berekening motorvermogen
Moderators: sailor wim, frank
Re: berekening motorvermogen
sorry maar dat klopt niet, het meer energie verbruik krijg je door de tijd die je langer overdoet ,immers je blijft op het zelfde toerental en als je hem dam aan de grond trekt gaat het nog langzamer en word het verbruik hoger ,daarom zochten de schepen ook vaak het diepste water op als je genoeg vermogen had en dus niet steeds de over de hoeken varen(binnenbochten )
als je voer en je draaide rond 500 toeren per motor viel het toeren tal nooit terug 2x omkeerbaar tenzij je hem finaal in het grind trok en je de stenen onder de kond hoorde knallen .tja en dan maar weer schroeven wisselen .
als je voer en je draaide rond 500 toeren per motor viel het toeren tal nooit terug 2x omkeerbaar tenzij je hem finaal in het grind trok en je de stenen onder de kond hoorde knallen .tja en dan maar weer schroeven wisselen .
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: berekening motorvermogen
Gek he dat een schip dat over de grond vaart meer verbruikt,om in scheepstermen te blijven het raakt kant nog wal
Gr René
Gr René
Klaver vier
Re: berekening motorvermogen
Rene,
Zo gek vind ik dat niet! Je verandert de weerstand dus je snelheid neemt af en heb je meer bransdstof nodig om dezelfde afstand af te leggen!
Zo gek vind ik dat niet! Je verandert de weerstand dus je snelheid neemt af en heb je meer bransdstof nodig om dezelfde afstand af te leggen!
Ancora Imparo
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: berekening motorvermogen
Het begrip brandstofverbruik wordt hier nogal eens op meerdere manieren gebruikt denk ik. Je hebt verbruik per uur, dat hoort bij een bepaald toerental/geleverd vermogen. En je hebt het verbruik dat nodig is om een bepaalde afstand af te leggen. Dat dat laatste verschilt afhankelijk van omstandigheden als stroom mee of tegen, hoeveelheid water onder de kiel etc.
Om bij het topic te blijven, het afleiden van het vermogen van het verbruik gaat om het verbruik per uur. Verbruik per afgelegde km is in dit topic niet zo interessant.
Om bij het topic te blijven, het afleiden van het vermogen van het verbruik gaat om het verbruik per uur. Verbruik per afgelegde km is in dit topic niet zo interessant.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: berekening motorvermogen
Het is kennelijk een onderwerp dat iedereen boeit. Alleen praten we allemaal langs elkaar heen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: berekening motorvermogen
Guido,
Ik denk dat je gelijk hebt. Pak het andere forum erbij leg er een filter overheen en gebruik wat je gebruiken kan guido. Succes.
Volgens bedoelen we allemaal hetzelfde alleen we leggen het allemaal verschillend uit.
En ging het ove vermogens bereking en zijn nu bezig met brandstof verbruik. Zeker niet onbelangrijk maar voor die paar uur dat wij varen niet zo relevant. Ik zou zeker kijken naar lage exploitatie kosten en betrouwbaarheid.
Gr
Ruud
Ik denk dat je gelijk hebt. Pak het andere forum erbij leg er een filter overheen en gebruik wat je gebruiken kan guido. Succes.
Volgens bedoelen we allemaal hetzelfde alleen we leggen het allemaal verschillend uit.
En ging het ove vermogens bereking en zijn nu bezig met brandstof verbruik. Zeker niet onbelangrijk maar voor die paar uur dat wij varen niet zo relevant. Ik zou zeker kijken naar lage exploitatie kosten en betrouwbaarheid.
Gr
Ruud
Ancora Imparo
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: berekening motorvermogen
In die zin dat ik erachter ben gekomen, mede dankzij jullie inbreng, dat ik eerst balans moet zien te krijgen in de hele aandrijflijn, te beginnen bij de schroef.ErikH schreef:En is Guido inmiddels wijzer geworden?
De motorkeuze is hoe gek het ook klinkt eigenlijk het sluitstuk van het verhaal.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: berekening motorvermogen
Nogmaals: het ging mij om de stelling dat een motor bij toerental X ook per definitie verbruik X heeft. Deze bewering klopt niet. Dat heeft niets met een afgelegde weg of tijd te maken maar met de belasting van je motor. In die zin vaar je eigenlijk wel op cruise control, alleen niet met constante snelheid maar constant toerental en heet het geen cruise control maar regulateur. Deze spuit al naar gelang de belasting een hoeveelheid brandstof in om de motor op het gewenste toerental te houden en deze hoeveelheid is zo ongeveer elke slag verschillend. Dat verbruik zal ergens liggen tussen minimale inspuiting (onbelast) en maximale inspuiting ( vol belast, het brandstof verbruik uit de kromme). Als de dynamo bijvoorbeeld gaat laden zul je keurig op toeren blijven en niet aan snelheid inleveren. Je blijft binnen het reservevermogen van je motor en het regelbereik van de regulateur, je gaat echter wel meer brandstof verbruiken. En of je nu roer geeft, door de keien vaart, nog vast ligt, of door chocoladevla vaart i.p.v. water doet eigenlijk niet zoveel ter zake ( tot op zekere hoogte).
Het verbruik waar hier over gesproken wordt zijn waarschijnlijk gemiddelde over een dag/week/maand/jaar genomen en daar zit dit al in verwerkt dus op een uur varen zul je het verschil niet of nauwelijks zien.
Dat je door een bepaalde weerstand langzamer gaat varen en daardoor langer over een bepaalde afstand doet en daardoor meer verbruikt is logisch, je moet je motortje immers langer laten draaien maar dit verbruik komt nog eens bovenop bovenstaand verhaal.
Het verbruik waar hier over gesproken wordt zijn waarschijnlijk gemiddelde over een dag/week/maand/jaar genomen en daar zit dit al in verwerkt dus op een uur varen zul je het verschil niet of nauwelijks zien.
Dat je door een bepaalde weerstand langzamer gaat varen en daardoor langer over een bepaalde afstand doet en daardoor meer verbruikt is logisch, je moet je motortje immers langer laten draaien maar dit verbruik komt nog eens bovenop bovenstaand verhaal.
Re: berekening motorvermogen
Dat klopt inderdaad niet, want het is maar net welke belasting de motor bij toerental X voor zijn kiezen krijgt, dat kan van onbelast tot de grens die wordt aangegeven in de vermogensgrafiek bij toerental XBaschinist schreef:Nogmaals: het ging mij om de stelling dat een motor bij toerental X ook per definitie verbruik X heeft. Deze bewering klopt niet. .
Maar volgens mij begon de discussie een aantal pagina's terug een opmerking over deze post:
Als je van twee gelijke situaties uitgaat voorstrooms of tegenstrooms neemt de schroef net zo veel vermogen op, dus kun je in dat geval stellen dat 1200 rpm net zo veel brandstof kost ongeacht of je nu stroompje mee of tegen vaart.Baschinist schreef:
Je vergelijk met het verbruik op 1200 toeren kan voor een berekening de prullenbak in, dan zou je ook die gegevens moeten hebben bij stroom tegen. De stroom levert immers energie die de motor niet hoeft te leveren...
Later zijn pas alle invloeden die op de schroef kunnen worden losgelaten er bij gehaald, die de vermogensopname van de schroef en dus het brandstofverbruik beïnvloeden.
@Guido, waarom de 2:1 reductie, is het schroefraam zo klein?
Mijn situatie heeft wel wat van de jouwe weg, alleen ben jij fors zwaarder maar ook langer.
Mijn T345 levert volgens de boekjes 113PK bij 2600 (is ook een 5.7 liter 6 cilinder)
Hierachter een PRM 3:1 met een linkse drieblad.. (ik meen) 22" x 21" - 35%
Die is een haartje te licht, omdat anders de aanvangssnelheid wat te groot wordt, gewicht is 18 ton
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: berekening motorvermogen
Maar dan is mijn vraag welke invloeden er dan wel mee gaan spelen?Als je van twee gelijke situaties uitgaat voorstrooms of tegenstrooms neemt de schroef net zo veel vermogen op, dus kun je in dat geval stellen dat 1200 rpm net zo veel brandstof kost ongeacht of je nu stroompje mee of tegen vaart.
Als ik tegenstroom vaar gaat mijn motorbelasting en dus het brandstofverbruik wel omhoog, daarin tegen zakt die belasting voorstrooms wel alleen niet dusdanig dat je het tegen elkaar weg kunt strepen. Waar is dit verschil dan in te verklaren?
Re: berekening motorvermogen
weet je leg het ook eens voor op het binnenvaart forum om te zien hoe binnen schippers hier mee omgaan ?
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: berekening motorvermogen
Baschinist je zegt het zelf ( als ik tegenstrooms vaar gaat mijn motorbelasting omhoog en dus het brandstof verbruik omhoog)
Waarom gaat de motorbelasting omhoog omdat je gas geeft en niet op die 1200 toeren blijft als in het voorbeeld.
Gr René ( Klaver vier)
Waarom gaat de motorbelasting omhoog omdat je gas geeft en niet op die 1200 toeren blijft als in het voorbeeld.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: berekening motorvermogen
Ik heb het niet over gas geven gehad, juist niet.Waarom gaat de motorbelasting omhoog omdat je gas geeft en niet op die 1200 toeren blijft als in het voorbeeld.
Binnenvaartforum is idd een optie, alleen spelen er bij hun vaak andere factoren als beladingstoestand en waterdiepte mee die van invloed zijn. Dat is hier niet van toepassing.
Re: berekening motorvermogen
Baschinist,
Ik denk dat we nu tot de kern van de zaak komen. Bij onze jachtjes geven we gas en zetten daarmee de schuiven van brandstof pomp in een bepaalde stand. Deze stand is vast. Bij een. Motor met een regulateur stel je ook het toerental in maar zal afhankelijk van de belasting zelf de brandstof regelen. Voorbeeld is hierbij een stationaire generator motor welke met een constant toerental draait. Maar afhankelijk van de belasting meer of minder brandstof regelt. En ik denk dat vele van ons geen regulateur hebben en dus alleen de branstof pomp in een bepaalde ( vaste)stand zetten. En een motor met regulateur zal je eerder tegen komen nog in sleepbootjes. Nu is er wel een daf met volgens mij een vacuum regelaar maar volgens mij staat deze los van de belasting.
Gr
Ruud
Ik denk dat we nu tot de kern van de zaak komen. Bij onze jachtjes geven we gas en zetten daarmee de schuiven van brandstof pomp in een bepaalde stand. Deze stand is vast. Bij een. Motor met een regulateur stel je ook het toerental in maar zal afhankelijk van de belasting zelf de brandstof regelen. Voorbeeld is hierbij een stationaire generator motor welke met een constant toerental draait. Maar afhankelijk van de belasting meer of minder brandstof regelt. En ik denk dat vele van ons geen regulateur hebben en dus alleen de branstof pomp in een bepaalde ( vaste)stand zetten. En een motor met regulateur zal je eerder tegen komen nog in sleepbootjes. Nu is er wel een daf met volgens mij een vacuum regelaar maar volgens mij staat deze los van de belasting.
Gr
Ruud
Ancora Imparo