Bilgewater zelf scheiden

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Klaver vier »

Nou Gerard ik kan je vertellen dat ik geen druppel condenswater onder in de boot heb,waarom ik dat niet heb moet je mij niet vragen,maar onze boot is onderin kurk droog
Mischien komt het wel dat als bij ons de motor draait er altijd een ventilator aan staat.
Wel hebben wij last van condens van de ramen,dat valt mij ook erg tegen van ramen in aluminium.
Tegenwoordig 4 patrijspoorten die altijd open staan,goed ventileren betekent geen condens.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door sailor wim »

Hoi René.
Gerard woont op zijn schip.
Dat is wel een verschil.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Klaver vier »

Ja dat is inderdaad een verschil maar dat wist ik niet Wim
Dan wordt het ook gauw ongezond.
Wij merken nu ook wel dat het s,morgens en s,avonds behoorlijk vochtiger wordt,maar de boot blijft op het condens bij de ramen na kurkdroog
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door frank »

Gerard schreef:
Frank,
Wat is "hamsterstreu"? Zoiets zou een oplossing zijn voor wat bilgewater in normale situaties. Ik mag nog steeds oliehoudende rotzooi naar de gemeente brengen. Nooit een probleem als ik maar zeg wat het is. Heb inmiddels gehoord, maar moet dat nog natrekken, dat Victron een soort olie-/watersplitser zou hebben.

.
Oh. natuurlijk dat woord is boven de rivieren niet bekend denk ik...

In de dierenwinkel verkopen ze van die pakken geperste houtsnippers die ze in hamster kooien als bodembedekker gebruiken. Wij noemen dat dus hamsterstreu :) Zuigt heel goed olie op als je dat een paar dagen de tijd geeft en dan pak je een stevige badborstel en je veegt het zo in een blik > vuilniszak en af naar de gemeente.
Blijft over een maagdelijk schone bilge.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Hoi René,

Ja, een ventilator of goede afzuiger zou een enorme verbetering zijn. Uiteraard is er wel een luchtafvoer, dus wordt, tijdens het varen, met een deel van de warme lucht in de machinekamer ook het daarin opgenomen vocht afgevoerd, maar onvoldoende om de machinekamer condensvrij te houden. Ga toch eens nadenken over een ventilator met vochtigheidssensor (heb ik ook in m'n badkamer en voldoet uitstekend) in de luchtuitlaat.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Frank,

Geweldige tip! Er valt in mijn bilge moeilijk te vegen maar ik heb ook een professionele zaagselstofzuiger voor m'n zaagmachine en daarmee moet dat perfect af te zuigen zijn.

Tsjonge zeg. Dit forum bleek de moeite waard ;-) ;-)

N.b. Heb ook weer wat Brabants geleerd ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Hoi Frank,

Hamsterstrooisel gehaald. Het lijkt me goede brandstof voor m'n kachel nadat het z'n functie als olie-absorbent heeft verricht. Milieuvervuilend? Ja, natuurlijk. Maar ik heb geen kinderen en heb het milieu dan al zo veel bespaard ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door quichot »

sailor wim schreef:Hoi René.
Gerard woont op zijn schip.
Dat is wel een verschil.
Gr Wim
Toch is het een kwestie van bijhouden. Ik zit er met de Jonge Willem een beetje tussenin. Groter schip, groter vlak, lange reizen, maar niet permanent bewoont.
Dus helemaal droog blijft het niet.
Op het laagste punt van het vlak, zo'n beetje onder de koppeling, ligt bij mij een sponsje en een klein plastic bakje. Een paar keer per week dep ik met dat sponsje op wat er ligt. Als het bakje vol is gaat het in een scheidingsvat van 10 liter. Dat is genoeg voor een heel vaarseizoen. Dat staat lekker stil, dus kan ik daar na een tijdje het water onder uit laten lopen. Is dat geheel olievrij, dan gaat het overboord. De rest gaat in een oud smeerolievat waarin ik ook na olieverversen de oude olie in terug pomp. Dat geef ik als het vol is af bij de milieustraat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Quichot,

Was het bij mij maar zo eenvoudig ;-) maar ik maak het (ooit) wel beter. Mijn machinekamer is relatief klein in relatie waarmee hij is gevuld. Een bierbuikig iemand (wat ik gelukkig lang niet ben) kan al voor de motor niet langs want de ruimte daartussen en het achterschot is slechts ongeveer 30 cm. Verder staat er nog van alles zoals m'n CV-installatie, een WhisperGen en verder van alles wat je daar kunt verwachten. Een klipperkont is fantastisch vanwege haar waterloslatende eigenschappen maar heeft aan de binnenkant ruimte- en vormconsequenties die nadelig zijn. Je blijft er lenig als een aap van om in mijn machinekamer wat te doen en al menig maal heb ik daar al een gevoelige ontmoeting (ik bedoel niet een teergevoelige romantische ontmoeting) ervaren.
T.z.t. wil ik op het laagste punt (i.p.v. jouw sponsje) een drukschakelaar hebben waardoor automatisch een pompje wordt aangestuurd dat bilgewater naar een rustvaatje, mogelijk buiten de machinekamer (Ik heb ook nog een ḧel die redelijk makkelijk toegankelijk is) pompt, dat ik makkelijk kan aftappen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Sorry, mijn vorige reactie was natuurlijk in eerste instantie niet voor Quichot maar voor Wim bedoeld.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Bilgewater bleek deels ook door een lekkende schroefasdoorgang. Heb de gland flink aangedraaid maar moet binnenbkort ook het vetkoord weer aanvullen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie