Bilgewater zelf scheiden

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Wie heeft een idee of mogelijk zelfs ervaring met het zelf scheiden van bilgewater in water en olie?
Heb grote problemen om ergens m'n bilgewater af te kunnen (laten) zuigen. Verzamel het maar in wat vaten maar heb inmiddels wel zo'n 800 liter. Vaar nu in West Brabant. Of ik kan er niet bij met m'n schip van ruim 20 x 5 meter of de installatie is kapot of zo. Wordt er een beetje ziek van.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Klaver vier »

Gerard hoe kom je in godsnaam aan 800 liter bilge water,ik heb nooit één druppel bilge water
Waar komt al dat bilge water dan vandaan,is de boot lek of zo
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door quichot »

800 liter??? Mozes! Hoe heeft het zo ver kunnen komen? En heb je dat in drums opgeslagen? Want dan kun je na een maandje het water onder de olie vandaan pompen met een vatenpomp. Vanaf de bodem opzuigen. Niet rechtstreeks naar buiten pompen, maar eerst in een flinke emmer overslaan, zodat je kunt stoppen zodra je olie meepompt. Dan heb je al het water eronder uit.
Op sommige vatopeningen kun je een kraan schroeven. Dan moet je het vat een maandje op z'n kant leggen met de kraan beneden.
Die emmertjes doorgaans wat bruinig water kunnen overboord, de olie blijft achter in de drum. Van de 800 liter zal je waarschijnlijk niet veel meer dan 50 liter olie overhouden, want als de motor meer heeft gelekt dan 50 liter heb je er een veel groter probleem bij. Dat restje olie kan naar iedere milieustraat.
West-Brabant hè? Hebben die jongens van die bunkerboot bij Dintelsas geen bilgepomp?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door frank »

Bilgewater.
Altijd weer een terugkerend probleem, vervelend probleem tegenwoordig. Vroegah.. ging de pomp aan en alles overboord tot je olie zag en dan stoppen. Om de vijf jaar een paar pakken hamsterstreu in de bilge, paar dagen wachten tot olie opgezogen en dan met veger en blik netjes opvegen en naar de gemeente. Nu kom je voor het hekje en ga je de bak in. Loosgat moet afgesloten met ketting en hangslot. Verzekeringexpert zegt dan dat ze je liever laten afborrelen dan dat je even een pomp aanzet om boven water te blijven. Effect van dat stringente beleid is dan dat de milieuschade door zinken vele malen groter is, maar ja..

Dus, je bent aangewezen op die afzuiginstallaties waar je dan wat munten in moet gooien voor ze gaan slurpen. Maar inderdaad, ik heb ook geconstateerd dat die dingen meestal defect zijn en dan ben je net met je grote schuit voorzichtig manouvrerend zonder schade aan de kant gekomen in zo 'n krappe haven natuurlijk, heel frustrerend.
De oplossing is simpel maar verboden. Ooit won ik er een prijs mee van de waterkampioen maar dat was voor de gekte losbrak.
Maar het werkt al bijna 30 jaar.....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Klaver vier »

Ik heb het al eerder aangekaard die afzuig installatie,s zijn heel vaak defect ook die voor vuilwater
Nou twijfel ik of ze werkelijk defect zijn maar ze zien je liever gaan dan komen,dus bordje er op defect.
Typies nederlands als er iets is helemaal doorslaan,zie nu met de kippeeieren,weer ik weet niet hoeveel ondernemers naar de kl.
Gr René die baalt van de nederlandse regelzucht.
Nog zo,n voorbeeldje de snellen e bikes op de rijweg,dat verzin je toch niet,moet nu dus weer teruggedraaid worden.
Of een boot kan maar een bepaalde schade veroorzaken naarmate hij water verplaatst,daar zijn op loosdrecht jaren terug heel wat mensen de dupe van geworden,de bm,s van een bekent verhuur bedrijf konden zogezegd maar voor ik meen €700 schade aanrichten
Ik heb wel eens zo,n huurbak dwars door een heel mooi houten bootje heen zien gaan,ben je mooi klaar beur je €700
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door sailor wim »

Hoi Gerard.
Kijk eens bij saniship.nl
Daar zie je een bilge water filter met keurmerk.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door KarelE »

Ik heb onder het gangboord in de machinekamer een 60-l vat (slobtank) in een paar staaldraadstroppen hangen, op zijn kant, met onderin een kraan. De bilge pomp ik leeg via het bovenste gat in die slobtank. En dan inderdaad een paar dagen laten staan, aftappen, eventueel op smaak maken met een paar druppels dreft en ik ben weer van het water af.

De restanten (olie) pomp ik over in de bilge van een schip met olieboekje (ecocard), en ik ben weer van alles af.
Laatst gewijzigd door KarelE op do aug 24, 2017 2:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door quichot »

Blijf wel nieuwsgierig naar hoe Gerards bilge zo gierend uit de hand heeft kunnen lopen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door edje »

probleem is dat er een hoop van die eikels zijn die hun stronttank leeg zuigen en gelijk de bilge mee nemen. De bilge inname installaties krijgen een hoop zooi voor hun kiezen en als hier niet regelmatig naar gekeken wordt gaat de boel in alarm en dat kost geld wat de moeite niet loont voor de vele jachthavens. Dus die zeggen verzamel die troep zelf maar en voer het zelf ook maar gratis af bij de milieu straat want het kost mij te veel geld.

Het olie scheiden met een vat mag ook niet van de handhaving meneeren en mevrouwen. Advies is ook om je bilge zo droog mogelijk te houden en als je wat hebt direct weg te brengen naar de milieu straat. Op de Zaandam hebben we ieder jaar een 2 tot 3 m3 bige water door lekkerij, schoonmaak wzh in de mk en afgewerkte olie. Voor een gemiddels jacht is dit heel veel maar voor ons is dit al heel netjes. olie probeer ik altijd in 20 ltr drummetjes te doen en dan afvoeren naar de gemeente. bilge water in het scheepsvlak is daarintegen wat moeilijker af te voeren en dat vergt wel eens wat goodwill van een bilge boer.

dmv dreft of een ander sop middel breek je de oppervlakte spanning van het olievlekje. de olie zinkt dan naar de bodem en na verloop van tijd komt dit weer boven drijven en kun je alsnog de sjaak zijn als de handhaving op de wal staat. en zeg nu zelf, vind jij het een prettig gezicht als je waterlijn vol met olie zit of als moeder de vrouw jou een zwemverbod geeft omdat haar handdoeken zwart geworden zijn als je een rondje aan het zwemmen geweest bent?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door quichot »

Waterlijn vol olie, zwarte handdoeken na het zwemmen, is de Titanic daar gezonken? :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door walvis »

HO HO HO guido
Onze boot is niet gezonken Donders en bliksemkaters :lol:
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door quichot »

Sorry Geert, ik bedoelde het iets grotere zusje!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door walvis »

O je bedoelde die replica. :D
Geloof me Guido alleen de nederlanders kunnen boten bouwen de ieren niet. :wink:
geert
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Tsja René, de vraag was niet: "Hoe kom ik er aan" maar "Hoe kom ik er af". ;-)
Maar, ter zake; toen we (m'n vriendin - inmiddels helaas vertrokken - en ik) ons schip 11 jaar geleden kochten, waren een paar nokken van de wartel van de koelwaterpomp, waarmee je een afdichtring rond een as kunt aandraaien, kapot. Het aandraaien is dus een heel gekloot. Een maand of twee geleden ben ik weer gaan varen en op een gegeven moment bleek die pomp zo te lekken, dat datlekwater zich gedurende die twee maanden maar ophoopte totdat het echt niet langer meer kon.
Hoe je nooit één druppel bilgewater kunt hebben, snap ik niet want alleen al condenswater in de machinekamer zorgt al voor bilgewater.

Ach, op zich zijn regels vaak heel zinvol (we zijn nou eenmaal met te veel mensen om maar wat aan te kunnen klooien) maar ontbreekt het in dit geval aan een daarop aansluitend systeem om je daar makkelijk aan te kunnen houden. Bunkerstations/-boten verplichten om bilgewater ook van niet-bedrijfsvaartigen in te nemen, zou de oplossing zijn.

Guido,
Ja Mozes kon er in z'n biezen mandje wel op drijven ;-)
Uiteindelijk heb ik het af laten zuigen via een boot van een afvalverwerkingsbedrijf maar dat is niet goedkoop. Ik had inderdaad gelukkig een 208 liter drum aan boord (weliswaar voor een ander doel maar nood breekt wet), zodat ik een deel kon overpompen.
Dat laten rusten do ik normaal ook maar nu kwam er meer bij dan ik op die manier kon afvoeren binnen die tijd.
Jawel (had er gebunkerd) maar ze mogen geen bilgewater van niet-beroepsvaart innemen, zeiden ze. Eigenlijk van de zotte. wel verdienen aan brandstof en olie en geen bilgewater afzuigen. Zou toch te regelen moeten zijn, dat kleine beetje bij die grote hoeveelhedendie ze middels beroepsschepen binnen krijgen.
De verleiding is natuurlijk groot, maar zoiets wil ik gewoon niet, om de slang van een vuilwaterafzuiger ook in de bilge te steken.
Wat de kosten van afzuiginstallaties bij jachthavens betreft, heb ik inmiddels gehoord dat die destijds (bijna?) gratis op kosten van de overheid konden worden aangeschaft.
Ik kan zelf alles wel oppompen maar er moet een afvoer niet te ver van m'n schip zijn.

Frank,
Wat is "hamsterstreu"? Zoiets zou een oplossing zijn voor wat bilgewater in normale situaties. Ik mag nog steeds oliehoudende rotzooi naar de gemeente brengen. Nooit een probleem als ik maar zeg wat het is. Heb inmiddels gehoord, maar moet dat nog natrekken, dat Victron een soort olie-/watersplitser zou hebben.

Wim,
Prima tip. Wacht even Frank's reactie af m.b.t. "hamsterstreu". Misschien een gouden combinatie met dit bilgewaterfilter.

Karel,
Ja, een bevriende beroepsschipper in de buurt, is een mazzeltje.

Edje,
Ja, er is maar heel weinig olie nodig voor eengroot vervuild wateroppervlak. Maarre ... zwemmen kun je beter in een zwembad.

Zo, iedereen weer op de hoogte. bedankt voor jullie reacties. Maandag verwacht ik in Dordrecht te zijn en even een poosje niet te varen. Daar de koelwaterpomp vervangen, want dat zal wel makkelijker c.q. goedkoper zijn dan reparatie, en de oorzaak is verholpen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bilgewater zelf scheiden

Bericht door Gerard »

Wim,
Oeps, bij nader inzien viel dat bilgewaterfilter nogal tegen. 300ml olie-opname per filterelement van bijna 40 euro.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie