help, het spookt hier...

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

help, het spookt hier...

Bericht door frank »

Van stroom en zo weet ik wel het een en ander maar nu is hier aan boord iets heel geks aan de hand.
De 12 v set geeft problemen, maar wel heel vreemde problemen. De stabiele 12 v uit de accus gaat naar een centrale zekeringkast en vandaar naar een aantal gescheiden gebruikers.
En nou is het gekke dat die gebruikers via hun voedingdraad een soort wisselstroom voor hun kiezen krijgen. Gevolg is dat regelmatig apparaten spontaan uitvallen en weer opstarten, de 12v marifoon valt uit bij hoog vermogen zenden en gaat resetten.
een 12v ledlampje naast mijn stoel hier knippert irritant en dat is niet prettig.
Maar de vraag is nu waarom wordt mijn stabiele 12v accustroom ineens 11.15 tot 11.92 wisselstroom????
Er zit een steeds terugkerend patroon in, 11.45, 11.92, 11.15 en weer 11.45 terwijl de accuspanning netjes 12. 45 volt aangeeft. Zitten er spoken tikkertje te spelen in mijn zekeringkast?
Ga zometeen die kast eens openmaken en iedere aansluiting doormeten. Verbruikers om de beurt uitzetten, het euvel moet toch te vinden zijn.
Er zit een blauwe omvormer op, een dikke acculader, dan een paar draden naar voren voor diverse zaken als radio, marifoon etc.
Zou die omvormer een storing op de lijn kunnen zetten? Of de acculader?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: help, het spookt hier...

Bericht door Richard van den Berg »

Alles uit en dan één voor één aanzetten en kijken wanneer het dan optreed.

Succes!
Groeten,

Richard

mijn boot
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: help, het spookt hier...

Bericht door edje »

lijkt wel op een "vuil' net. Weet dat als je een groot aantal led lampen gebruikt deze je net vervuilen. Hoe het precies in elkaar steekt kan ik je niet uitleggen. electra is nu eenmaal niet mijn hobby :cry:

We hebben op de zaandam ook 1 lamp in de mk die lijkt op een disco lamp. al meerdere keren de lamp geopend en bekabeling gecontroleerd maar geen breuk of zo. maar na verloop van tijd gaan hij ineens feller of zwakker branden. ook als we er een andere lamp in zetten. volgend dokter prik heeft dit te maken met vervuiling in het net op die groep. Nu zitten er op die groep best wel wat led lampen maar op andere groepen ook en die doen het niet.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: help, het spookt hier...

Bericht door Navigo »

HH,

Als de "lader" gevoed wordt vanuit de wisselspanning dan kan het inderdaad uit de lader komen.
De zogenaamde rimpelspanning, meetbaar in wisselspanning.

De opbouw van de oudere laders is dat deze eerst van wissel naar wissel omzetten en daarna pas gelijkrichten.
Dit geeft afhankelijk van de kwaliteit altijd een meetbare rimpel.

Ook een moderne lader bijvoorbeeld een ctek laddertje heeft al een rimpelspanning van 4procent dus meetbaar.

Als de "lader" dan ook nog eens je 12volt boordnet voedt, waarbij de accuset er als backup achterstaat.
Hiermee bedoel ik de accucapaciteit wordt pas aangesproken als de "lader" uitvalt, dan kan het inderdaad zo zijn dat je een rimpelspanning meet terwijl je op de accu's een mooie vlakke spanning meet.


Wat opvalt is dat je spanning ver weg zakt, en apparatuur uitvalt en opnieuw opstart.
Dit gebeurd op onderspanning. De accu's zouden dit moeten bufferen.

Kijk de kabelaansluitingen eens na.

Meet je accu's eens na, liefst als mogelijk met zuurweger als dat kan. Lijkt op een kapotte cel.
Doe anders als het niet mogelijk is de accu,s eens in rust meten.

Geladen accu zou iets van 12,76 volt moeten zijn met een geringe terugval over langere periode.

Navigo
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: help, het spookt hier...

Bericht door frank »

Gisteren de kast opengemaakt en alle groepen een voor een afgeschakeld en doorgemeten.
Op het moment dat de Victron omvormer offline ging stabiliseerde de spanning en werd alles weer normaal.
Dat is dus de dader, maar de vraag is dan, hoe kan dat ding gewoon werken en netjes stroom leveren en tegelijk het hele verdere netwerk in de war brengen?
Dus, uitzetten en verder op de grote omvormer tot we weer thuis zijn waar de inmiddels gerepareerde oudere Victron ligt te wachten in de reservekist. Stom dat ik dat ding niet mee genomen heb, maar ja, ik kan niet alles dubbel meenemen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: help, het spookt hier...

Bericht door frank »

En dan eindelijk gevonden waar alles om draait. De reserve omvormer gaf zelfde resultaat dus waarschijnlijk is mijn nieuwe omvormer niet defect en ligt het ergens anders aan.
De oude autoradio heb ik gedumpt, zat ergens sluiting in en en werd erg warm. Dan maar wat moderns inbouwen.

Zoals gezegd heb ik uiteindelijk de schuldige gevonden die al die gekke storingen in mijn 12v net veroorzaakte. Mijn buurman die af en toe opstapt is electricien en zei al meteen "het ligt aan de massa, pak maar eens een verse draad en zet die rechtstreeks van apparaat op de min pool van de accu en meet dan nog eens"
Lijkt me onwaarschijnlijk dacht ik nog maar alee, toch maar die accukist open en de polen kritisch bekijken. Er loopt nu 25 kwadraat naar de zekeringkast, wat kan daar nou mis zijn?
En toen zag ik het ineens, de accuklem waar de dikke koperen kabel strak is opgesloten was nog nauwelijks zichtbaar onder een mosgroene poederachtige laag. In de loop der jaren is die klem dus zwaar gecorrodeerd en zag er uit als een oude leegglopen batterij in een radiotje, dat is ook zo'n vieze bende.
Dus nu maar eens flink die hele handel aanpakken, alles schoon opgeknapt, dikke vaseline over de polen en nieuwe kabel getrokken van liefst 35 kwadraat.. Nou als ik nu nog spanning verlies dan weet ik het niet meer.

Daarnaast ontdekte ik dat de grote zekering van de omvormer veel spanningsverlies geeft. Ik stak er een tweede 40 a blad bij en de meter sprong gelijk omhoog. Dus daar had ik ook verlies. Weer wat geleerd.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie