oliepeil koppeling stijgt???

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door quichot »

Tijdens mijn laatste reis bleek het oliepeil in mijn hydraulische PRM-koppeling te stijgen. Ik heb een paar keer wat afgetapt. Het ging niet om heel veel, maar over de hele reis toch wel een kwartliter.

Aangezien de koppeling geen olie kan produceren, moet dat uit de motor komen. De koppeling is daarmee op twee manieren verbonden: via de ingaande as en demperplaat, en via de gecombineerde oliekoeler.

Via as en demperplaat lijkt me niet waarschijnlijk. Zelfs als de oliekeringen van zowel de krukastap als de ingaande as zouden lekken, dan verhindert de hoge oliedruk in de koppeling binnendringen langs die weg.

Blijft de oliekoeler over. Maar hoe kunnen in zo'n gecombineerde oliekoeler door slijtage de gescheiden circuits met elkaar in verbinding komen?

Via de koeler binnenlekkende koelvloeistof is ook een optie, maar onwaarschijnlijk omdat de olie helder blijft, dus niet emulsie-achtig wordt. Maar ook dan is de oliekoeler de hoofdverdachte.

Wat hier verder op duidt is het feit dat de afgeveegde peilstok na een paar dagen stilstaand weer helemaal onder de olie zit. Dus ook in rust lijkt er olie van boven -waar de slangaansluitingen zitten- naar beneden te kruipen.

Hebben jullie andere suggesties?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Klaver vier »

Ik heb geen andere suggesties maar als het oliepeil stijgt terwij er geen waterdruk op staat,moet het wel behoorlijk lekken,dan zou het als de motor draait toch nog veel erger moeten worden,of zou dan de olie druk juist hoger worden,waardoor het stabiel blijft
Gr René
Ik neem aan dat de olie koeler boven de keerkoppeling zit dan zou het vreemd zijn als de olie daar vandaan komt die zit immers hoger als het carter
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Navigo »

HH,

Langs de keerring van krukas afdichting, vliegwiel huis en aansluitend weer de keerring van de koppeling, zou zeker wel kunnen.

Niet aannemelijk maar kan wel, in beide carters staat namelijk geen overmatige druk, alleen het koppelen gebeurd onder druk.



Ik zou in eerste instantie ook de koeler verdenken, tussen beide circuits zit alleen maar één schotje als afscheiding.

Er zit niet zo heel veel olie in een prm een leeglopende koeler geeft al een flinke stijging te zien.

Ook al zitten de aansluitingen boven op, de olie kan terug lopen op basis van hoogte verschil, het zou kunnen dat hij zo ook deels de koeler van de motor leegzuigt.

In bedrijf zijn de drukken waarschijnlijk in beide koelers nagenoeg gelijk.

Aansluitingen loshalen, van de motor koeler eentje af proppen, via de andere druk opbouwen en kijken of er wat zichtbaar is bij keerkoppeling aansluitingen.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Klaver vier »

Dat het door de krukas afdichting gaat en dan bij de keerkoppeling er weer in geloof ik niks van,dan zou eerst het vliegwielhuis vollopen en als daar olie komt lekt het er echt wel onderuit.
Simpelst is slangen keerkoppeling er even af dan zie ook of het olie of water is,het zou namelijk best nog eens water kunnen zijn,dit blijf in eerste instantie onder in de keerkoppeling liggen,pas na veelvuldig draaien gaat dit emulgeren.
Meest geloof waardig vindt ik dat er water bij komt
Er is immers veel meer water olie kontakt als olie olie kontakt,dus die kans is veel groter en komt ook nogal eens voor
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Navigo »

HH,

Dat is wat ik schrijf niet aannemelijk, maar wel mogelijk.
Ik sluit gewoonweg niets uit.

Water is ook mogelijk, maar het gebeurd ook varende, dus dan is de oliedruk aanzienlijk hoger.
Dus zou je koppeling niveau dalen.

Expansievat stijgende en zichtbaar op vloeistof niveau.

Dus testten onder druk.

Navigo
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Waterman »

Ik mis nog iets in het verhaaltje.
Als namelijk de oliekoeler een gemeenschappelijke koeler is,en die zou intern lekken,
dan wordt de olie die in de keerkoppeling zit, zou dan ook zwart moeten worden,als er motorolie bij de keerkoppeling olie komt.
Is dat niet het geval,dan is het ook geen olie dat erbij komt.
Het feit of er in beiden dezelfde olie gebruikt wordt,maakt geen verschil.
Wel het feit waarin deze gebruikt wordt.
Motorolie in een verbrandingsmotor wordt na verloop van tijd,zwart van kleur.
Dat wordt olie in een keerkopping niet.
Het maakt trouwens niet uit waar de lek zit.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Klaver vier »

Één ding wordt een beetje aan voorbij gegaan de keerkoppeling wordt ook voller als de motor niet draait,dan is er dus geen oliedruk
En het feit dat de motor olie de keerkoppeling olie zwart moet maken vindt ik ook onzin want bij onze boot blijft de motor olie gewoon helder.
In de meeste hydraulische keerkoppelingen zit ook veel dunnere olie,dan zou de dikke olie naar de dunne olie toegaan
Het is natuurlijk veel logischer als dat andersom gebeurd dun naar dik.
Als je een motor afzet die warm is loopt altijd de waterdruk wat op het zou mij niets verbazen als het dan gebeurd.
Vergeet niet dat een oliekoeler een buis is waar jaar in jaar uit water door hele dunne kanaaltjes wordt geperst,dit geeft behoorlijk veel slijtage
Ik noem het water maar het is natuurlijk koelvloeistof
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Klaver vier »

Ik zat nog eens te denken maar het makkelijkst is natuurlijk de koeler er tussenuit en ermee naar een radiateur reperateur
Die kan hem afpersen en meteen repareren
Je kan wel eerst van alles gaan proberen maar uiteindelijk kom je daar toch terecht,want de krukas afdichting is het niet want dat wordt door het draaien de olie naar buiten geslingerd en komt het niet eens bij de keerkoppeling.
Succes ik ben zeer benieuwd waar het op uitdraait
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:En het feit dat de motor olie de keerkoppeling olie zwart moet maken vindt ik ook onzin want bij onze boot blijft de motor olie gewoon helder.
Zou dat bij zo´n oude DAF ook zo zijn denk je?
Bij mijn Indenor i.i.g. niet.
Die had beter IndeNoir kunnen heten. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door quichot »

Dank voor jullie inbreng zover. Ik denk inderdaad ook dat de weg via de krukastap, inkomende as en demperplaat zeer onwaarschijnlijk is. Eventueel langs de krukastap uitgelekte motorolie komt niet in de buurt van de ingaande as, maar slingert bij ronddraaiende krukastap vrijwel direct het vliegwielhuis in.

De voorgestelde test -losnemen van de koppelingslangen- is in praktische zin geen doen, omdat als ik de stijging terugreken naar draaiuren het hooguit om 1 cc per uur gaat, en dan nog alleen als de motor 1600 rpm draait.

Verder ter aanvulling: het teveel dat ik eruit hevelde heb ik opgevangen in een glazen potje, juist om de kleur te kunnen vergelijken met nieuwe olie. Het was iets amberkleuriger. Een fractie donkerder dus, maar wel helder. Maar dat is ook geen verrassing, want dat het teveel uit het motorcarter komt staat sowieso vast.

@René, volgens mij kun je de koeler niet repareren. Het is een aan twee zijden dichtgelaste ronde bus. Testen en repareren kost waarschijnlijk meer dan een nieuwe.
Maar dan denk ik weer: hoe lang blijf ik nog geld stoppen in dit spulletje?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Klaver vier »

Guido ze zijn wel degelijk te repareren hoor,ik weet helaas niet exact hoe het bedrijf in hilversum heet ik dacht bik of biks.
Als hij van messing is en dat is volgens mij altijd, solderen ze hem gewoon los,je kan een stukje blank maken dan weet je wat meer
Voor mij schoonvader hebben ze hem lang geleden ook gerepareerd.
Daar hebben ze ook de mogelijkheid om hem af te persen.
Je kan er altijd een telefoontje aan wagen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Klaver vier »

Het bedrijf heet nu ehrf
Gr René
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Navigo »

HH,

Ik vind langs de krukas ook niet aannemelijk, maar zeker niet onmogelijk.

Gewoonweg omdat ik het in de praktijk gezien en ervaren heb.

Dus sluit ik het niet uit.

Maar eerst koeler zelf onderdruk zetten,.met een compressor doe je al veel.

Mocht je hem niet aanboord hebben dan heb je er misschien wel eentje in je auto.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef:Het bedrijf heet nu ehrf
Gr René
Zuiderloswal 9. Ik heb 'm gevonden, dank!
Laten afpersen kan me de kop niet kosten. Zelf kan ik dat niet. Geen perslucht. En ook geen compressor.

navigo schreef:Gewoonweg omdat ik het in de praktijk gezien en ervaren heb.
Wat voor motor, wat voor koppeling? En hoe heb je dat destijds kunnen vaststellen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: oliepeil koppeling stijgt???

Bericht door Navigo »

HH,

Niet alle blokken hebben op het vliegwiel huis een opening om bij lekkage van het krukas seal de olie af te voeren.

Ons blok de s4sdt dus ook niet.
Zelf ook zeer actief geweest in de off road wereld, hier zit er in het vliegwiel huis een doorwaad plug.

Hier heb ik het dan ervaren, plug vergeten, vliegwiel huis loopt vol.

Autotemp aan de Anthony Fokkerweg in Amsterdam kun je ook terecht.



Navigo
Plaats reactie