Gat boren in dieseltank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Gat boren in dieseltank

Bericht door Gerard »

Ik wil een magnetische vlotterschakelaar in m'n dieseltank maken om een laagniveaualarm te kunnen laten geven in geval van calamiteiten. Daarvoor moet ik een gat in m'n tank boren. M´n tank heeftgeen mangat.
Moet ik ergens voor gewaarschuwd worden? Hoewel ik snap dat diesel niet voor niets "brand"stof is, ontbrand het niet zomaar. Door goed te koelen/smeren tijdens het boren, verwacht ik vonkvorming te voorkomen. Niettemin ...
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Klaver vier »

Gerald volgens mij gaat het gewoon goed,maar ik zou wel de tank zo vol mogelijk houden,het gedeelte waar geen olie staat is het gevaarlijkst,maar dan moet er volgens mij nog vuur bij komen een vonkje zou volgens mij niet veel doen.
Met een goeie scherpe starlett komboor moet het volgens mij gewoon goed gaan.
Het boorzaagsel misschien met een magneet weg zien te houden.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Baschinist »

Moet wel kunnen, goed het materiaal er omheen koelen met b.v. gecomprimeerde lucht. Stofzuiger erbij voor de rommel en rustig boren. Volle tank is idd minder gevaarlijk maar dat zal voor de installatie van een laag niveau vlotter niet mee gaan vallen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Klaver vier »

Ik zou zeker niet gaan koelen met gecomprimeerde lucht,dan weet je zeker dat als je maar een beetje brand hebt je meteen een grote brand hebt,lijkt mij een zeer slecht advies.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door KarelE »

Ik ben wel zien boren/lassen op een volle tank.

Eerst lassok erop lassen. Vlotterschakelaar klaarleggen. Nu in de lassok een gat in de tank boren. Zodra je erdoor heen bent boor terug en schakelaar erop draaien. Je verliest hooguit een paar kopjes diesel als je het vlug doet.

Dat lassen beneden je brandstof niveau is geen probleem, de diesel aan de binnenkant koelt voldoende. Erboven is gevaarlijk, daar zit damp met zuurstof.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Baschinist »

Ik bedoelde ook dat je je tank koel houd om je gaatje heen. Kan ook met een lap met water maar lucht geeft minder rommel. Als je een klein brandje hebt idd geen lucht, maar dan ben je te laat met koelen. De kans dat het bij een klein brandje blijft is ook nihil als het in/bij je dieseltank is. Dan is het schip verlaten en toekijken hoe je project mislukt is. :p
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door frank »

Hebben jullie geen biertap in de club?
Zet de koolzuurfles aan en pers met een slangetje via de ontluchtingsopening die tank vol waardoor je de zuurstof verdrijft.
Enige klachten die je dan nog hoort komen van die gasten aan de bar die niks uit de tap krijgen :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Baschinist »

Nee nee nee.....nooit je bar opofferen! :mrgreen: maar het idee is wel goed. Weet niet hoe groot je tank is maar bv even inert maken met CO2 van een lasapparaat is wel een goed idee.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door douane »

ik heb een keer in onbezonnen bui een slijptol gezet in half volle tank diesel :D niks gebeurd later het karwei afgemaakt met een knabbelschaar want ik kon niet verder met me slijptol :wink: dus denk dat boren geen kwaad kan
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Gerard »

Allemaal bedankt voor de info.
Ik ga eerst m'n dieseltank tot de nok (zo'n 700 liter) laten vullen. Bovenop m'n tank een gat boren met een komboor, die ik goed koel met snijolie. Dat beetje boorsel zakt wel naar beneden waar het met het aftappen van water wel meekomt. Een paar druppels snijolie kan op 700 liter ook geen kwaad. Daarna de gaatjes boren en draad tappen om de electro-magnetische vlotterschakelaar in het gat te kunnen laten zakken en de kop (met magneet en reedcontact) bovenop m'n tank te kunnen vastzetten met boutjes. Daarna zo afstellen, dat bij een bepaald laag niveau een alarm zichtbaar en hoorbaar wordt en weer een verbeterde situatie voor elkaar. ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door varg »

Zouden 2 van die felle magneetjes bovenop de komboor niet de meeste metaaldeeltjes vasthouden omdat ze de hele kom magnetisch maken?
Ik ben zelf nog steeds van plan om een drukmeting te maken, de spullen heb ik liggen, maar het komt er maar niet van. Verslag houden jullie tegoed.
Succes, Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door varg »

Zouden 2 van die felle magneetjes bovenop de komboor niet de meeste metaaldeeltjes vasthouden omdat ze de hele kom magnetisch maken?
Ik ben zelf nog steeds van plan om een drukmeting te maken, de spullen heb ik liggen, maar het komt er maar niet van. Verslag houden jullie tegoed.
Succes, Arnold
nomde
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 15, 2015 12:09 pm

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door nomde »

Vorig jaar gat geboord t.b.v sensor in mijn dieseltank.
Rustig boren met scherpe komboor goed gekoeld met boorolie, ging prima.
Regelmatig boorsel weggehaald, kreeg het uitgeboorde rondje niet meer te pakken.
Dat ligt nu onder in de tank.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Baschinist »

Dat rondje zou ik wel proberen weg te halen. Dat kan door (motor)trillingen na verloop van tijd een keurig rond gaatje onder in je tank creëeren.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Gat boren in dieseltank

Bericht door Gerard »

Baschinist,

Mijn ervaring is, dat zo'n rondje keurig in de komboor blijft zitten en je dat er met enige moeite uit moet peuteren. Het boorslijpsel in de tank lijkt mij niet zo'n probleem want dat komt met water aftappen wel mee.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie