PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door stevedem »

Afgelopen weekend 3 daagjes weg geweest.
Alleen gister met wat minder weer via het merwedekanaal naar vianen in een kolone van de spoorbrug arkel naar vianen.
Het viel mij op dat ik de rest niet bij kon houden,
dus GPS erbij, en toen zag ik dat ik bij 2600 rpm net aan de 9 a 9,5km/u haalde.
normaal was dat 11 a 12.
zelfs bij bijna 3000 rpm haalde ik dat nog niet.
ook leek ik een zwaarder geluid waar te nemen, niet van de motor maar van de aandrijving.
Gas terug genomen naar 2300 rpm waarbij het geheel het rustigste draaide, echter net aan 9km/h

Bij een brug aangekomen moest ik wachten op tegemoetkomende beroepsvaart..
dus in z'n vrij.... even later stationair vooruit, enorme trilling, alsof hij maar half in versnelling stond oid, iets gas erbij en het was weg.
Later bij de het afmeren voor de sluis idem.. .maar na een wachttijd van 20 min was het weg, en is ook niet teruggekomen op het tripje naar de haven vanaf de sluis.
In de haven eens goed onder de vloer gekeken, en verdomd, daar lag weer een plasje olie.
Dat lag er eerder ook ( grotere hoeveelheid ) maar toen dacht ik dat het kwam doordat ik teveel olie in de brandstofpomp gekiept had.

Aangezien het oliepeil van de motor nog hetzelfde stond verdenk ik nu de keerkoppeling van lekkage.
Wellicht is het peil nu te laag, wat bij flink doorvaren en een goed warme KK dus dat enorme trillen/bonken in de vooruit verklaart bij stationair.
Nu is vorig jaar de olie ververst door drinkwaard, dus had er niet meer naar omgekeken.

Kan een PRM koppeling met een te laag peil bovenstaande symptomen geven ?

En weet iemand welk type PRM koppeling dit is ?
Dan kan ik even de manual erbij zoeken om te zien HOE ik olie kan peilen (zag geen peilstok)

Hopelijk is dit het.... ik zag nergens een lekspoor, maar heb niet de aftapplug ondeirn gecheckt....
Ga over 3 weken op vakantie ermee, hopelijk is het geen keerring oid waardoor hij eruit moet.

Afbeelding
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door stevedem »

inmiddels gevonden dat het een PRM 140 zou moeten zijn.
Echter in de workshopmanual die ik gevonden heb word niets gezegd over HOE je olie moet peilen, enkel dat je het elke x aantal uur moet controleren.... maar hoe :?:
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Baschinist »

http://www.prm-newage.com/media/File/14 ... %20man.pdf

Dit heb ik even snel gevonden. Is een hydraulische KK dus een laag peil kan idd wel voor rare tafrelen zorgen. En hoe warm is "goed warm"? normaal is tussen de 50-80 graden, max is 90 graden. Als hij te heet wordt wordt je olie dunner en dat kan de werking ook nadelig beinvloeden en de kans op lekkages vergroten.

Wat betreft olie peilen: ik zie op de tekening aan de zijkant een plug bovenaan het carter ( rechts als je achter de motor zit, maar kan anders zijn, modellen verschillen nog wel eens). Plug ziet er hetzelfde uit als de aftapplug. Deze eruit draaien en opvullen tot er olie uit het gat komt.

succes!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Baschinist »

Kleine aanvulling: recht boven de vulplug waar ik het over had zou een paar centimeter hoger een peilstok moeten zitten. Ziet er op de tekening gewoon uit als een bout.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Navigo »

HH,

Even los van olie niveau of waar te peilen, er zal ten slotte vast ergens een propje zitten met in het midden een bolletje. Het peilstokje.

Het lijkt er eerder op met zwaarder motorgeluid, trillingen, bonken en het niet halen van de normale snelheid dat je wat in de schroef hebt gehad of nog hebt.

Navigo
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door stevedem »

Baschinist schreef:http://www.prm-newage.com/media/File/14 ... %20man.pdf

Dit heb ik even snel gevonden. Is een hydraulische KK dus een laag peil kan idd wel voor rare tafrelen zorgen. En hoe warm is "goed warm"? normaal is tussen de 50-80 graden, max is 90 graden. Als hij te heet wordt wordt je olie dunner en dat kan de werking ook nadelig beinvloeden en de kans op lekkages vergroten.

Wat betreft olie peilen: ik zie op de tekening aan de zijkant een plug bovenaan het carter ( rechts als je achter de motor zit, maar kan anders zijn, modellen verschillen nog wel eens). Plug ziet er hetzelfde uit als de aftapplug. Deze eruit draaien en opvullen tot er olie uit het gat komt.

succes!
exacte temperatuur weet ik niet, had ik even moeten meten inderdaad..
Het was in ieder geval warm genoeg om na een seconde of 2 a 3 je vingers er weer af te trekken :lol:

ik heb inmiddels idd al gevonden waar je het kan peilen.
nog niet HOE ik het kan peilen, moet dat warm, koud oid.... oliekoeler zit boven de KK

op welke tekenening zie jij dan nog een vulplug ?
afttap zit onderop, bovenop een bout met peilstok eraan als het goed is.

Navigo schreef:HH,

Het lijkt er eerder op met zwaarder motorgeluid, trillingen, bonken en het niet halen van de normale snelheid dat je wat in de schroef hebt gehad of nog hebt.

Navigo
Dat bonken en trillen bij stationair vooruit doet hij alleen maar als de KK goed warm/heet is.
Gisteren was dat na een flink stuk 3000 RPM varen..
Als ik lange tijd 2200 rpm draai hen ik geen bonk bij inschakelen of stationair vooruit.
Enkel het idee dat ik wat langerzamer vaar dan voorheen....
Dus iets in mijn schroef ga ik vooralsnog niet van uit.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door RuudMal »

Steven

Een stukje landbouw plastic kan een leuk effect geven ik zou deze suggestie zeker niet overslaan. Ik zou dit zeker even uitsluiten door even overboord te gaan en met je voeten de schroef te voelen . Je hoofd kan dan gewoon droog blijven :D

Gr ruud
Ancora Imparo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Baschinist »

Op pagina 11, de tekening rechts bovenin, staat nog een hoge plug ingetekent bovenin het carter. Geen idee of die er bij u ook zit maar maakt ook niet zoveel uit als de peilstok inmiddels is gevonden.

Olie peilen kan gewoon koud als de motor stil staat. Wel eerst opvullen tot peil en daarna de motor een paar minuten laten draaien zodat alles goed rond gepompt wordt, daarna alles weer uitzetten, wachten tot alle olie weer naar beneden is gezakt en nogmaals peilen en eventueel bijvullen.

Hoelang heeft de motor nog stationair gedraaid voordat u aan de koppeling voelde voor de temperatuur? Dan is de koppeling namelijk onbelast terwijl de koeler gewoon doorgaat dus dan zal de temperatuur vrij snel zakken en geeft dat een scheef beeld van de bedrijfstemperatuur. Of heeft u gevoeld terwijl u voer?

Idd uitsluiten dat er niets in de schroef zit is wel een goeie tip.

Ik weet niet of u iets van een apart stuwdruklager heeft? Als u er toch zit zou ik even kijken of er speling zit op de schroefas in axiale richting. Kijk of u de uitgaande as van de koppeling iets in of uit de koppeling ziet komen. Ik heb zelf namelijk ooit dezelfde taferelen gehad door een versleten stuwdruklager. Ik ga er niet vanuit maar als je toch bezig bent kun je er beter gelijk even naar kijken.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door stevedem »

achter de KK zit eerst een python drive, waarvan tussenstuk van 2016 is.
daarachter een stuwdruklager (denk ik)
asspeling is er niet, dat heb ik gecheckt gister.
was met geen mogelijkheid te bewegen in lengterichting.

De motor stond uit toen ik eraan voelde,
daar zal 1 a 2 minuten tijd tussen gezeten hebben.
daarvoor zal hij hooguit een minuut stationair gedraaid hebben.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Baschinist »

In dat geval zou ik eerst weer eens proberen met voldoende olie en er zeker van zijn dat er geen rotzooi in de schroef zit/blad krom. En als de kans zich voordoet ff de temperatuur bekijken.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door stevedem »

net de olie gepeild, is wel iets laag, maar nog zichtbaar op de peilstok.
alleen de olie is kraakhelder, terwijl de olie in de bilge zwart is.
dat duid op motorolie van het blok dus.
maarrrrrr.... die staat nog steeds keurig op hetzelfde peil als begin van het jaar, 1cm onder de max.

wel was de onderkant van dat ronde huis tussen KK en motor wat nat van zwarte olie.
dat zou duiden op een lekke krukaskering.
maar dan zou het carterpeil moeten zakken.

Welke olie moet er in die prm koppeling ?
ik dacht gewoon motorolie, maar het lijkt anders te ruiken, maar heeft geen rose kleur zoals ATF
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Navigo »

HH,

PRM keerkoppelingen kunnen gevuld worden met gewone motorolie. Max bedrijfstemperatuur is 80 graden, normaal in het begin van koelsysteem opgenomen dus ergens tussen de 40 en 60 graden.

De hoeveelheid olie in de koppeling is heel klein, doe hem voordat je hem op topt eerst even helemaal aftappen.
Je hoeft hierna niet te ontluchtten.

Als het goed is, is de koeler met zijn olie aansluitingen naar boven geplaatst zodat deze bij stilstand niet leegloopt en dat je dan dus ook redelijk snel drukopbouw in het systeem hebt.

Je verdenkt nu de keerkoppeling, je sluit iets in je schroef uit, maar je spreekt ook over een python drive.

Hoe zit het met de lagers van deze, met andere woorden draai eens aan de as is.
Neem deze is los en draai eens afhankelijk aan de schroefas, voel en luister eens als je de as cq homkineet verdraait.
Wat voel je, hoor je.


Haalt je schroefas wel de vertraagde toeren, zoniet dan aan koppelingsplaten gaan denken.
Olie kan naar "frituurolie" ruiken, oud verbrand.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Baschinist »

De manual heeft het over 20W30 olie. Geen idee of dat hetzelfde is als wat er in de motor gaat, lijkt mij iets dikker dan de meeste motorolie. in ieder geval geen ATF erin doen.

Als het anders ruikt idd aftappen en even goed kijken of het echt nog helder en schoon is of wat donkerder dan nieuwe olie en idd de frituurlucht.

Had u toevallig nog temperatuur gemeten? Ik ben er nog niet van overtuigd dat het spul niet een beetje te warm is geworden.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door stevedem »

Navigo schreef:HH,

PRM keerkoppelingen kunnen gevuld worden met gewone motorolie. Max bedrijfstemperatuur is 80 graden, normaal in het begin van koelsysteem opgenomen dus ergens tussen de 40 en 60 graden.

De hoeveelheid olie in de koppeling is heel klein, doe hem voordat je hem op topt eerst even helemaal aftappen.
Je hoeft hierna niet te ontluchtten.

Als het goed is, is de koeler met zijn olie aansluitingen naar boven geplaatst zodat deze bij stilstand niet leegloopt en dat je dan dus ook redelijk snel drukopbouw in het systeem hebt.

Je verdenkt nu de keerkoppeling, je sluit iets in je schroef uit, maar je spreekt ook over een python drive.

Hoe zit het met de lagers van deze, met andere woorden draai eens aan de as is.
Neem deze is los en draai eens afhankelijk aan de schroefas, voel en luister eens als je de as cq homkineet verdraait.
Wat voel je, hoor je.


Haalt je schroefas wel de vertraagde toeren, zoniet dan aan koppelingsplaten gaan denken.
Olie kan naar "frituurolie" ruiken, oud verbrand.

Navigo
Python is niks mis mee, alles draait soepel.
En het tussenstuk ervan, dat met de lagers, is vorige jaar nog vervangen tegelijk met de motorsteunen.

Het klopt dat de aansluiting schuin omhoog staan van de oliekoeler,
dus logischerwijs blijft daar olie in staan, tenzij het dmv de wet der communicerende vaten terug loopt...

Aftappen en verversen kan ik zowiezo wel doen idd.
Weet je toevallig de hoeveelheid die erin zou moeten zitten ??
Baschinist schreef:De manual heeft het over 20W30 olie. Geen idee of dat hetzelfde is als wat er in de motor gaat, lijkt mij iets dikker dan de meeste motorolie. in ieder geval geen ATF erin doen.

Als het anders ruikt idd aftappen en even goed kijken of het echt nog helder en schoon is of wat donkerder dan nieuwe olie en idd de frituurlucht.

Had u toevallig nog temperatuur gemeten? Ik ben er nog niet van overtuigd dat het spul niet een beetje te warm is geworden.
Een frituurlucht is mij niet opgevallen, maar ga het zowiezo wel even aftappen en verversen, ik kan er heel makkelijk bij, dat scheelt.

Inmiddels navraag bij drinkwaard gedaan,
hun vullen die dingen (en de mijne dus ook vorige jaar) met minerale motorolie, 15w40.
Heb inmiddels de versie van Kroon besteld ervan.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: PRM keerkoppeling, vreemd verschijnsel, olie peilen ?

Bericht door Baschinist »

Weet je toevallig de hoeveelheid die erin zou moeten zitten ??
Volgens de manual: 1,4 of 1,7 liter, afhankelijk van of de koppeling horizontaal of verticaal is geplaatst. Daar zal de koeler + slangen nog bijkomen, dus ik schat een liter of 2 totaal.
Plaats reactie