schade uitbetalen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

schade uitbetalen

Bericht door Gerard »

Iemand ervaring met schade uitbetaald krijgen?
M'n warmtewisselaar voor het koelen van m'n motor is ontploft (vraag niet hoe dat kan want ik kan er met m'n pet niet bij).
M'n verzekeraar (EOC) doet (uiteraard) moeilijk m.b.t. schadevergoeding.
Ik ben, volgens de verzekeringsvoorwaarden verzekerd tegen schade ten gevolge van "ontploffing" maar de "voortstuwingsinstallatie" is uitgesloten. In hun begrippenlijst staat dat onder "voortstuwingsinstallatie" wordt verstaan de: "hoofd(electro)motor met keerkoppeling; schroef en schroefasinstallatie".
Degene die voor de verzekering moet proberen om schadevergoeding te voorkomen moet nog komen, maar dat zal weinig (goeds) uitmaken.
Iemand goede ervaringen met verzekeringen die uitbetalen? EOC heeft natuurlijk praktisch een monopolie en ik ben "maar" recreatievaarder.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: schade uitbetalen

Bericht door Happydart »

Mijn vorige verzekering betaalde in een gelijkaardig voorval, (watergekoeld uitlaatspruitstuk dat scheurde met als gevolg een motorrevisie ), ook niet uit, Ik zit nu ook bij EOC ,niet wegens het niet uit betalen maar wel om de onbereikbaarheid en ronduit slechte service/bijstand die ik bij die verzekeraar ondervond.
De meeste verzekeringen sluiten de motor en de daarbij horende onderdelen uit wanneer ze ouder zijn dan 10 jaar, althans dat is mijn besluit nadat ik zoveel mogelijk maatschappijen heb gevraagd om hun polisvoorwaarden te bezorgen.
Indien er iemand een uitzondering kent wil ik dat ook graag weten, de revisie koste toch wat centen maar de motor blijft daarmee volgens de meeste verzekeraars net even oud ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: schade uitbetalen

Bericht door Klaver vier »

Gerard het staat er toch duidelijk de voortstuwing installatie is uitgesloten,dan is het niet meeverzekerd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: schade uitbetalen

Bericht door varg »

Waarschijnlijk is schade die is ontstaan door het uit elkaar spatten van de koeler wel verzekerd, maar de koeler zelf (= deel voortstuwingsinstallatie, je zet er geen koffie mee) is niet verzekerd. EOC is de minst slechte, vraag maar rond. blijf positief denken!
Groet
Arnold
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: schade uitbetalen

Bericht door Gerard »

Arnold,

Het is geen koeler maar een koelwatertank (zie verdere uitleg hieronder) Omdat de warmtewisselaar in de koelwatertank is ingebouwd is die ook onherstelbaar beschadigd. Ik weet helaas (nog) niet hoe ik een foto kan plaatsen die ik heb gemaakt want die is veelzeggend. Als de warmtewisselaar als gevolgschade wel word vergoed en die slechts ingebouwd kan worden geleverd, lijkt het mij dat ik noodgedwongen een tank met wisselaar vergoed zou moeten krijgen.

René,

Jawel, het staat er duidelijk, maar ook wat onder de voortstuwingsinstallatie wordt verstaan. En het is natuurlijk discutabel of een "warmtewisselaar" tot de voortstuwingsinstallatie behoort. Overigens schreef de monteur op zijn tijdverantwoordingsbon: "koelwatertank". Dat lijkt me beter want de warmtewisselaar zit in die tank en de tank is ontploft. Wanneer ik dan een koelwaterTANK vergelijkbaar stel met een brandstofTANK zijn beiden nodig voor de voortstuwingsinstallatie maar behoren daar niet toe, toch? Bij mijn motor (GM Detroit) kan voor verschillende manieren van koeling worden gekozen om aan te bouwen, wat naar mijn mening ook pleit voor het niet tot de voortstuwingsinstallatie behorend.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: schade uitbetalen

Bericht door buggyrene »

Beiden behoren tot de voortstuwingsinstallatie, want zonder kan een motor niet functioneel draaien.
Dus niet verzekerd, zo klaar als een klontje, en geen discussie mogelijk lijkt me.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: schade uitbetalen

Bericht door KarelE »

Een wat schade uitbetalen door EOC betreft: ik had na een inbraak mijn geld binnen een week op mijn rekening, ook voor 2 tweedehands buitenboordmotoren waarvan ik geen bon maar wel foto's had. Nog nooit een verzekering gehad die zo vlot en goed van vertrouwen is. Mijn zoon heeft met zijn binnenschip ook uitstekende ervaring met EOC.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: schade uitbetalen

Bericht door Marie Christina »

buggyrene schreef:Beiden behoren tot de voortstuwingsinstallatie, want zonder kan een motor niet functioneel draaien.
Dus niet verzekerd, zo klaar als een klontje, en geen discussie mogelijk lijkt me.

René
Dat denk ik ook.
Als je gaat zeggen dat het geen onderdeel van de motor is ga je echt juridisch worden.
Zoiets als:
Aanklager:"Verdachte zat achter het stuur ten tijde van het ongeluk."
Advocaat:"Dat bestrijd ik. Verdachte had de stoel zo ver achterover dat hij feitelijk lag. Daarmee acht ik de aanklacht onzorgvuldig en dus ongegrond."
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: schade uitbetalen

Bericht door buggyrene »

:D :twisted: :D
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: schade uitbetalen

Bericht door wrotter »

verzekeringen kunnen erg vervelend zijn.
indertijd tijdens de sail 1980 werd ik aangevaren door een dronken fransman door een 1200 tonner zijn kop zat een dikke 10 cm in de zij precies op het machinekamer schot ,maar ik lag bij een ander schip opzij de hele bubs knalde tegen het steiger , een pv werd opgemaakt door de klpd maar de andere schipper van het binnenliggende schip was er niet ,
dus een goede week later de inspecteur aan boord voor de schade .en ook die de tegenpartij vertegenwoorde .
het bleek dat de buurman een grote ellende had in zijn woning ,en die aan mij wou door schuiven om dat ik langs zij lag .
het heeft uiteindelijk 4 jaar geduurd voor dat de schade uitbetaalt werd ,gelukje voor mij was dat de reparatie een stuk goedkoper bleek dan was geraamd dus hield ik een leuk bedragje aan over .
ander geintje was dat een colega die mijn schip wou verleggen achteruit varend met de schroef in de stenen knalde ,althans zo hebben we het naar de verzekering verteld ,, maar bij het invaren van het oosterdok in amsterdam kreeg ik een boomstam in de schroef en waren er bladen verbogen .
op de werf kwam een controleur van de verzekering en kon die zonder probleem laten repareren maar hij zij niets over dat de bladen niet naar voren gebogen stonden ,of hij snapte er niets van of geen verstand er van ,weer een mazzeltje .
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: schade uitbetalen

Bericht door ronrtl »

ok, weet ik er ook nog eentje...
Winter is in aantocht, vriend koopt boot en verzekerd deze all-risk . Nog niet op de kant geweest voor keuring want dat gaat bij een onderhoudsbeurt in het voorjaar gebeuren dus.. de beruchte onderwaterschip clausule.
Wat gebeurt er... hij heeft een Jettruster ipv een boegschroef dus moet hij deze winterklaar maken dmv het geheel af te tappen. Op de jetruster zit daarvoor een aftap plug welke onder zn sleuteltje 13 afbreekt! De kogelkranen blijken niet goed af te dichten en langzaam maar zeker loopt het water naar binnen. Snel om elke schade te voorkomen met kneedbaar staal het aftap gat gedicht en met spoed de helling op bij de buurtwerf! Dit lukt allemaal voorspoedig en erger is voorkomen!
Nu de vraag, wat werd er vergoed? Valt een Jettruster onder een onderwaterschip? Immers keuren ze deze nooit! Kan ook niet want zie jij een keurmeester een aftapplugje los draaien om te kijken of die wel goed functioneert? Net zo min dat geen keurmeester de afdichting van een boegschroef controleert! Dicht is dicht.
Helaas.. het onderwaterschip is niet gekeurd derhalve is de vervolgschade wel verzekerd (die we dus met kunst en vlieg werk hadden voorkomen) maar de reparatie dus niet!
Nu het zure van dit verhaal... komt (omdat hij toch op de werf stond) dus de keurmeester voor die acceptatie keuring langs, loopt onder het schip door (wat zo glad is als een ...) Neemt een kijkje in het ruim en bepaalt dat een meting niet nodig is want alles is in uitstekende staat en lijkt nieuw. clausule gaat uit de polis! Na een bak koffie weer pleituh! Maar de verzekering blijft zich beroepen op de onderwater clausule die nog net daarvoor van kracht was. Immers, lettertjes zijn lettertjes!

Vergis je niet mensen, verzekerings maatschapijen zijn bedrijven waar ook mensen werken en geld verdient moet worden. Uitbetalen doen ze echt wel...als het moet!
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: schade uitbetalen

Bericht door walvis »

Vergis je niet mensen, verzekerings maatschapijen zijn bedrijven waar ook mensen werken en geld verdient moet worden. Uitbetalen doen ze echt wel...als het moet!
Blijkbaar ook als het niet moet zie verhaal van wrotter
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: schade uitbetalen

Bericht door quichot »

Ik kreeg destijds bij Oranje (opgegaan in EOC) de keus om lid van de onderlinge te blijven of over te stappen naar hun bedrijfsmatige pleziervaarttak. Ik koos voor het eerste, want een vereniging kan geen winst maken, dus is er geen belang om schades niet uit te betalen uit winstbejag.
Misschien zit daarin het verschil. Toen ik in 2012 met de schroef (dus onderdeel voortstuwingsinstallatie) op de keien had gezeten keerde EOC de schade minus een bescheiden eigen risico geheel uit. Geen expert is wezen kijken, fotootje was genoeg, geen vragen over mogelijke schuld, niks.
En in 2015 exact hetzelfde met keienschade aan de boegschroeftunnel. Geheel vergoed, no questions asked.

Wrotter, vervolgschade is verzekeringstechnisch een heel lastig verhaal. Schuld en oorzaak zijn niet per definitie hetzelfde. Iets soortgelijks heb je bij kettingbotsingen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: schade uitbetalen

Bericht door Gerard »

Tsja, "handigerd(s)" (wie de schoen past trekke hem aan), ik wil me natuurlijk niet roomscher voordoen dan de paus, maar de kluit belazeren is toch iets anders dan schade claimen. Overigens vind ik het dan weer niet zo handig om hier zwart op wit konde van te doen (wie weet wie dit leest).
Ik vind, dat, wanneer er niet expliciet is omschreven dat iets uitgesloten is, de verzekerde het voordeel van de twijfel behoort te krijgen, zeker bij een onderlinge.
De verzekeringsvertegenwoordiger (ik sluit niet uit dat het een "Expert" is, maar wiens brood men eet, wiens taal men spreekt), begon over "vorst" als oorzaak. Onder "Uitsluitingen" staat: "Schade die het gevolg is van vorst en/of stukvriezen. Tenzij de verzekering kan aantonen dat door hem voldoende maatregelen zijn genomen om vorstschade te voorkomen.".
Wat die "Tenzij"-zin voor nut heeft, ontgaat mij volkomen want als je voldoende maatregelen hebt genomen, is er geen vorstschade, toch? Of ben ik nou gek?
Maar goed, ik vroeg hem of hij wel eens vorst in de zomer had meegemaakt en deelde hem mede dat er geen isolatie tussen m'n machinekamer en het woongedeelte in m'n schip heb en dat m'n CV-ketel alsmede m'n WhisperGen zich in de machinekamer bevinden en hoe hij zich dan vorsttemperaturen in m'n machinekamer voorstelde. Hij kwam met een, mijns inziens, slap verhaal dat het achterin toch best koud kon worden. Natuurlijk zal het daarin wat kouder zijn maar de betreffende tank zit 40 cm vanaf het achterschot en dus m'n woonruimte en een meter vanaf m'n houtkachel. Nou ja, we wachten maar af.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: schade uitbetalen

Bericht door quichot »

Gerard schreef:Tsja, "handigerd(s)" (wie de schoen past trekke hem aan), ik wil me natuurlijk niet roomscher voordoen dan de paus, maar de kluit belazeren is toch iets anders dan schade claimen. Overigens vind ik het dan weer niet zo handig om hier zwart op wit konde van te doen (wie weet wie dit leest).
Je spreekt in raadselen. Wie belazert hier welke kluit? Of zijn er postings gewist?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie