startprobleem na schoonmaak leiding

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Etab »

Waarde vaarvrienden.

Ik had helaas afgelopen jaar een bacterie in mijn dieseltank en had dus de tank geleegd, filter vernieuwd etc etc.
Door familie omstandigheden heb ik helaas een kleine 2 maanden niet de gelegenheid gehad naar mijn boot te gaan.

Vrijdag bleek dat ondanks toevoeging de brandstof in het glas van het filter weer smerig was en er dus blijkbaar nog steeds vuil in het systeem zat.
Daar ik steeds wat heb met deze tank heb ik hem afgekoppeld en alles weer schoongemaakt rond de motor en nieuw filter gehaald.
De aan en afvoerslang in een jerry-can gedaan en begonnen met ontluchten.
Als ik het handpompje gebruik komt de brandstof retour dus dat loopt.
Heb het ontluchtingsgaatje van de pomp geopend en die laat bij starten flinke sproei zien en dus ontlucht.
Echter wat ik ook doe er komt via de leiding geen brandstof meer uit de leiding bij de cilinder uit. heb er 1 of meerdere los gemaakt en geen brandstof.
Ook de retour geblokkeerd en gekeken of dat hielp ( hij pompt wel terug namelijk)

Iemand enig idee wat er nu mis zit?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door frank »

"Via de leiding" schrijf je, je bedoelt de inspuitleiding naar het inspuitstuk?
Als je op de opvoerpomp diesel krijgt en je hebt filter en brandstofpomp goed ontlucht , draai de wartels op de inspuitstukken even los om ook daar te ontluchten dan moet hij het gewoon doen.
Hangt van het soort pomp af maar er moeten een of twee moeren zitten die je wat los kunt zetten om te ontluchten.
Als je dan de startmotor even laat draaien moet er diesel uit de inspuitleidingen komen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Etab »

Ja die wartel heb ik al los gehaald maar er komt niks.
En je zegt 2 boutjes mogelijk? ? hmmm er zit wel hier en daar wat. Zal eens kijken of er nog een 2e zit!

En op de uitgang van de leiding uit de pomp naar de verstuiver zit ook een boutje, maar ja als er aan het eind niks uit komt gaat er aan het begin niets in.
Aan het spuiten van het eerste ontluchtingsgat zie je dat er wat draait als ik start.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Navigo »

HH,

Wartels bij de verstuivers los nemen en met het handpompje flink druk op het systeem zetten.

Bij een vier of zes cilinder met lijn pomp moet je het zo al op iig een aansluiting zichtbaar krijgen, je perst dan het restdruk klepje wel open.

Anders even doorstarten, in beide gevallen wel even de gashandle bedienen, dan is er wat meer doorstroming.

Andere mogelijkheid, afhankelijk van vervuiling staan je plunjer elementen van de pomp vast.

Heb je een lijn pomp met inspectie luikje? Dan zou je deze open kunnen maken en kijken of de plunjers op en neer gaan.

Navigo
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door sambeek »

De uitgaande brandstof leidingen vanaf je pomp naar de cilinders,
komt daar ook geen brandstof uit? (overloop op de pomp wel)
Misschien verstopping voor, uitgaande leidingen in de pomp naar cilinder?
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door paure nesci »

En het zou ook nog kunnen zijn dat het "uitzetmechanisme" (daar waar ik bij mijn indenor aan moet trekken om m uit te zetten) blijft hangen in de "uit" stand ...
op de pomp , n klein busje wat blokkeerde....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Etab »

Hoi paure,

ja dat schoot mij ook in gedachten.
Inmiddels wat tips ontvangen en Ed van de Zaandam gesproken. Vrijdag op mijn vrije dag eens aan de klus.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Etab »

Waarde vaarvrienden.

Naar aanleiding van de tips en contact met Ed van de Zaandam ben ik gister aan het werk gegaan.

Eerst heb ik de retourleiding gekneld zodat alle brandstof alleen via de inspuit leiding zou kunnen. Dan loopt het handpompje vol en zit het blijkbaar vol. Starten en testen geen effect.
Daarna ontluchtingsgat weer geopend. Bij starten sproeit het er hard uit. Ik vond een 2e boutje. boven de eerste. Zit wel brandstof in maar doet niets. zie foto 1
Afbeelding
Vervolgens de leiding van cilinder 1 eraf gehaald. En bij starten weer niks. alles schoongemaakt. is schoon van binnen.
Bij starten komt uit dit gaat ook niks. Zie foto 2
Afbeelding
Retourleiding vervangen, Leidingen lopen daar waar kan gewoon door.
De motorstop kabel losgemaakt hij staat uit en lijkt bij heen en weer halen te werken, Kan dat alleen niet van binnen zien.
Afbeelding
Ergo: bij starten zie ik brandstof uit de ontluchtingsknop kopen. maar komt niet door naar de leidingen. Daarvoor stopt het al?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Etab »

NB. Ik ben wat aan het zoeken geweest en het blijkt dat beide boutjes ontluchtingsplugjes zijn. Onder en boven.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Navigo »

HH,

Je hebt een roterende brandstof pomp.

Kenmerkt zich door één plunjer.
Je hebt inderdaad twee ontluchting boutjes.

Met het handpompje druk opbouwen, eerst de onderste ontluchting open draaien tot dat je brandstof krijgt.

Deze sluiten en herhalen voor het schuin weg geplaatste boutje.

Haal nu ook de banjo van de aanvoer leiding iets los, zodat je zeker weet dat hier ook geen lucht meer zit.

Deze pompen hebben geen restdruk klepje, dus je zult nu moeten gaan door starten.
Haal hiervoor iig twee leidingen los bij de verstuivers, dus niet op de pomp.

Gashandle vol open, stopknop geheel terug.

Ontluchten gaat tegenstelling tot een lijnpomp wat moeizamer.

Navigo
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Etab »

Hoi navigo,

Gister weer een hele tijd aan het rotzooien geweest.

De onderste van de 2 ontluchtingsgaten loopt als een trein. Uit de bovenste komt niks.
Alles weer doorgepompt en retour ontlucht, daarna doorgepompt tot de pomp niet meer wilde vanwege druk.
De accu weer leeggestart maar niks.

Wat jij het schuinstaande boutje noemt (banjo bout) is de uitgang naar de 1e cilinder, die geeft dus niks. de 2e ontluchter is de bovenste. volgens de tekening.

De retour werkt ook want als ik de retour open hou dan hoor ik het rondpompen. Dus de ontluchter het meet dicht bij de uitgang naar de verstuiverleiding geeft wel brandstof. En de ontluchting die brandstof geeft doet dat ook roterend.

Ben inmiddels de weg kwijt, ben bang dat ik mijn portemonee moet gaan opentrekken en een monteur moet gaan zoeken...
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Navigo »

HH,

Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar je kunt nog wel iets aan het binnenste controleren.
Onder het dekseltje wat vast zit met de twee hoge moeren zit het gas en stop mechanisme.

Als je het ziet zitten, weet natuurlijk niet hoe avontuurlijk je bent ingesteld? Maar je kunt nog controleren of de stop nog goed ingehaakt zit en of het gasgeef stifje nog beweegt.

Ik heb even gezocht, als je op YouTube zoekt op

CAV Injection pump full strip down to re seal and stop fuel leaks

Dan vindt je een duidelijk filmpje, hoe het hoort te zitten.
Met een duidelijke uitleg om nabij de 18 minuten zie je hoe of wat.

Zo duidelijk kan ik het iig niet in geschreven tekst uitleggen.

Is echt te doen, hoogstens kost het je een pakking die onder het deksel ligt.

Zie je het niet zitten dan wordt het uit besteden.
Je ontluchtingsprocedure heb je iig goed uitgevoerd.

Navigo
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: startprobleem na schoonmaak leiding

Bericht door Etab »

Hey Navigo,

Zo langzamerhand lijkt mij ook dat de enige optie nog is dat daar iets niet goed zit.

Ga er maar aan sleutelen en kijken wat het doet. Zal de voortgang laten horen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie