Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Marie Christina »

Baschinist schreef: ik vraag me alleen af of het nut heeft om het preventief aan je brandstof toe te voegen.
Een hele terechte vraag die nuttig is voor de discussie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Marie Christina »

Tja.
En nu?
Daarin staan bij de conclusies net zoveel effectieve als matig- en niet effectieve middeltjes.
Mijn conclusie: het juiste middeltje aanschaffen.
Dan doet het iets.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

idd....denk dat je in dit verhaal kunt lezen wat je wilt lezen.

Bij preventief behandelen is grofweg de kans 50/50 dat het nut heeft, afhankelijk van het middel. En dan nog is het nut het uitroeien van alle bacterien, wat niet per se strikt noodzakelijk is zolang het maar onder controle is.( je boterham is per slot van rekening ook niet steriel en toch heb je echt niet gelijk de beri beri) En als afsluiter zeggen ze dat de test beter kan, maar praktisch te moeilijk was en geven ze als advies om te bunkeren bij een station met grote doorloop en voor het geval "dat" een flesje aan boord te bewaren voor een shock treatment.

Blijft voor mij meer psychologie dan wetenschap, gewoon doen waarbij je je goed voelt denk ik maar.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: En ik vraag me af waarom deze discussie altijd wel loopt bij bootjes en dat ik er bij auto's niemand over hoor. Die tanks zijn meestal veel gevoeliger voor condens.
Waarschijnlijk omdat het daar een algemeen ingeburgerd gegeven is,en men dus weet dat er biocide bij moet,althans in de truckwereld is dat een feit.Ik werd er in 2008 al op geattendeerd,dat ik moest zorgen voor een bacteriedoder.
Een fles vol KATHON™ FP 1.5 Fuel Biocide koste rond de 20 euro ex btw destijds,en dat had de truckdealer in voorraad.
Maar wat veel mensen denken,dat als er biocide bij gaat,dat je dan gevrijwaard bent algvorming,dat is niet zo.
Alleen deze algen gaan dood door die biocide,maar blijven wel degelijk in je tank zitten.
Het werd een soort van korrelig produkt,dat naar de bodem zonk.
2 keer per jaar moest je toch wel de aanzuigbuis die in de tank zit,waar de eerste filter aan vast zit,eruit halen,en deze schoonmaken,want anders verstopte de boel ook.
Ik lees hier ook,dat diesel veel rouleert in autotanks,maar in trucktanks dus nog meer.
Maar het vrijwaard je niet van algvorming.

Als je dus een tank hebt,met een onderuit aanzuig leiding,loop je wel de kans dat de dode algen,(korrelig zandachtige substantie) je filters bereiken,en die verstoppen.
Het beste lijkt mij dan ook,een stijgleiding te hebben in de tank,en regelmatig (minimaal 1 keer per jaar) het zeefje onderaan even schoonmaken.
Dan weet je zeker dat je geen vuiligheid aanzuigt.
En wat je ook niet moet hebben,is een tank met een "soeppan" eronder,waar die leiding in staat,want die pan loopt op de duur wel vol met die troep,en dan doet de motor ook niks meer.Je kan dus beter en vlakke bodem in de tank hebben,zodat je de tank niet helemaal leeg kan trekken.De dode bacterie heeft dan meer ruimte om zich te verspreiden in de tank.
Bij een niet vaak schommelende tank,zoals een boottank,kan namelijk de biocide naar de bodem zakken,want het zwaarder dan diesel,en het is en corrossief produkt.Specific gravity is 1.04 en van diesel is dat ongeveer 0,88.Deze rotzooi hebben we te danken aan het feit,omdat er biodiesel(patat olie) moet worden bijgemend omdat het zogenaamd millieuvriendelijker.Ze vergeten echter,dat het middel om die algvormig tegen te gaan,erger is dan de kwaal,en met gepaste zorg moet worden behandeld.Want fijn spul is het niet.
Kathon FP 1.5 product information:
http://msdssearch.dow.com/PublishedLite ... age=GetDoc
De tekeningetjes in deze pdf verduidelijken denk ik een hoop,hoe e.e.a. zich verhoud in tanks die weinig tot geen slingerende beweging kennen,zoals boottanks.
Om een hoop problemen te voorkomen als je een onderuitloop hebt,is het werken met 2 filters,een groffilter een fijnfilter,zodat je altijd brandstof bij de brandstofpomp hebt,denk ik het beste.
Marie Christina schreef:
Baschinist schreef: ik vraag me alleen af of het nut heeft om het preventief aan je brandstof toe te voegen.
Een hele terechte vraag die nuttig is voor de discussie.
Ik heb daarover zo mijn gedachte.
Ik denk namelijk omdat de biocide zwaarder is dan diesel,dat het nu naar de bodem van de storage tanks zakt en dat er dan onderin een hoop biocide komt te zitten,die zich dus niet vermengd met het produkt.En ik zou niet weten,welke storage firma, bv Vopak produkt roerpompen in zijn tank heeft zitten,om ervoor te zorgen dat het produkt in beweging blijft.En omdat ze liever zien dat een ander problemen krijgt met de installatie,dan zij zelf,want niet alle rvs kan er namelijk tegen.En biocide is een corrossief produkt,en hoort in principe in een gecoate RVS tank.Maar dat kan niet samengaan met diesel,want diesel is een "oplosser".Diesel lost die coating op den duur weer op.Maar goed,wie daar een beter mening over heeft,dat lees ik graag,want ik ben ook niet alwetend.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Handige Harrie »

Klinkt als een prima toepassing voor inconel en hastaloy, Dat is van zichzelf al troep dus zou moeten werken :lol:

Maar even serieus, In de Klaus hadden we een trechtervormige dagtank zitten. Doordat de motor (en filters) in het midden aangesloten zat kreeg je onderin het water, bezinksel en andere troep te liggen.
Dan was het eens in de zoveel tijd de kraan onderaan open drukken en wachten tot er heldere diesel uit kwam.
De brandstoffilters hebben dan ook vrij weinig troep voor de kiezen gehad.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Ik lees hier ook,dat diesel veel rouleert in autotanks,maar in trucktanks dus nog meer.
Maar het vrijwaard je niet van algvorming.
Hier ben ik ook nog niet uit. In het onderzoek wat ik net heb zitten lezen wordt enerzijds het probleem deels gewijd aan de snelle doorlooptijd bij raffinaderijen waardoor brandstof geen tijd krijgt om te bezinken in de opslagtanks en anderzijds wordt geadviseerd om te bunkeren bij stations met een snelle doorlooptijd. Komt op mij nogal tegenstrijdig over.
Wat ik wel weet is dat bij ons aan boord eigenlijk de ellende begint als we veel moeten bunkeren/afgeven. Dan krijg je relatief warme gasolie van de wal die in tanks onder de waterlijn gaat en dan begint het gesodemieter met condens.
Ik snap in die zin ook de paniek om condens ook niet voor een jachtje in de winter. Tuurlijk, hoe minder lucht er boven de gasolie zit hoe minder het kan condenseren maar de temperaturen zijn stabiel en de lucht boven de gasolie beweegt heel de winter niet dus als daar het water uit is dan is het ook wel klaar. ( er wel vanuitgaande dat je een tank hebt die niet direct onderdeks zit waar het zonnetje op staat)

Truckwereld ben ik niet zo mee bekend, maar voor auto's heb ik er nog niet over gehoord en voor zover ik weet komt het in de zeevaart ook niet voor dat er preventief behandeld wordt. Maar als ik de prijzen zo zie en hoor denk ik dat dat wel te verklaren is 8)
En wat je ook niet moet hebben,is een tank met een "soeppan" eronder,waar die leiding in staat,want die pan loopt op de duur wel vol met die troep,en dan doet de motor ook niks meer.Je kan dus beter en vlakke bodem in de tank hebben,zodat je de tank niet helemaal leeg kan trekken
Als het zo zit dan zit het ook niet goed. Wanneer mogelijk is zo'n soeppan altijd een aanrader. door het geslinger verzameld zich alle ellende in dat pannetje doordat de s.m. hoger is en kun je het goed aftappen. Met een vlakke tank tap je een beetje ellende weg samen met een hoop "goede" gasolie terwijl het grootste deel van de ellende ( en voedingsbodem voor bacterien) in de tank blijft zitten. En als de aanzuigleiding het soeppannetje leeg kan zuigen is het hoog tijd om daar de zaag in te zetten, dan is de constructie verkeerd.
is het werken met 2 filters,een groffilter een fijnfilter,zodat je altijd brandstof bij de brandstofpomp hebt,denk ik het beste.

Dat is zowiezo wel goed alleen in geval van bacterien is dat mosterd na de maaltijd. Je wilt immers voorkomen dat die bacterie groeit in je tanks en daar doen die filters niks tegen, die zitten pas na je tanks. het onder controle houden van het watergehalte in de tanks is meer de oplossing, en dat kan door het regelmatig aftappen van het soeppannetje.
Ik heb daarover zo mijn gedachte.
Ik dus ook, wij hebben aan boord namelijk precies gehad wat jij aangeeft. Alle gif zakte naar de bodem en verstopte de filters net zo snel als de bacterie, we stonden dat spul puur af te tappen. En nu is die bacterie nogal zuur maar bij ons was de schade dusdanig dat de schuld ook deels bij het gif werd gelegd. Die aluminium filterhuizen zagen er van binnen uit als zinkanodes die al een x aantal jaar onder een bootje hangen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Maar even serieus, In de Klaus hadden we een trechtervormige dagtank zitten. Doordat de motor (en filters) in het midden aangesloten zat kreeg je onderin het water, bezinksel en andere troep te liggen.
Dan was het eens in de zoveel tijd de kraan onderaan open drukken en wachten tot er heldere diesel uit kwam.
De brandstoffilters hebben dan ook vrij weinig troep voor de kiezen gehad.
en zo hoort het ook :wink:
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door dconel »

Baschinist schreef:Das idd een minder handig constructie maar op zich staat dit los van bacteriegroei
Nouja, ik dacht dat de dieselbacterie water nodig heeft om te kunnen ontstaan en groeien. Bij deze constructie kan je het water niet aftappen en dan dan heb je het in dit geval al snel over liters :)

Dat was mijn redenatie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Nouja, ik dacht dat de dieselbacterie water nodig heeft om te kunnen ontstaan en groeien. Bij deze constructie kan je het water niet aftappen en dan dan heb je het in dit geval al snel over liters :)
Ja op die manier. Op zich zijn bacterien en water al 2 ingredienten die je er gratis bij krijgt bij het bunkeren en dus heeft een bacterie al een voedingsbodem om te kunnen groeien. Vervolgens breekt de bacterie je gasolie af. 1 deel kom je tegen in de vorm van slijm, het andere deel wordt water wat dus weer extra voedingbodem voor bacterie is en zo ontstaat een kettingreactie. Zaak is dus om het water regelmatig af te tappen uit je tank.

Mijn redenatie op jouw verhaal was echter iets anders: Ik bedoelde dat de constructie zonder aftap en een aanzuig net boven het vlak per definitie niet handig is. Los van het water/bacterie verhaal komt er nog wel meer rotzooi in je tank. ( lasslak, zand, verfschilfers, roest,straalgrit, poetslappen.....het is verbazingwekkend hoe sommige zaken in het systeem terecht komen). Het zal voor jachten minder van toepassing zijn maar na verloop van tijd komt er toch rotzooi onder in die tank terecht en dat wil je niet in de buurt van je aanzuigleiding hebben lijkt mij. ( al zal die poetslap gaan zweven in je tank en maakt het daarvoor niet zo heel veel uit waar je aanzuig zit. en nee......niet vragen hoe ik dit weet :roll: )

Maar goed, ik vind de oplossing die de schipper verzonnen heeft nou ook niet echt sexy. Hoeveel extra werk is het nu om er een aftapje bij te zetten als je toch al in die tank bezig bent?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad.
Dat aftapje heeft mij waarschijnlijk al voor veel ellende behoedt.
Wat ik eerder al zei: het is nooit veel (vingerhoedje vol, schat ik) maar ik tap toch elk jaar water en troepjes af.
Liever in mijn aftapbakje dan in het brandstofsysteem.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Een vingerhoedje per jaar is idd niet veel . Hoe groot is die tank dan en hoeveel gasolie gaat daar per jaar doorheen?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Marie Christina »

200 liter.
En laat er eens 100 - 150 doorheen gaan.
Ofzo.
Ik weet het eigenlijk niet eens precies.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Peter-J »

Ik ben blij met mijn 66 liter tsnk die ik elke winter gewoon even leegvaar en schoon en droog maak. Btw is hij nog doorzichtig ook.... Geen meter nodig om te zien hoeveel diesel ik nog heb.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Filters vervangen, maar of het nou wel zo nodig was?

Bericht door Baschinist »

Laten we het makkelijk houden en uitgaan van 100 liter ofwel 84 kilo.

maximaal toegestaan watergehalte in diesel is 200 mg/kg. 200 x 84 = 16800 mg ofwel 16,8 gram water . Dat vingerhoedje wat je er dus jaarlijks uithaalt heb je gewoon van de bunkerboer gekregen :wink:
Plaats reactie