwars om kortere hoeken te kunnen maken bij het manoevreren.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Boekel »

Mij geen patent bekend, maar gewoon beetje spelen met beginhoek van levers in in de computer en veel dingen proberen. In een avondje moet je dat wel uit kunnen vogelen.

Maargoed, 2x 70 met cilinder direct op een lever blijft lastig..
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door JanSr »

De vraag lijkt mij niet helemaal helder.
1 Wat wil je weten? De zijdelingse kracht die het roer op het schip uitoefent bij pakweg 35° en bij 70°?
2 Of de kracht die het roer uitoefent op de helmstok (het draaimoment op de roerkoning)?

1: De zijdelingse kracht van een roer op een schip bij een bepaalde stand neemt toe met het schroeftoerental. Een visvormig roer met een voor/achter verhouding van 40/60% geeft bij 70° en vol vermogen een fors hogere zijwaartse kracht. Reken maar op minstens het dubbele van de kracht van een traditioneel roer bij 35°. Dat is ook de belangrijkste reden voor de toepassing: Daardoor draait het schip vrijwel om zijn as. De schroefstraal is dan vrijwel dwarsscheeps gericht.

2: Een visvormig roer met een voor/achter verhouding van 40/60% heeft een merkwaardig verloop van het draaimoment. Bij kleine stuurhoeken "normaal" , maar al vrij snel (> ca 20°), slaat het om naar "trekken", dwz het roer wil verder draaien, zeker naarmate het schroeftoerental hoger ligt. Daar moet je op verdacht zijn: als je een bocht indraait en je bent er niet op verdacht dan vliegt het roer uit je handen. Remedie? Gas terugnemen. Bovendien is het zeer aan te bevelen om drukgestuurde terugslagkleppen op de stuurcilinder te monteren. Dan blijft het stuurwiel stilstaan in elke stand. Trouwens erg handig en veilig bij elke hydraulische stuurinrichting.

Twee maal 70° is niet te bereiken met één stuurcilinder en een helmstok.
Twee stuurcilinders met twee onder een hoek staande helmstokken is een oplossing.
Verder de "Deense" methode: Een tandwiel op de roerkoning en een tandheugel die door de cilinder wordt bediend.
Tenslotte de stuurcilinder tussen een ketting die via een paar leirollen rond een kettingtandwiel op de roerkoning (meestal de goedkoopste en gemakkelijkst te maken configuratie).

Van groot belang is de ruimte tussen schroef en roer. Minstens een halve schroefdiameter tussen voorkant roer en achterkant schroef. Het is bijna altijd nodig om bij ombouw van traditioneel naar visvormig de roerkoning een stuk naar achteren te verplaatsen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Bedankt voor de info JanSr!

Het gaat mij om het roermoment op de helmstok wat gegenereerd word. Dan ik daar passende cilinders en pomp bij zoeken. We kunnen op safe spelen, en het gewoon lekker knuppelig gaan maar afgezien van extra kosten willen we het ook niet onnodig zwaar maken i.v.m. beperkt drijfvermogen onder het achterschip.

Komen zeker kleppen in het systeem, anders gaat het vingers kosten. Been there, done that.....al was dat nog met een roerwerk met kettingen maar het effect is hetzelfde.
Bovendien is het idd wel handig om ook eens dat stuurwiel los te kunnen laten.

Voor de rest is het voor een nieuwbouwproject dus hoeft er weinig verbouwd te worden, enkel gebouwd.

Groet,

Bas
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door JanSr »

Nog even twee plaatjes ter verduidelijking van een 2 x 70° besturing op mijn sloepje.
Bovenaanzicht: Onder het witte deksel zit het tandwiel dat op de roerkoning zit.
Afbeelding

Onder de stuurcilinder het blokje met terugslagkleppen.
Afbeelding

Dit is maar een sloepje, maar het principe is simpelweg op te schalen. Kettingen en kettingtandwielen zijn goedkoop en goed verkrijgbaar.
Met vier omwentelingen van boord naar boord zeer goed en precies te besturen. Bij een groot schip valt zes omwentelingen te overwegen.

Een stuurautomaat kan problemen hebben met de kleine roeruitslagen rond de middenstand. Ik heb dat ooit opgelost door de roerstandaanwijzer te voorzien van een simpel mechanisme dat de aanwijzer "vergroot" rond de middenstand. De snelheid waarmee de hydrauliek het roer verstelt werd gehalveerd. Met een extra klepje om snel manoeuvreren in havens mogelijk te maken.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Mooi compact systeem op deze manier.

Ik denk alleen dat wij het met 2 cilinders gaan doen, die ruimte is er en daar is voor ons makkelijk aan te komen (lees: gratis :wink: ). Alleen nog ergens een bijhorende pomp zien te bietsen :mrgreen:
Plaats reactie