Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Ah....ik had de foto ff gemist :roll:

Ziet er bekend uit idd, das geen twijfelaar :mrgreen:

Hoe zag dat filterhuis eruit van binnen? Dat van ons leek wel aluminium wat 30 jaar op de zeebodem had gelegen, compleet weg gevreten door die zure handel.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door dconel »

Baschinist schreef:Ik weet niet meer welke maar het middel was erger dan de kwaal. Dat was echt tuig maar het werkte dus niet. Uiteindelijk na een jaar aanmodderen 200m3 gasolie af staan voeren als afval, tankcleaning bedrijf in de tanks, motoren gereinigd en gerepareerd en toen waren we er eindelijk vanaf.
Het spul verwijderd de bestaande algen niet, het doodt ze zodat het niet verder groeit of terugkomt. Het is ook niet meer teruggekomen toch? Dus dood :) En ja, de bestaande meuk zal er uit moeten..
Baschinist schreef:De Shell staat vol met flesjes wonderspul waar je je salaris aan uit kunt geven maar ik geloof daar nooit zo in eerlijk gezegd.
Ja, die wondermiddeltjes is een ander verhaal. Ze verzinnen iedere keer weer wat nieuws. Maar een bestrijdingsmiddel dat algen en bacterie doodt, kunnen mensen wel maken hoor. Dat is niet te vergelijken met die fancy additieven voor brandstof naar mijn mening.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Marie Christina »

Ik gebruik deze:
Afbeelding
Best prijzig (Eurootje of 30 meen ik) maar geen ellende in mijn brandstof, tot nu toe.

En ik hoef geen 200 kuub te behandelen, maar slechts 200, als ik helemaal aftank.
Dat scheelt ook in de kosten natuurlijk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Het spul verwijderd de bestaande algen niet, het doodt ze zodat het niet verder groeit of terugkomt. Het is ook niet meer teruggekomen toch? Dus dood :) En ja, de bestaande meuk zal er uit moeten..
Wij maakten de tanks 1 voor 1 schoon. Schone gasolie erin, en die behandelen met chemicalien. Eerst zaten die filters vol met die chemicalie om vervolgens na een paar weken weer een bacterie te hebben waardoor de filters weer vol zaten. En uiteindelijk wisten ze van Caterpillar ook niet meer of de motorschade nu veroorzaakt werd door de bacterie of door die chemicalien. Het had een wat afwijkend schadepatroon.

Uiteindelijk is alle gasolie van boord gegaan ( gevoelig puntje, want dan weet je als reder wel dat je de rest van het jaar voor jan met de korte achternaam aan het varen bent) en zijn de tanks e.d. gereinigd door een classificeerder. Gewoon met een hogedrukspuit en heet water, daar is geen goedje meer aan te pas gekomen en toen waren we er weer vanaf.

Maar goed, als het werkt werkt het. Vroeg me alleen af of er mensen zijn die wel behandelen en toch een bacterie hebben/hadden. En ik vraag me af waarom deze discussie altijd wel loopt bij bootjes en dat ik er bij auto's niemand over hoor. Die tanks zijn meestal veel gevoeliger voor condens.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door sambeek »

Dat lijkt mij op zich vrij logies, gezien een auto tank toch regelmatiger wordt ververst.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door KarelE »

En auto tanks zijn van kunststof, dus minder gevoelig voor condens lijkt me.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door buggyrene »

Daarom ben ik ook heel blij met mijn kleine kunststof tankje van 60 liter in mijn boot.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door dconel »

Ik werk op een scheepswerf. paar weken terug een brandstoftank moeten aanpassen; De zuigleiding zat een aantal cm boven de tankbodem, maar er was geen mogelijkheid om de tank af te tappen. Dus al het bezinksel (water en andere troep) van al die jaren bleef of de tankbodem liggen. Op een gegeven moment kwamen er problemen en kregen wij opdracht de tank open te maken. Tja, wie koopt er dan ook een casco uit China zeggen we dan..

Overigens, de eigenaar heeft er voor gekozen nu halverwege de tank aan te zuigen, de goedkoopste "oplossing" :lol:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door RuudMal »

Gelukkig nog geen last gehad van de bacterie en wij hebben redelijke grote vrijstaande tanks welke afzonderlijk geïnspecteerd kunnen worden.
wij bunkeren maar 1 keer per jaar en kunnen meer dan 250 uur varen dan.

want als ik de foto zo zie met de bacterie wordt ik daar zeker niet vrolijk van. je moet er niet aan denken dat het filter dichtslaat in een druk vaarwater.

gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Marie Christina »

Baschinist schreef: Vroeg me alleen af of er mensen zijn die wel behandelen en toch een bacterie hebben/hadden.
Da's wel een goeie.
Ik vraag het me nu ook af.
Iemand?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Dat lijkt mij op zich vrij logies, gezien een auto tank toch regelmatiger wordt ververst.
Over het algemeen wel, hoewel er uitzonderingen op zijn, maar ook bij tanken komt er ook water mee.Dus vaker tanken = meer water= meer voedingsbodem voor bacteriegroei
En auto tanks zijn van kunststof, dus minder gevoelig voor condens lijkt me.
Dat vraag ik me dus af? Hoewel van kunststof (moderne auto's, die van mij dus niet :roll: ), de temperatuursverschillen die zo'n tank te verduren krijgt zijn veel groter ( rijwind, dag/nacht,vorst). In die zin is de temperatuur in een bootje veel stabieler en dus veel minder gevoelig voor condens.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Ik werk op een scheepswerf. paar weken terug een brandstoftank moeten aanpassen; De zuigleiding zat een aantal cm boven de tankbodem, maar er was geen mogelijkheid om de tank af te tappen. Dus al het bezinksel (water en andere troep) van al die jaren bleef of de tankbodem liggen.
Das idd een minder handig constructie maar op zich staat dit los van bacteriegroei ( okee, de kans erop is wel groter). Drap onderin je tank krijg je zowiezo wel.
En nu ga ik geen chinezen zitten verdedigen en ik ga verder ook geen namen noemen maar ik ken dus ook een vrij vooraanstaande Nederlandse werf die dit niet echt lekker ge-engineerd heeft :lol:
WADnWIND

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door WADnWIND »

Ik lees toch een aantal zure reacties op diesel bacterie gif. Voordat je je ongefundeerde scepsis uit, kan je ook de moeite nemen deonderzoeken te lezen.
Al zit er wel verschil in de merken en kwaliteit.
Het heeft een hoog gehalte wat de boer niet kent, toch wel beetje kenmekend voor dit forum.
Ik heb beroepsmatig met dit soort zaken te maken gehad en het werkt.

Hoe dan ook; iedereen krijgt vroeg of laat te maken met bacterie slijm. De 1e keer wisten we nog lang niet dat het bacterien waren, dat wisten we pas in de 90er jaren.
Het wordt pas echt een issue als je motor stil valt bij het invaren van een haven op stroom, zoals oude Schild, Vlieland of Terschelling. Leg dat maar uit aan je verzekering.
In iedergeval zaak om water uit je tank te houden, en liefst een waterzak onder je tank. Ik weet mensen die met tampons water halen uit hun tank, schijnt perfect te gaan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Marie Christina »

WADnWIND schreef:Ik lees toch een aantal zure reacties op diesel bacterie gif. Voordat je je ongefundeerde scepsis uit, kan je ook de moeite nemen deonderzoeken te lezen.
Al zit er wel verschil in de merken en kwaliteit.
Het heeft een hoog gehalte wat de boer niet kent, toch wel beetje kenmekend voor dit forum.
Wie is hier dan zuur?
En ook je "wat de boer niet kent" opmerking herken ik niet, hoor.
Al helemaal niet als "kenmerkend".

Ben je niet in de war met dat andere forum?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Ik lees toch een aantal zure reacties op diesel bacterie gif. Voordat je je ongefundeerde scepsis uit, kan je ook de moeite nemen deonderzoeken te lezen.
Al zit er wel verschil in de merken en kwaliteit.
Het heeft een hoog gehalte wat de boer niet kent, toch wel beetje kenmekend voor dit forum.
Ik heb beroepsmatig met dit soort zaken te maken gehad en het werkt.
Het spijt me maar ik vind dit toch wel een vreemde reactie. Als je goed leest is die scepsis nou niet bepaald ongefundeerd aangezien mijn ervaringen met een antibacteriemiddel nou niet echt positief zijn. ( overigens ook beroepsmatig al doet dat niet heel veel ter zake).
En wat de boer niet kent......ik wou dat het waar was.

Ik beweer ook niet dat het niet zou werken, ik vraag me alleen af of het nut heeft om het preventief aan je brandstof toe te voegen. En in die zin zou ik ook graag een onderzoek lezen wat niet bij een producent of verkoper vandaan komt. Waarom gooit de Shell het zelf niet bij zijn brandstof als het zo'n issue zou zijn? Die hebben er ook wel belang bij dat opslagtanks e.d. niet vol met bacterien zitten.
Plaats reactie