Meen je dit nu serieus?Baschinist schreef:
Je vergelijk met het verbruik op 1200 toeren kan voor een berekening de prullenbak in, dan zou je ook die gegevens moeten hebben bij stroom tegen. De stroom levert immers energie die de motor niet hoeft te leveren, en als jij geen vermogen vraagt dan levert een motor ook niet. Je zit in het onderste bereik van je regulateur ( die op je motor, niet je gaspook).
Of je nu 1200 rpm tegen of mee stroom vaart, dat verandert geen moer aan je brandstofverbruik, de schroef "neemt" namelijk vermogen.
Er wordt in dit draadje voortdurend gesproken over bij dit toerental levert de motor dit.....
Dat is een verkeerde gedachtegang, de grafieken laten zien wat de motor KAN leveren bij een bepaalt toerental.
De schroef bepaalt wat er afgenomen wordt.
Aangezien de vermogensopname van een schroef geen rechte lijn is maar ongeveer met een derde macht stijgt is het onmogelijk om je schroef uit te leggen precies op de vermogenslijn van de motor, simpelweg omdat deze niet zo'n steile curve heeft.
Er is in het lijnenspel maar 1 plaats waar de beide vermogensalijnen (opname en motorvermogen) elkaar snijden.
Dit punt behoort op het maximaal vermogen van de motor te liggen, of de lijnen kruisen elkaar geheel niet (dan is de schroef te licht)
De lijnen te vroeg laten kruisen zal een te zwarte schroef opleveren die de motor overbelast zodra je het snijpunt passeert.
Aquanaut