Perkins 4.236

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
EMB
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 27, 2017 5:00 pm

Perkins 4.236

Bericht door EMB »

Beste forumleden,

Na een aantal jaren te hebben meegelezen heb ik mij onlangs ook aangemeld op het forum. Graag wil ik de volgende vraag aan jullie voorleggen.
Bij onze scoutinggroep hebben we een sleper met daarin een Perkins 4.236 met Paragon keerkoppeling. Deze begint aardig wat tekenen van slijtage te vertonen, en we zijn aan het kijken naar wat de opties zijn om deze te vervangen.
We hebben een aantal offertes gekregen voor een nieuwe motor (Mitsubishi s4s), dit is een zeer mooie optie maar hiervoor hebben we helaas geen budget genog.
Nu hebben we ook een Perkins 4.236 aangeboden gekregen, deze motor heeft altijd binnen in de opslag gestaan als reservemotor bij een bedrijf . Motor is waarschijnlijk al meer dan 30 jaar oud, en heeft echt nog nooit gelopen! Een echte schuurvondst dus.
Nu is mijn vraag wat de valkuilen zouden zijn om deze motor lopend te maken (we moeten alle delen als vliegwielhuis en vliegwiel overzetten, motorblok is verder helemaal kaal). Zou het zonder problemen starten en lopen zijn, of zouden allerlei pakkingen uitgedroogd zijn?
Deze motor wordt ons voor een zeer gunstige prijs aangeboden, in combinatie met het laten reviseren van de Paragon hopen we dan voor een gunstig bedrag weer een betrouwbare voortstuwingsinstallatie te hebben.
Zijn we hiermee op de goede weg, of denken we er te makkelijk over?
Alvast dank voor de reacties

Met vriendelijke groet,

EMB
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Perkins 4.236

Bericht door Baschinist »

Ah ....padvinders met een rot motortje. Wat een bekend verschijnsel :mrgreen:
Hoe handig zijn jullie zelf? De optie die je aangeeft om alles over te zetten op een identiek blok is verreweg de goedkoopste en scheelt je ook eventuele verbouwingen in je bootje.
Wat ik van dat andere blok zou willen weten is hoe het geconserveerd is. Niet dat de cilinderwanden onder de roest staan e.d. en als het mogelijk is compressie meten, maar dat zal misschien niet meevallen bij een kaal blok. Na 30 jaar zal er vast wel een pakking of keerring lekken,lijkt me geen drama als de prijs erna is Maar nogmaals: hoe handig ben je zelf. Als je het (betaald) moet laten doen dan wordt het al snel een hele dure geschiedenis.
Zelf op dezelfde manier vorige maand de motor in ons eigen slepertje vervangen, als je je ff druk maakt vaar je weer met 2 dagen.
Punt waar wij alleen tegenaan lopen is de onderdelenvoorziening voor een oud motortje, dat viel nog smerig tegen. Filters e.d. is geen punt maar als we echt wat nodig hebben wordt de markt schaars, en dat voor een Mercedes om615 waar er miljoenen van gemaakt zijn. Hoe dat voor een perkins is weer je wss zelf het beste maar ik zou daar zelf wel rekening mee houden. Google het motornummer en kijk naar de bouwjaren van die blokken.
Voor ons nieuwe project kregen we van de week een aanbieding voor 2 Ford Lehman motoren en daar hebben we omwille van bovenstaande reden toch maar vanaf gezien.
EMB
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 27, 2017 5:00 pm

Re: Perkins 4.236

Bericht door EMB »

Het is idd bij veel groepen hetzelfde verhaal. Onze motor draait in principe nog redelijk, wel hoog olieverbruik, lekkage en carterdruk. Vandaar dat we nu vast willen kijken naar vervanging.
De conservering van de aangeboden motor lijkt goed, hebben de spruitstukken er af gehad en de kleppen zagen er nog netjes blank uit. Alleen niet in de cilinder kunnen kijken.
Ombouw willen we zelf doen, mooi project voor de winter.
Blijft alleen de gok of de motor goed wil lopen na zo'n lange tijd in opslag.
En is het verstandig om de Paragon te laten reviseren, of is een ander type koppeling (nieuw) ook betaalbaar?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Perkins 4.236

Bericht door Baschinist »

Ik ken het prijskaartje en jullie budget niet maar je kent de geschiedenis van het blokje zo te lezen. Er blijft altijd een gok factor maar als de prijs ernaar is dan is dit verreweg de goedkoopste oplossing.
Als hij echt geconserveerd is weg gezet denk ik dat je hem zo aan de gang hebt. Als je met een sleutel op het vliegwiel alles soepel rond kan draaien zie ik daar niet zo'n probleem. Niet verroest=Niet verroest, of het nu 1 of 30 jaar stilstaat.
Wij hadden ons blokje zo aan de gang, had misschien ook wel zolang stil gestaan.
M.b.t. koppeling: kun je zelf een lagertje en een sealtje steken? Dan lekker deze erachter. Als je het moet laten doen dan komt een nieuwprijs al snel in de richting vrees ik. Punt met revisie vind ik is dat het een nogal rekbaar en lastig te controleren begrip is. Variërend van schoonmaken en verven tot een volledig nieuw binnenwerk. De eerste optie is goedkoop en schiet je niks mee Op, de tweede optie is goed en met garantie maar net zo duur als nieuw.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Perkins 4.236

Bericht door Handige Harrie »

Onderdelen zijn voor die perkins blokjes nog wel te krijgen. Dingen hebben in zeer veel tractoren gezeten. Als ik snel op kramp kijk zie ik dat ze daar gewoon complete binnenkanten hebben.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Perkins 4.236

Bericht door Baschinist »

Dat is idd wel het mooie van dergelijke blokken, een hoop te krijgen via landbouw mechanisatie bedrijven e.d. en die zijn over het algemeen wat schappelijker met prijzen dan watersportwinkels.

Ff op Google kijken voor de beschikbaarheid van onderdelen ben ik sinds afgelopen zomer van genezen. Alles te krijgen voor een OM615 maar uitgerekend niet voor het serienummer wat wij hadden. Als je dat echt goed wilt bekijken moet je het motornummer hebben. Ligt er een beetje aan wat voor onderdelen je nodig hebt maar voor zuigerveren, lagerschalen en dat soort dingen moet je echt ff verder kijken. En als je al wat vind dan zat er weken levertijd op en prijzen waar je wit van wegtrok. Maar goed, weet niet of je überhaupt ooit zover wilt gaan met uit elkaar halen.

Wat gaan jullie met het oude blok doen? Je kunt bijvoorbeeld wel eens op dat motornummer gaan zoeken voor dergelijke onderdelen. Weet je gelijk of het nog goed verkrijgbaar is en of de prijzen een beetje schappelijk zijn.
Plaats reactie