In dat geval ben ik wel nieuwsgierig bij wat voor motoren je uit gaat komen. Ben toevallig zelf ook op zoek, al zal dat grotendeels af gaan hangen van sponsoring dus ik ben niet echt vrij in de keuze maar ik heb al wel zo mijn voorkeuren
Dat is inderdaad wel lekker, maar denk dat dat meer te maken heeft met je uitlaatdemper(s) en je opstelling (flexibel/star). En uit de uiteindelijke keuze. Geloof toch dat ik liever naar 1600 klappies van een DAF luister dan naar 3600 toeren en een turbo1. Leeftijd. De mijne wel te verstaan. Wij maken flinke reizen met ons schip, en dat willen we zeker nog tien jaar zorgeloos kunnen blijven doen. Met een nieuwe motor, die dankzij state of the art technologie efficiënter met brandstof omgaat, en heel belangrijk, minder decibellen produceert.
Het gaat me dus ook weldegelijk om de luxe.
Zou het? Dat die eisen tzt komen kun je op wachten maar kijkend naar het wegverkeer en binnenvaart zal dat voor nieuwe motoren gaan gelden gok ik zo en niet voor al bestaand spul. En zolang ze in Brussel geen ei leggen zou ik zelf helemaal niks nieuws kopen. straks zit je met je Tier 3 motor en dan verzint iemand in Brussel het dat het Tier 4 moet zijn.3. Regelgeving. Langer dan 20 meter, dus afhankelijk van de cvo-grillen uit Brussel. Er gaan emissienormen op ons afkomen. Welke normen, en wanneer is nog niet bekend, maar dát ze komen staat vast. De 575 gaat die normen niet halen, ook niet met GTL. Zodra die normen een feit zijn kan ik de 575 aan de straatstenen niet meer kwijt, en schieten de prijzen van vervangende motoren omhoog.
Ik ben in die zin ook niet zo bang voor eisen uit Brussel maar meer voor lokale burgemeesters die overal hun eigen emissieregeltjes op gaan stellen ( zie wegverkeer). Maar ja.....die zeggen doodleuk dat een Diesel er helemaal niet meer in komt met een beetje pech.
Dat is inderdaad wel een argument. Net zelf 4 weken achter onderdelen voor een OM615 aan geweest. Kost een hoop geld en moeite want ook dat tijdperk is aan zijn eindje.5. Randapparatuur voor de 575 wordt schaars. Boschpompen kun je alleen nog laten reviseren als de ingeleverde nokkenas in orde is. Waterpompen zijn nu al haast niet meer te betalen, enz. enz.