Teak hout behandelen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Teak hout behandelen

Bericht door Wouter »

Beste forumgenoten,
Ik wil graag mijn stuurhut weer mooi krijgen.
Hij is gemaakt van teak hout. daarover is in het verleden wel wat gesmeerd, volgens mij Owatrol D2.
In de loop van jaren zijn er blaasjes gevormd, en op zommige plekken is het volledig weg, hier is het teak grijs uitgeslagen.

Hebben jullie tips over wat ik er op kan smeren en hoe te behandelen?

Bedankt!
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Teak hout behandelen

Bericht door edje »

Geheel kaal schuren en met ontweringswater (of chloor/water mengsel) insoppen. Even laten intrekken en licht schuren. Begreep dat er hier een aantal leden zijn die zweren bij een soort olie en de resultaten mogen er zijn vind ik. Belangrijkste is dat je het hout kaal gaat schuren en alle weer plekken er uit krijgt.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Teak hout behandelen

Bericht door stevedem »

ik had hetzelfde met mijn deuren... flinke weervlekken erin en grijze stukken.

ze zijn kaal geschuurd met een excentrische roterende schuurschijf, daarna 2x met ontweringswater behandeld.
gevolgt door 8 laklagen.
als laatste de naden gevuld met een biesje zwarte kit.
ze zien er nu weer als bijna nieuw uit
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Teak hout behandelen

Bericht door Klaver vier »

Wij hebben net het teakhout van ons achterdek laten renoveren,het lijfhout was los en het is opnieuw gerubberd ( erg mooi weer geworden
Nou zat er voor het achterdek een tree met ook teak dat behoorlijk vies en grauw was,dit moest ik nat maken met water en met een product van star brite ( teak reiniger en hersteller ) insmeren vijf minuten laten intrekken en dan uitborstelen met een aluminium pannenspons
Die pannenspons had ik niet en kon die ook nergens vinden,dus gewoon met een hard borsteltje schoon gemaakt het teak wordt echt als nieuw
Nu heb ik een middeltje om het mooi te houden,maar dat heb ik nog niet gebruikt,ook van star brite ( tropical oil)
Er moet nog een kleinigheidje aan het achterdek gebeuren daarna ga ik het gebruiken,dan moet het teak zijn naturel kleur huoden,ik vindt dat mooi maar mijn vrouw houdt meer van dat grijs
Maar wij gaan er van uit dat als het een beetje vettig is door de olie dat het water er dan ook makkelijker vanaf loopt en dat dat het behoud van het teak is.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Teak hout behandelen

Bericht door KarelE »

Ik denk dat je het beste advies hebt gekregen van tuoh op woodworking.nl. Die man heeft een staat van dienst in de houtbewerking.....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Teak hout behandelen

Bericht door Klaver vier »

Ik heb advies gevraagd bij de vrijheid,daar altijd een goed advies en vriendelijke bediening.
Gr René( Klaver vier)
Klaver vier
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Teak hout behandelen

Bericht door Wouter »

Hoi Karel,

Heb het spul dat Tuoh geadviseerd heeft besteld.
We zullen zien!

René,
Bedankt voor de moeite. Op een andere site werd ontweringswater tegen de grijze plekken geadviseerd, daarna 4 x Biopin bootolie gevolgd door 2 x Biopin bootlak.

groet!
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Teak hout behandelen

Bericht door JanSr »

De zon (met name UV licht) brandt de lak of olie binnen een jaar of twee weg.
Meestal begint het op hoeken en scherpe kantjes.
Hoe scherper een hoek, des te minder lak blijft daar zitten. Bij het aanbrengen is lak een vloeistof, door de oppervlaktespanning trekt die vloeistof weg bij hoeken.
Om het nog erger te maken loop je bij het schuren het risico dat juist bij hoeken het meest wordt weggeschuurd.
Je denkt dus x lagen kostbare lak of olie te hebben aangebracht, maar juist daar waar het nodig is zit maar bitter weinig.
Terwijl laagdikte een belangrijke factor is voor de levensduur.
Op het oog moeilijk te zien.
Het enige wat daar tegen helpt is de zon weghouden. Met zeiltjes of een ligplaats onder dak.
Heel veel dure lagen stellen de ellende een beetje uit. En helaas is transparante lak het zwakst.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Teak hout behandelen

Bericht door wrotter »

in het verre verleden behandelden wij teak met lijnolie dwz dubbel gekookt met standolie linharder en echte peut ,wij deden dat iedere week met een doekje ,jaren achterelkaar .
maar de eerste behandeling was dat het hout zeergoed ontvet moest worden .
na velejaren behandelen kreeg je dan een soort laklaag maar als het een tijdje nat weer was sloeg het paars uit .
in deze tijd zijn er andere middelen de meeste zijn wel aardig goed ,blijft altijd de voorbehandeling en verf temperatuur over .
zelf doe ik het eerst ontvetten en dan waterdun de eerste 3 lagen lak of beits ik gebruik rambo pantser en dat bevalt mij dan een weekje wachten en dan nog 3 keer onverdund .maar dat geeft geen garantie ,bij iedereen zal het anders uitvallen
ook merbouw doe ik zoo alleen laat ik dat eerst een vrij lange tijd steeds met water overspoellen om het te laten uitbloeden en soms pakt het daarna goed uit .
als je ziet hoe ze houtwerk behandelen op de superjacht werven zo lukt dat bij ons even niet.of je moet er een als buurman hebben dan ?
WADnWIND

Re: Teak hout behandelen

Bericht door WADnWIND »

Wij deden vroeger op grote zeilschepen het teak dek schoon boennen met een emmer heet water en een zakje soda, en dan maar boenen. Dan komt er zwarte soep vanaf en een mooi dek.
Zout water helpt ook goed.

Op ons huidige schip hebben we juist de lak van het teakhout gehaald waardoor het helemaal egaal grijs wordt.

Uiteindelijk houdt er niks op teak, nooit. Al lijkt het van wel, teak is vet van zich zelf.
De beste resultaten na 30 jaar hadden wij met Rapid-clear en hardhoutolie van Epifanes.
Zolang je het tegen zonlicht kan beschermen gaat het jaren mee.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Teak hout behandelen

Bericht door wrotter »

ik moet er bij zeggen dat teak veel beter tegen zoutwater kan dan zoet ,wij werkte bij de marine erg veel met teak ,de vroegere sloeppen en vaartuigjes werden er van gebouwd ,dat van die lijnolie dat was particulier .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Teak hout behandelen

Bericht door quichot »

Een regelmatig terugkerende vraag op het forum.
Alle goede adviezen en positieve ervaringen hier ten spijt is er maar één harde realiteit: er bestaan geen wondermiddeltjes die definitief afrekenen met kale plekjes en verweringen. Welke behandeling ook je voorkeur heeft, het blijft zaak minstens twee keer per jaar de boel bij te houden.

Boosdoener is blootstelling aan weer en wind. Maar hoe is dat te voorkomen? Afdekken met zeilen? Op een jachtje kan ik me dat nog wel voorstellen, maar voor grotere stuurhutten op (ex)vrachtscheepjes waarmee gevaren of waarop gewoond wordt -of beide natuurlijk- is dat in de praktijk geen optie.

Ontvetten van teak is niet zinvol. Aan de van nature aanwezige oliën ontleent teak juist zijn weersbestendigheid. Daarom kun je teak ook beter oliën dan lakken. Zelf gebruik ik sinds een jaar of acht Owatrol D1 (nat in nat insoppen) en D2 (beschermen). Ik vind dat, na van alles te hebben geprobeerd, een combi die heel redelijk voldoet.

Maar het beste advies dat ik kan geven blijft toch bijhouden, bijhouden en bijhouden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Teak hout behandelen

Bericht door Marie Christina »

Ik heb mijn teakhouten mastje en naamborden behandeld met LeTonkinois.
Een product op basis van lijnolie.
Daarom zeer geschikt voor teak en ander vet hout.
Het wordt echter net blanke lak als het droog is.

Bij wijze van test heb ik afgelopen winter alles op de boot laten zitten.
Het zit er nu dus twee zomers en één winter op en ziet er nog als nieuw uit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Teak hout behandelen

Bericht door quichot »

Menno, op een voorwerp uit één stuk, zoals een naambord, blijft olie of lak veel langer mooi dan op een samengesteld geheel, zoals een stuurhut. Hoe goed ook gemaakt, de constructie blijft onderhevig aan werking ingevolge temperatuurschommelingen en vocht. Een enkel deurtje alleen al bestaat vlot uit acht componenten, waarbij op de verbindingen de nerfrichtingen ook nog 's haaks op elkaar staan. Juist rond die verbindingen begint meestal de verwering.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Teak hout behandelen

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Teak eerst kaalschuren dan diep ontvetten met aceton of thinner let op je eigen huid. Geef de ontvetter de tijd om volledig te verdampen alleen dan trekt de vettigheid en kiezelzuur eruit. Gebruik ruime hoeveelheden ontvetter en steeds schone doeken..omdat ernu gevaar voor broei en dus zelfontbranding kan ontstaan leg de gebruikte vuile lappen niet op een hoopje.
Dan verdunde tot 25% vernis of olie in meerdere lagen opbrengen. En bij elke volgende laag minder verdunnen natuurlijk.Probeer ook steeds naar een hogere korrel te gaan met het schuurpapier tussen elke laag ik eindig vaak met 340. Ik gebruik van Tenco Tencotop met een gewenste houtkleur+uv filter zodat alles weer een kleur krijgt. Die kleurlaag breng ik aan het een niet pluizende lap die ik steeds een beetje in de lak doop en zo vrij makkelijk een egale laag kan aanbrengen. In de andere hand ook een doek om waar nodig beter te verdelen. Dan van Tencotop de blanke variant lekker laagdikte opbouwen.
Ik heb ook wel is wat druppels bruine verf door de blanke geroerd om zo de gewenste kleur te krijgen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie