roermoment grote roeruitslag berekenen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Techneuten,

Is er iemand die mij aan de berekening kan helpen om het roermoment te bepalen voor visstaart roeren met een uitslag van 70 graden?

Al wat ik tegenkom op internet gaat tot 35 graden roeruitslag.

Of kan ik dan de uitkomst van die berekening maal 2 doen? dat klinkt bijna te makkelijk namelijk :shock:

Groeten,

Bas
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Marie Christina »

Nee, je kan niet maal 2 doen.
Bij roerhoeken van meer dan 35 - 40 graden gaat een roer namelijk ook als rem werken.
(Feitelijk bij elke hoek, maar het effect wordt groter naar mate de hoek groter wordt. )
Als de snelheid afneemt, neemt de invloed van het roer ook af, daar deze afhankelijk is van de snelheid van het water dat er langs stroomt.
Deze snelheid is overigens sowieso van cruciaal belang voor de berekening, waarmee gelijk duidelijk wordt dat een roer niet één roermoment heeft.

Bij roerhoeken van zo'n 60 - 70 graden of meer wordt de roerwerking rap minder.
Bij 90 graden is die zo goed als nul en de remwerking maximaal.

Het moment uitrekenen ís dus een hele toer, waar een HBO student op de Zeevaartschool pas in (ik meen) het 3e jaar zich aan waagt.
Zeker bij een visstaartroer omdat je van de oppervlakte van het roer weer de oppervlakte van de visstaart moet aftrekken.
Maar dan is weer van belang hoe scherp en lang de punten van de staart zijn.

Al met al een hele klus, waarvan ik me af vraag waarom je het wil weten.
Je boot gaat toch de bocht om als je aan het stuur draait?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Nou....de boot moet nog gebouwd worden en het is niet de bedoeling dat de handel "KNAK" zegt bij de eerste de beste bocht. Daarintegen willen we het ook niet al te zwaar hebben i.v.m. drijfvermogen achterschip.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Marie Christina »

Ah. Op die fiets.
Dat wist ik niet.

Ik zou mijn advies bij een werf gaan halen.
Die weten van de hoed en de rand.

Edit: Of gooi eens een mailtje naar zeevaartschool Willem Barentsz op Terschelling.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Navigo »

HH,

Hier kom je vast een aardig eindje mee weg.
Kijk maar eens op http://www.boothobby.nl.

Hier kun je onder scheepsvoorstuwing balansroer kiezen.
Als je de berekening volgt, kom je er wel uit.

De standaard gehanteerde roeruitslag, is meestal ruim voldoende.
Alles boven 45 graden geeft vooral verlies.


Navigo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Kijk eens op de site van Daniël Boekel.
http://www.boekel.nu zoeken vanaf 2007
Hij heeft met en voor een scouting groep ook een sleper gebouwd.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Richard van den Berg »

Hier heb ik een rekenvoorbeeld staan met wat bronnen: http://qatsi.ath.cx/~ravdberg/hs880/roerber/
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Marie Christina »

Bekende formules :D
Staan ook in het dictaat van de school.
(En, zoals te zien, met een hoop variabelen.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Carel-k »

Mijn schip heeft een roer uitslag van 2x 60 graden en dat hou niets tegen en het maneuvreerd fantasties , wanneer heb je die roeruitslag nodig , niet als je rechte stukken vaar ,maar bij het maneuvreren,in een sluis het voor de kant komen of je box invaren dat gaat allemaal met lage snelheid
Wat heel belangrijk is dat je cylinder zwaarder moet zijn en de hele roer ophanging en de aanslag.
Mijn schip weegt 22 ton en mijn motor is 135 pk en heb een stuur cylinder en stuurpomp van VETUS DE MT 175 dus lekker zwaar en heb en als 15 jaar plezier van.Je moet wel je liever aanpassen en de en de beschrijving negeren ,vandaar driemaal zwaarder dan voorgeschreven en met zo'n roer uitslag gebruik je de boegschroef ook minder, sucses!!http://www.mijnalbum.nl/Album=3TEXLSXEhttp:/
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Bedankt mensen,

Alle toegestuurde linkjes en rekensommen zijn mij bekend maar helaas helaas....allen voor 35 graden roeruitslag.

@Carel-k: is er nog iets aan berekend of was het gewoon een kwestie van 3 x zo zwaar op de gok dat het wel zou houden?
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Carel-k »

Gewoon ruim genomen op advies van de werf DE SCHEEPSBOUWERS Werkendam en ik heb er zelf nog een schepje boven op gedaan,de werf zei 120 en ik heb er 175 van gemaakt het was toen de zwaarste in deze soort en de pomp 3.5 slag met het stuurwiel naar sb en 3.5 slag naar bb en de stuurautomaat heeft er geen enkele moeite mee.
Advies; als je een set ga kopen bel met VETUS CENTER RIJNMOND die heeft leuke aanbiedingen
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Boekel »

Als je de krachten van 35 graden verdubbeld dan ben je er wel hoor, de krachten worden niet verdubbeld als je van 35 naar 90 graden gaat.

en 90 graden roer, ja dat heeft effect...niet als je vaart en in 1 seconden staat je roer zo, maar als je gaat sturen veranderd de aanvoerrichting van het water, en kom als het ware schuin aan op het achterschip.

Het leuke van een goed roer is dat je dus letterlijk achteruit gaat bij 90 graden roeruitslag, erg prettig manouvreren.

Bij nieuw kopen is de stuurpomp het duurst, zoek een knappe tweedehands, bereken met het slagvolume hiervan een 8 tot 10 slagen boord-boord en laat een passende cilinder erbij maken. cilinder kost 3 a 400 euro nieuw op maat gemaakt.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Daar is tie dan!.....Boekel! :wink:

Volgens mij ben ik al heel wat van u/jou tegen gekomen op internet. Ooit ook eens een nozzle onder een slepertje gezet toch?

Mooi dat ik die 2 x 35 graden wel aardig aan kan houden, das toch de makkelijkste weg. ( eigenlijk is de makkelijkste weg de dijk over steken en even bij Van der Velden roeren binnen wandelen maar ach :roll: )
Heb je toevallig ook suggesties wat ik aan kan houden als diameter roeras? Hier kom ik eigenlijk ook geen rekenvoorbeelden van tegen op het grote net.

En idd...2 x 70 graden heeft wel degelijk effect. Snap ook niet zo goed waar de max van 35 graden vandaan komt eigenlijk. En zeker in ons geval met een dubbelschroevertje, kunnen we nog dwarsuit ook als we het een beetje goed uit puzzelen.

Pompje/cilinder gaan we wel uitkomen denk ik, dat is vrij makkelijk uit te rekenen en dan gaan we wel eens kijken wat het gaat worden en waar we kunnen gaan bietsen 8) Volgens mij is er destijds voor ons huidige bootje een heftruck geofferd om aan een cilinder te komen :lol:
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Boekel »

http://boekel.nu/foto/11/2011-11sleper/index.htm

Uiteindelijk is deze cilinder vervangen door een clinder van: jawel, een heftruck (side-shift cilinder). Deze heb ik wel aangepast intern.

Met twee roeren kun je bijvoorbeeld ieder roer een kettingwiel geven, ketting erom en met cilinder de ketting heen en weren, gelijk spaninrichting daar maken en klaar.

Diameter roerkoning: hangt er nogal vanaf of ze vrij hangend zijn of met een (stevige) hak. Maar liefst lekker dik (zeg 40mm diameter) dan heb je ook een beetje sterkte voor de aandrijving.

Vergeet ook een noodstuurinrichting niet... (helmstok ergens op kunnen zetten)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: roermoment grote roeruitslag berekenen?

Bericht door Baschinist »

Boekel,

Komt idd een hak onder, het is voor padvinders dus idd een beetje stevig anders weet ik het wel weer ..... sta je 4 x per jaar droog om de hele handel weer te richten :lol: .
Had nu voor roeras dezelfde diameter genomen als de schroefas (35mm. Die had ik, verder kan ik er ook geen onderbouwing voor geven) maar dat lijkt me wat aan de krappe kant. Aan de andere kant willen we het ook niet onnodig zwaar maken aangezien het drijfvermogen achterop minimaal is.

Denk dat wij gewoon old school gaan. twee levers met een koppelstang ertussen. Lekker makkelijk en we hebben wat dat betreft ruimte zat om het in te bouwen.
Noodstuur komt er ook op, zal een hele toer worden om het te ding te sturen met een helmstokje maar als je maar aan de kant kan komen. Aan de andere kant, in 12 jaar tijd is bij ons huidige bootje zo'n beetje alles wel een keer uit het leven gestort behalve het hydraulische roerwerk.

Even een andere vraag: U/je hebt destijds een nozzle gemaakt. Wat was dat voor een coating die er aan de binnenkant gesmeerd werd? Een soort harde epoxy o.i.d.? en heeft dat een beetje gehouden door de jaren heen?
Plaats reactie