Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door Baschinist »

Beste forummers,

Is er misschien iemand die weet of drijfstanglagers en zuigerveren voor motorcode 615.941 ook passen in motoren met code 615.912?

De laatste is een iets ouder model OM615 en daar zijn beroerd onderdelen voor te krijgen en 3 x raden welk model er uit ons bootje kwam :roll:
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door wolf1 »

Jahoor dat past. Maar pas op, op de buitenkant van de lager schaal staat std of een ondermaat.
op de zuigerveer staat alleen top maar geen overmaat !
Dus in beide gevallen is het nodig even te meten met wat we te maken hebben, lagers welke ondermaat en veren welke overmaat.
Gr. Wolf1
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door Baschinist »

Top! bedankt voor de info.

Toch makkelijk zo'n forum, de meeste handelaren wilden een kenteken en chassisnummer hebben......valt niet mee met een boot :mrgreen:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door Baschinist »

Nou helaas....past dus niet :evil:

Van de zuigerveren voor een 615.941 die ik had besteld passen er 2 op de zuigers van een 615.912, de bovenste veer is echter een stuk dikker/hoger op een 615.912. Jammer weer....dat wordt weer ff speuren op het grote net.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door stevedem »

ik denk dat je die onderdelen wel bij drinkwaard in sliedrecht kan vinden...
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door Baschinist »

Nee helaas, rommel is te oud :lol:
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door stevedem »

serieus ?
hoeveel jaar verschil zit er in beide types dan ?

ik heb ook een 615, maar die is aantal jaar geleden gereviseerd door ze (door vorige eigenaar)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door Baschinist »

Even uit mijn hoofd komt die van ons van tussen 1966 en 1977, een van de eerste modellen dus. Is inmiddels de 2e OM615, vorig jaar brak de distributieketting maar dit bleek een beetje een miskoop.
Ben even kwijt voor wat voor onderdeel we vorig jaar bij Drinkwaard zijn geweest maar ook dat hadden ze niet meer en kregen we te horen dat het tijdperk OM615 toch wel aan zijn eindje is.
Ander motortje is op zich ook nog wel een optie maar dit bootje moet het nog een jaartje blijven doen en eigenlijk zit niemand erop te wachten om nog een fundatie te gaan verbouwen.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door dconel »

Baschinist schreef:.. eigenlijk zit niemand erop te wachten om nog een fundatie te gaan verbouwen.
Eigenlijk een goede oefening voor jullie nieuwbouw project. Maar het lijkt me iets realistischer dat de motor het nog een paar jaar moet blijven doen?

Ik zie die OM's wel eens tweedehands op marktplaats voorbij komen, misschien een donorblokje kopen? Altijd handig!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door Baschinist »

Ik zie die OM's wel eens tweedehands op marktplaats voorbij komen, misschien een donorblokje kopen? Altijd handig!
Ja klopt, dat was dit blok ook. Punt is alleen dat je geen idee hebt wat je koopt. Die dingen hebben er over het algemeen al een paar rondjes aardbol opzitten.
Misschien dat dat hem uiteindelijk wel gaat worden hoor, dit zou alleen een wat goedkopere oplossing zijn.
Eigenlijk een goede oefening voor jullie nieuwbouw project. Maar het lijkt me iets realistischer dat de motor het nog een paar jaar moet blijven doen?
Die oefening heb ik al gehad bij het huidige bootje :lol: en dat gaan we bij de nieuwe dus ff anders aanpakken :roll: Een jaar is wat optimistisch idd, maar hoop eigenlijk toch wel een eind te zijn dan. We zitten nog even achter wat staalsponsors aan en dan moeten we een heel eind op streek zijn met de begroting. Dan kan het platenpakket gemaakt worden en dan kunnen we bij een werf terecht om te bouwen incl. alle faciliteiten. En dan met een handje vol lassers moet het casco iig wel vrij vlot in elkaar zitten is de verwachting.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door KarelE »

Is een 616 een optie?

Op FB in de groep boten en bootonderdelen.:

goede 50pk 4 cilinder inboarfdiesel
€ 1.250
Roelofarendsveen

Zeer nette en goed lopende motor de motor bijschikt over gloeispiralen zodat hij makkelijk aanslaat en er zit een aanbouwhuis bij voor een keerkoppeling

Deze gemariniseerde motor is op basis van een Mercedes om616 en beschikt over 50pk

De motor is draaiend te zien!!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zuigerveren & drijfstanglagers OM615

Bericht door Baschinist »

Bedankt voor de tip maar we hebben gistermiddag een ander 615 blok gekocht ( voor heel wat minder, maar het scheelde dat de handelaar zelf ook scout was :wink: ).
Van het weekend eens even goed kijken hoe dat er aan toe is en met een beetje mazzel is het een kwestie van aanbouwdelen overzetten.
Plaats reactie