verkrijten van verf

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

verkrijten van verf

Bericht door Pino »

Hoi forumleden,

bij deze heb ik een vraag over de verf die op de Pino zit. Ik heb de boot nu twee jaar en de witte verf begint te verkrijten (verzepen wordt het volgens mij ook wel genoemd). Ook het blauw glanst niet meer zo sprankelend. Van de vorige eigenaar ben ik niet te weten gekomen wanneer de laatste verflaag is aangebracht. Uit de gevonden potten verf aan boord maak ik op dat het Sikkens Yachtpaints Super Gloss is geweest. Volgens mij is dat product rond 2011 uit de verkoop gegaan. Nu is het tijd voor een nieuwe verflaag lijkt mij. Daarom heb ik wat vragen.
1. Hoe lang gaat deze sikkens super gloss verf mee voordat het gaat verkrijten? Volgens mij heeft de boot altijd buiten gelegen en nooit in een overdekte stalling of loods.
2. Kan je gewoon schuren en overschilderen? Met andere worden is het nog nodig om een speciale laag aan te brengen over de verkrijtte verf.
3. En als laatste hoe lang gaat een verflaag mee als het op de juiste manier is aangebracht?

groeten van Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verkrijten van verf

Bericht door Klaver vier »

Pino mij was het ook al opgevallen dat het vrij snel verkrijt.
Goed schuren en overschilderen is goed te doen
Bij onze vorige boot gebeurde precies het zelfde,als je een emmer met een sopje gebruikte werd het hele water wit,net of er jif in was gedaan
Met een jaar of vier en dan neem ik het ruim ben je met 1k weer aan de beurt om te schilderen.
De romp van de boot die wij nu hebben heb ik in de 2k gezet,super mooi resultaat.
Volgend jaar hoop ik de opbouw te doen
Nog niet voldoende ervaring met 2k maar ze zeggen dat het minimaal 6 jaar goed blijft ,maar dat moet ik nog ervaren
De glans alleen al vindt ik zoveel mooier en het blijft schoner,is mijn ervaring
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: verkrijten van verf

Bericht door ErikH »

Rene, ook 2k verf zie je met het jaar achteruit gaan.

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verkrijten van verf

Bericht door Klaver vier »

Erik mij hoor je niet zeggen dat het niet achteruit gaat.
Wel ben ik er van overtuigd dat het een duidelijk langere standtijd heeft.
En het verkrijt ook niet,ik heb het tenminste nog nooit gezien
Bijna alle verf is minder van kwaliteit geworden,maar daar moeten we het meedoen
Gr René ( klaver vier)
Hier in hilversum stort het van de regen,niet normaal meer
Klaver vier
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: verkrijten van verf

Bericht door Happydart »

ErikH schreef:Rene, ook 2k verf zie je met het jaar achteruit gaan.

Gr.

Erik
De onze is in 1999 met 2 componenten van den ijsel geschilderd en ligt/staat heel het jaar buiten dus dat valt nogal mee dan, je ziet er de werf in spiegelen, wel telkens na 18 maanden met Dulon (2comp-wax) gedaan. (ik heb bij beide merken geen aandelen overigens...)

Afbeelding
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verkrijten van verf

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Ik schilderde met 1k verf van tenco.
Ja dit krijt ook maar door het gebruik van de boot en 250 sluisje p/j was het ook nodig om elke 3 jaar te verven. De lange lijnen namen bij het versassen steeds weer kleine steentjes mee die voor de nodige beschadigingen zorgden
Nu zit er alweer 3 jaar 1k SB lak op waar de glans nog aardig is. En er nog geen verkrijting plaats vind.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: verkrijten van verf

Bericht door Pino »

Ok, afhankelijk van de verf zou je kunnen stellen dat je een 1k systeem tussen de 3 en 6 jaar mee kan gaan.
Een 2 componisten :D systeem zou langer mee gaan. Kan je dat zo over een 1k systeem heen zetten? Of is het dan kaal halen en opnieuw beginnen.....
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verkrijten van verf

Bericht door sailor wim »

Hoi Pino.
Zoek op het forum even naar isolatielaag.
Daar vind je een berg info.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verkrijten van verf

Bericht door Klaver vier »

Pino de verf hoeft er beslist niet helemaal af,bij ons in de haven zijn er verschillende mensen die zo over de 1k heen hebben geschilderd met een mooi resultaat
Bij onze boot is wel een tussenlaag gebruikt
Wat mij ook is opgevallen is dat de 2 k volgens mij veel beter dekt,bij ons is er bassalt bruin in één keer over wit heen gegaan en prima gedekt,dat lukte mij met sikkens nog niet met wit over wit.
Het resultaat van onze boot kan je zien onder mijn boot ( zonnepanelen geplaatst) ik dacht blad 3
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verkrijten van verf

Bericht door Klaver vier »

Het bewijs dat het lang mee gaat zie je heel duidelijk bij de pracht verf van happydart 8 jaar is echt niet weinig lijkt mij
Gr René
Klaver vier
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: verkrijten van verf

Bericht door Happydart »

Klaver vier schreef:Het bewijs dat het lang mee gaat zie je heel duidelijk bij de pracht verf van happydart 8 jaar is echt niet weinig lijkt mij
Gr René
Maak daar maar 18 jaar van 1999-2017 wel met wax bescherming dus...foto is dit jaar eind maart genomen.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verkrijten van verf

Bericht door Klaver vier »

Happydart sorry ik kan nog niet tot tien tellen,komt denk ik dat ik half in mijn siësta zat :D
Maar ik heb is gegoogeld op die was,volgens mij is dat wel heel mooi spul,is het ook een beetje makkelijk aan te brengen?
En vraag 2 is het daarna ook nog goed over te schilderen?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: verkrijten van verf

Bericht door Happydart »

Dat spul breng je moeiteloos aan :
-Boot schoonwassen zodat er geen zand zout enz meer opzit, een klein emmertje water en een sponsje nemen
-Nat sponsje en wax 1 erop , de boot inwrijven net zoals je hem wast.
-wanneer je rond bent hetzelfde met wax 2 ,wel proper water gebruiken en je sponsje schoonspoelen van te voren !
-wanneer je weer rond bent en het spul is droog afnemen met een doek, ik gebruik hiervoor een grof geweven doek lekker stroef en dat gaat het snelste.
Dus op geen enkel ogenblik ben je aan het drukken en kracht zetten met dit product, het werkt moeiteloos, niet teveel gebruiken !, ik doe met 1 setje onze 30 voeter 4 x de volledige behandeling en heb dan genoeg over om onze auto 2 keer te doen.
Enig punt van aandacht is dat je bij het afnemen waarbij de glans erop komt voorzichtig moet zijn bij het gebruik van een ladder, steeds een hand gebruiken om je vast te houden je glijd zomaar weg door de gladheid van het oppervlak.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: verkrijten van verf

Bericht door ronrtl »

Ervaring? Dat heeft iedereen met verven op dit forum! Ik ben nu bezig met ons 21ste project en duidelijk is dat een 1C verf sneller verzeept dan een 2C
Afhankelijk van de laagdikte gaat 1C max 5 jaar mee voordat je water wit wordt en 2C bijna het dubbele (nogmaals mits genoeg laagdikte uiteraard)
Kan 2C over 1C heen? Nee, de uitzettings coefficient van beide verschillen dus is niet aan te raden edoch in de praktijk is gebleken dat een volledig uitgeharde 1C verf (2 a 3 jaar oud) na goed terug schuren prima met een 2C van bijv. "De Ijssel" is te overschilderen. Met andere merken heb ik wel later problemen gekregen zoals barstjes e.d.
Ikzelf verf nu opbouw altijd in 2C omdat ik niet om de 3 a 5 jaar dit wil herhalen. De onderbouw (vrijboord) verf ik juist wel in de 1C omdat je na een paar jaar sluizen en bruggen toch altijd wel wat beschadigingetjes krijgt waardoor je m toch weer in de verf wilt zetten.
Maar....iedereen heeft zijn eigen ervaring, de kunst is de jouwe te "ervaren" :D
Plaats reactie