Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door sa marsj »

Wij varen nu met onze luxemotor 18,5m 4,8m 50T op onze maidentrip in Frankrijk.

Rechts draaiende schroef 120PK, tunnel laten plaatsen, roer visstaart, klein (vind ik)

Ja, de kanalen staan heel laag, soms maar 40CM water onder, volgens onze diepte meter. Snelheid soms maar 2km per uur (gps) op o.a. Canal des Ardennes.

De kanalen zijn ook smal, dus noodzakelijk echt mooi in het midden varen, MAAR...

Het is erg vermoeid varen en constant bijsturen, even niet opgelet en hij loopt uit zijn roer richting dijk! Heb al ettelijke malen ervaren dat ik de vissers wat ruimte wil geven, word dan afgestraft met een hopeloos haast oncontroleerbaare boot, juist... alweer richting dijk.

Nu vaar ik wel 'redelijk' traag, pakweg 5a6km per uur, iets sneller vanaf 1.30 M, maar ik krijg hem begot nooit recht voor de sluizen en daarbuiten maar zwalpen... echt vermoeiend hoor, heb nog zo'n 300 sluizen te doen...

Nu hebben wij nog zo'n 650KM voor de boeg en vroeg mij af of hier iets kan aan gedaan worden.

We hebben een romp met ronde kim, geen stabilisatie kielen of vinnen, een half open tunnel voor het roer, en dat visroer.

Als ik iets te veel aan SB zit dan zuigt ie steeds maar verder SB, om uiteindelijk vrij drastisch te moeten optreden omdat zijn 'kont' blijft plakken aan sb wal, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is dat constant bijsturen geblazen dat uitputtend is voor nen mens van 70jaar.

Op ruim water stuurt ie beter, maar blijft niet koersstabiel.

Als gewezen binnenschipper en varende in de kruipkanalen Frankrijk, heb ik het gevoel dat ik terug naar school moet, vroeger met een geladen of lege spits, steeds loodrecht de sluizen in.

Is er nog hoop????
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door Peter-J »

Heb je die ervaring ook op ruimer water? Lijkt toch dat de waterverplaatsing een grote rol speelt in het verhaal.....

Edit: staat al in je verhaal zie ik.

Zelf heb ik ook een naca profiel roer en ben er erg tevreden over. Wel in het begin gezocht naar de juiste verhouding van correctie uitslag. Een kleine beweging geeft al veel effect. Mijn maximale uitslag is bijvoorbeeld nu nog maar 45 graden totaal. Hier kan ik alles mee.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door Dirk »

Moeilijk hoor. De afstand tussen schroef en roeras speelt ook n rol, grootte van de schep...
Ik heb er met onze Wodan ook veel last van bij smallere kanalen, bvb vaart nr Turnhout enz, het enige dat bij mij helpt is toeren verminderen. Als ik de deuren van voor open heb en ik zie daar het water tegen de wal niet wegzuigen dan is t meestal wel vlot te besturen... snelheid is dan wel n ander paar mouwen... 8)
Veel plezier in la douce France.. .
Groetjes Dirk
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door Marie Christina »

Zó op het eerste gezicht doet het me aan oeverzuiging denken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door quichot »

sa marsj schreef: Snelheid soms maar 2km per uur (gps) op o.a. Canal des Ardennes.
Er zijn daar inderdaad wat minder diepe stukken, vooral in de aanloop naar de sluizentrap tussen Pont au Bar en La Cassine. Op dat stukje kreeg ik ook lamme armen van het sturen en trok ik het water ook langs de oevers weg, maar zo bont als jij het beschrijft ken ik het daar niet. De snelheid is ook niet onder de 6km/h geweest.
Verder heb ik weinig of geen last van oeverzuiging op smalle kanaaltjes (op sommige bochten in de Oude Leie na). Ik denk dus dat het toch aan je onderwaterschip ligt, temeer daar je er met de spits nooit last van had.

Mij valt die 50 ton op als zwaar voor deze lengte en breedte. Tenminste, als dat niet het laadvermogen maar de waterverplaatsing is. Steekt het op de hak soms heel diep en drukt het achteroverhellende vlak de boeg opzij? Mijn scheepje ligt ook wat achterover. Dat is haast onvermijdelijk bij een leeg vrachtschip. Ik had daar vroeger veel last van, maar dat was verleden tijd nadat ik er vanaf de boeg een 7 mtr lange en 35cm hoge scheg onder had laten lassen. Maar dat wordt een lastig verhaal als je eenmaal onderweg bent.

Niettemin, veel plezier gewenst bij je mooie reis in het verschiet!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door Marie Christina »

Squat en oeverzuiging zijn van heel veel zaken afhankelijk.
Vorm van het onderwaterschip.
Grootte en spoed van de schroef.
Wel of geen Kortnozzle om de schroef.
Snelheid van het schip.
De mate waarin het water kan toestromen.
Trim.
En meer.

Dat betekent dat je met het ene schip gerust nog 6 km/u kan varen terwijl met het andere 2 km/u nog teveel blijkt te zijn.

Op de Geopotes 15 konden we op het tweede Maasvlakte project met 2,5-3 m onder de kiel gerust 60-70% pitch draaien.
Met de Lelystad, een andere hopper, kregen we tijdens een project in Hongkong op een bepaald stukje al met 9 meter onder de kiel last van squat.
Konden we nog maar 30-40 % pitch draaien.
Dat schip was veel breder in verhouding tot de lengte en had een veel langere scheg tussen de schroeven zitten.
Daardoor werd er veel meer water onder het vlak weggezogen.

Het kan mijns inziens dus best dat je er met de spits geen last van had en met dit schip wel.
Als dit schip van zichzelf al niet zo koersstabiel is kan ik me voorstellen dat de combinatie een hel moet zijn.
De hierboven aangehaalde scheg zal voor de koersstabiliteit al een hele verbetering zijn.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag..F

Bericht door sa marsj »

Ja voor zijn lengte is ie best erg zwaar, 8mm plaat overal zit daar natuurlijk veel voor tussen, hij heeft exact 50ton water erplaatsing. Er kan nog 7 ton water bij, maar natuurlijk niet tijdens de vaart, 1500l is genoeg. Als ik hem volgooi dan ligt ie wel vlakker, maar ook zo'n 10 a 15 cm dieper, en dat kan in deze kruipkanalen echt niet (meer).
De bunkertanks zijn vol, (gedaan in Maasbracht a 1€ De liter!!!) Toch ook 3000L

Idd, hij ligt nu redelijk diep met zijn kont in het water, voorkant is hoger, niet ideaal dus, maar deze winter ga ik extra lood plaatsen in het vooronder, zien wat dit oplevert?

Maar het blijft toch erg lastig hoor, met mijn breedte van 4.80m en wat wrijfhout eraan, pas ik net in de sluizen.5.05m.

Als ik uiteindelijk gelukt ben om hem mooi voor het sas te leggen, kan ik hem moeilijk oo koers houden en zwaait ie steeds met zijn kont weg, resultaat, alles dicht gooien om te vermijden dat ie gaat wringen in het sas.
Dit is niet alleen onpraktisch maar doodvermoeiend als je zo'n 15/20 sassen of meer doet op een dag... zucht...

Hier in het gezellige Frankrijk, staat er meestal ook nog een flinke dwarsstroom (van overtollig kanaalwater, bovenkant) net voor de ingang van het sas! Dan sakker en verwens ik alle ingenieurs van het VNS samen om hun beroepsonkunde.

Ja, het is werken geblazen, steendood ben ik na iedere vaardag!

Natuuilijk kan ik in Belgie of Nederland blijven varen, maar daar heb ik het wel gehad, iedere Frankrijkvaarder weet wel waarom, plus, je maakt hier elke dag wel wat anders mee hoor, leuk toch!

Maar mijn armen, zo moe, van het trekken en duwen...

Nog 300KM en een dikke 200 sluizen te gaan, wat een leven! 8)

PS: weet iemand een goede en betrouwbare stuur unit, ik heb een hydraulische installatie en een motor, de rest gooi ik in de vuibak, niets dan problemen mee gehad (uitvallen en zelfs blokkeren) aldus onbetrouwbaar en levensgevaarlijk!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door quichot »

See the bright side, je bespaart je de kosten voor een sportschool! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door ErikH »

Probeer 'm eerst maar eens provisorisch voorover te trimmen. een te ver naar achter getrimd schip vertoond symptomen zoals je beschrijft.

Gr.

Erik
Bluelady
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 4:34 pm
Locatie: De Bilt

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door Bluelady »

Als ik het zo lees zou ik haast denken aan hetzelfde probleem dat ik had met mijn hydraulische besturingssysteem.
Slijtage op het gewrichtslager zorgde er bij mij voor dat ik geen koers kon houden.
Controleren van het lager is simpel. Gewoon aan het stuur draaien terwijl de ander controleert of het roer beweegt.
Mits je van binnenuit bij het roer kan komen natuurlijk.
Succes.
Groet van Jos
groet van Jos
a ship is safe in a harbor, but that's not what ships are for:wink:
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Vervelend en onveilig Vaargedrag...

Bericht door wrotter »

ik heb hele vele kanaaltjes in Frankrijk door varen met een luxe motor lang 24.20 x 4.22 voor diepgang 40 cm en op de hak 1.20 .het schip was voorzien van een ouderwetse ketting stuurwerk en zonder kopschroef .
en ik heb daar maar overal nooit geen moeite gehad met sturen ,terwijl ik meestal behoorlijk hard voer voor daar .
het kan wel dat bij elektrisch Hydro het roer wat door zwiept waardoor koers houden wat moeilijk kan zijn door de snelle bewegingen .
ik kon het roer in een bepaalde stand houden en door de zuiging het schip mooi recht door het kanaal sturen .
Plaats reactie