Welk soort accu?s

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Welk soort accu?s

Bericht door Roadrunner »

Hallo,

Ik lees hier veel over loodzuur, AGM, GEL-accu's maar kan iemand mij zeggen welk soort Accu's ik heb ?
(Boot anno 1980 pas gekocht juli 2017) of hoe ik het zelf kan zien ?

Ik lees op de accu's : startaccu : merk VMF 56049.41 60 amp. (2 accu's want 2 motoren Volvo Penta AQD21A Zdrive270)
2 service accu ' merk : Red Endurance 102 AMP (merk op dat er op deze accu telkens 4 aansluitingen opstaan(?) 2 x voor - en 2 x voor +) .
De boegschroefaccu (Vetus 35 kgf/150 mm) blijkt een BOSCH TEKMAX (geen enkele aanduiding i.m.v. Amp).
Deze worden nu allen via walstroom geladen door een Victron Energy Centauer 12V/24V - 20A .

Er zijn 2 stopcontacten 230 v maar die zijn niet aangesloten, er is ook geen 12V-230 omvormer aanwezig.
Boordsysteem = 12 V (5 lampjes + navigatielichten + ruitenwissers/raamventilator en 1 12V stopcontact met USB oplader.
Koken op gas

De Alpa 500W-30 l boiler staat blijkbaar op 230 V (walstroom) + warmtewisselaar via de SB-motor.
Verder heb ik een koelbox (12 v/230 V) nu al afgeschakeld
een Johnson Aqua Jet pomp WPS 2.4 12/24 V-DC geen drukvat een electr. toilet, nog meten 12 of 24V ?
en een radio Mutea 4MBTA met 6 boxen.

Er zit wel een DC/DC Victron Orion 12/24/10 omvormer in blijkbaar voor de Eberspracher (24V) luchtverwarming.

Instrumenten zeer summier - 2 voltmeters -2 temperatuurmeters- 2 toerentellers en een VDO-log knopen/zeemijl.
Kompas moet vervangen worden. Dieptemeter op batterijen.

Draadschema moeten we gaan uitzoeken. Zekeringen eveneens.

Wij gaan dit jaar niet meer varen, suggestie alle accu's uit de boot halen en met druppellader wekelijks thuis bijhouden of overwinteren op walstroom ?

Zouden in het voorjaar graag plaatsing van zonnepanelen overwegen (2 x 100W ?) met eventuele Multiplus (omvormer+lader) om de walstroom-rekening te laten zaken, de 230V te kunnen gebruiken en hopelijk 2 tot 3 dagen rustig buitengaats te vertoeven.
Graag de nodige tips - misschien in later topic meer details.

grts
RO
Plaats reactie