Dag collega's
Op mijn luxemotor heb ik een 24v 110AMP generator geplaatst (mastervolt), die geeft flink katoen op de voorste batterijen = 24v 230amp >> idem voor de start batterijen, zij ontvangen ieder mooi tegen de 28,8v, eens de motor op toeren.
Mijn licht/leef/omvormer batterijen zijn samen 24V (met 6 batt van 230amp) een flinke hap dus.
Echter zie ik op mijn V en amp verbruikmeter meter dat zij tijdens het varen slechts 25V geven, ik meet op de verdeler zelf Wel 29V, is dit normaal op de batterij zeld 25V??? Na een lange dag varen zie ik dat het rotaal amp, niet of nauwelijks is bijgevuld?
De verdeler zelf kan 150AMP aan, en is verdeeld in 3 uitgangen.
Is hier een verklaring voor??...
Alvast bedankt voor uw hulp!
Stroomvraag met véél batterijen?
Moderators: sailor wim, frank
Re: Stroomvraag met véél batterijen?
Wat voor verdeler heb je? Als je een gewone (goedkopere) diode verdeler hebt, kan daar zomaar 1-1,5 volt verlies over staan bij grote stromen. Als je een z.g. FET diodebrug hebt is dat maar 0,1-0,15 volt verlies.
Als het goed is heeft een dergelijke brute dynamo een apparte D+ aansluiting of "sense" aansluiting. Als er een Sense draad op zit dien je deze achter de diodebrug op je service accu's (6x230AH) aan te sluiten.
Ik mag er vanuit gaan dat je kabels van dynamo naar verdeler naar accu's voldoende dik zijn.
Heb je alle accuklemmen gecontroleerd of die ook echt vast zitten?
Klopt je voltmeter nog wel?
Zijn alle uitgangen van je diodebrug nog wel heel?
Bij twijfel moet je iemand zien te vinden met een gelijkstroom amperetang om de stroomverdeling te meten van de diodebrug naar de accusets.
Als het goed is heeft een dergelijke brute dynamo een apparte D+ aansluiting of "sense" aansluiting. Als er een Sense draad op zit dien je deze achter de diodebrug op je service accu's (6x230AH) aan te sluiten.
Ik mag er vanuit gaan dat je kabels van dynamo naar verdeler naar accu's voldoende dik zijn.
Heb je alle accuklemmen gecontroleerd of die ook echt vast zitten?
Klopt je voltmeter nog wel?
Zijn alle uitgangen van je diodebrug nog wel heel?
Bij twijfel moet je iemand zien te vinden met een gelijkstroom amperetang om de stroomverdeling te meten van de diodebrug naar de accusets.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
- Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
- Contacteer:
Re: Stroomvraag met véél batterijen?
Heb het gevonden en opgelost!
Bij het veranderen naar een zwaardere generator, is men en ik ook vergeten een zwaardere zekering te plaatsen, nu heb ik er eentje van 100amp gestoken in plaats van 35amp, en ja hoor de kabels zijn voldoende dik.
Draadje mag dicht.
Bij het veranderen naar een zwaardere generator, is men en ik ook vergeten een zwaardere zekering te plaatsen, nu heb ik er eentje van 100amp gestoken in plaats van 35amp, en ja hoor de kabels zijn voldoende dik.
Draadje mag dicht.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Stroomvraag met véél batterijen?
Ik wou dat ik er wat van snapte
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: Stroomvraag met véél batterijen?
sa marsj schreef:Heb het gevonden en opgelost!
Bij het veranderen naar een zwaardere generator, is men en ik ook vergeten een zwaardere zekering te plaatsen, nu heb ik er eentje van 100amp gestoken in plaats van 35amp, en ja hoor de kabels zijn voldoende dik.
Draadje mag dicht.
Mooi, opgelost.
Top.
Re: Stroomvraag met véél batterijen?
Klaver vier schreef:Ik wou dat ik er wat van snapte
Gr René ( klaver vier)
Kennelijk zit er tussen de diodebrug/verdeler nog zekeringen naar de accubanken toe. Daar was een te lichte zekering.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
- Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
- Contacteer:
Re: Stroomvraag met véél batterijen?
Dat klopt, en dat was idd. de oorzaak, bedankt voor uw hulp WADnWIND !