Lekje
Moderators: sailor wim, frank
Lekje
Beste Lezers,
ik heb zojuist een klein lek gevonden in de boot.
Het lekt door een koppelstuk vanaf de motor naar de schroef.
Zijn hier reperatiekits voor of moet de boot hiervoor het water uit?
Ik heb enkele foto`s geplaatst hieronder.
Graag jullie advies
Aanvulling: het gaat om dat ding waar het bakje onder zit.
ik heb zojuist een klein lek gevonden in de boot.
Het lekt door een koppelstuk vanaf de motor naar de schroef.
Zijn hier reperatiekits voor of moet de boot hiervoor het water uit?
Ik heb enkele foto`s geplaatst hieronder.
Graag jullie advies
Aanvulling: het gaat om dat ding waar het bakje onder zit.
Laatst gewijzigd door Mitchel op wo sep 13, 2017 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekje
Euhm , bedoel je dat de schroefas een beetje lekt bij de galand (binnenbus)?
Smeren Kan helpen denk ik, maar ik zie al ruim vr t aan de as hangen, best de galand wat vaster zetten en als dat niet helpt vetkoord vervangen.. .
Succes Dirk
Smeren Kan helpen denk ik, maar ik zie al ruim vr t aan de as hangen, best de galand wat vaster zetten en als dat niet helpt vetkoord vervangen.. .
Succes Dirk
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Lekje
De galand is de schroefasdoorvoering.
Zeg maar het gedeelte dat het water buiten de boot houdt.
Dat die een heel klein beetje lekt is normaal.
In de galand zit een soort ringvormig touw dat doordrenkt is met vet.
Dit is het vetkoord.
Hij zit om de schroefas en houdt zo, samen met het vet dat je er om de zoveel tijd in pompt, het water buiten.
Het vetkoord wordt aan de binnenkant van de boot door een plaatje met daarop twee moeren aangedrukt waardoor deze zich om de schroefas klemt.
Door slijtage komt het koord steeds losser om de as te zitten.
Draai je de bouten nu een beetje aan, beide even veel, dan zet het koord een beetje uit en sluit weer af.
Zeg maar het gedeelte dat het water buiten de boot houdt.
Dat die een heel klein beetje lekt is normaal.
In de galand zit een soort ringvormig touw dat doordrenkt is met vet.
Dit is het vetkoord.
Hij zit om de schroefas en houdt zo, samen met het vet dat je er om de zoveel tijd in pompt, het water buiten.
Het vetkoord wordt aan de binnenkant van de boot door een plaatje met daarop twee moeren aangedrukt waardoor deze zich om de schroefas klemt.
Door slijtage komt het koord steeds losser om de as te zitten.
Draai je de bouten nu een beetje aan, beide even veel, dan zet het koord een beetje uit en sluit weer af.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Lekje
Bij jou lijken die twee bouten te bestaan uit die gekartelde ring.
Dan zou je die een beetje aan moeten draaien.
maar maak het eerst eens een beetje schoon.
Dan zie je ook goed of er veel vet uit komt.
Een beetje vet moet.
Maar als er in korte tijd veel vet (en water) uit komt is het zaakje versleten en moet je de vetkoord vervangen.
Google eens of "Schroefasafdichting met vetkoord", dan ben je daarna een stukje wijzer geworden.
Dan zou je die een beetje aan moeten draaien.
maar maak het eerst eens een beetje schoon.
Dan zie je ook goed of er veel vet uit komt.
Een beetje vet moet.
Maar als er in korte tijd veel vet (en water) uit komt is het zaakje versleten en moet je de vetkoord vervangen.
Google eens of "Schroefasafdichting met vetkoord", dan ben je daarna een stukje wijzer geworden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Lekje
Ik ben er niet zeker van,of jij wel een galand , ook wel genaamd,een stopbus met een stopbuspakking hebt namelijk.
Zie de volgende wat een galand is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopbuspakking
In een boot heet zoiets een galand,en in een afsluiter voor bv een persleiding,nomen ze dat een stopbus.
De onderste zwart/wit foto's geven aan wat een galand is.
De eerste is het koord,dat je in gelijke stukken moet maken,en dan diagonaal afsnijden,waarvan de volgende er 180 gedraaid voor komt.
De 3 foto is de galand geheel uitgeschoven,en de 4de foto is,waarbij de galnd op zijn eind is,en er een nieuwe vetkoord in moet.
Maar nogmaals,ik weet niet of die van jou überhaupt een vetkoord heeft.
Ik zou de boel eerst maar eens een beetje schoonmaken.
En misschien trek je de boot toch de wal deze winter,en zou ik het dan maar doen.
Dan weet je ook zeker dat de boot niet zinkt.
Een beetje lekken is vaak niet erge,en in sommige gevallen zelfs goed.
Dan weet je tenminste dat de schroefas gekoeld wordt.
Bij een boot met een galand of ook wel galan,mag de schroefas een beetje lekken.
Vraag:
Zitten er ook vetnippels op het gedeelte waar de schroefas de boot uit gaat?
Zo ja,dan heb je en vetgesmeerde schroefas.
Het kan ook zijn,dat er een staufferpotje op zit.
Dat ziet eruit als een draai-dop,maar dat is een dop die gevuld dient te worden met vet,en er dan weer bovenop gedraaid dient te worden.
Door regelmatig de dop ietsje aan te draaien,komt er vet bij de schroefas.
3de mogelijkheid is een vethouder die via en slangetje naar de schroefas gaat.
Principe is voor beiden gelijk.
Zowel staufferpotje als vetpot navullen.
Zie de volgende wat een galand is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopbuspakking
In een boot heet zoiets een galand,en in een afsluiter voor bv een persleiding,nomen ze dat een stopbus.
De onderste zwart/wit foto's geven aan wat een galand is.
De eerste is het koord,dat je in gelijke stukken moet maken,en dan diagonaal afsnijden,waarvan de volgende er 180 gedraaid voor komt.
De 3 foto is de galand geheel uitgeschoven,en de 4de foto is,waarbij de galnd op zijn eind is,en er een nieuwe vetkoord in moet.
Maar nogmaals,ik weet niet of die van jou überhaupt een vetkoord heeft.
Ik zou de boel eerst maar eens een beetje schoonmaken.
En misschien trek je de boot toch de wal deze winter,en zou ik het dan maar doen.
Dan weet je ook zeker dat de boot niet zinkt.
Een beetje lekken is vaak niet erge,en in sommige gevallen zelfs goed.
Dan weet je tenminste dat de schroefas gekoeld wordt.
Bij een boot met een galand of ook wel galan,mag de schroefas een beetje lekken.
Vraag:
Zitten er ook vetnippels op het gedeelte waar de schroefas de boot uit gaat?
Zo ja,dan heb je en vetgesmeerde schroefas.
Het kan ook zijn,dat er een staufferpotje op zit.
Dat ziet eruit als een draai-dop,maar dat is een dop die gevuld dient te worden met vet,en er dan weer bovenop gedraaid dient te worden.
Door regelmatig de dop ietsje aan te draaien,komt er vet bij de schroefas.
3de mogelijkheid is een vethouder die via en slangetje naar de schroefas gaat.
Principe is voor beiden gelijk.
Zowel staufferpotje als vetpot navullen.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: Lekje
Ik het vandaag even goed schoongemaakt.
Zie onderstaand voor de foto`s
als ik het zo bekijk denk ik dat ik de 2 moeren moet losdraaien aangezien die al helemaal zijn aangedraaid.
Daar gaat dan het vetkoord in ? neem ik aan
dan weer dichtdraaien en via de 2 nippels losdraaien om vet erin te spuiten?
Heb ik dit goed?
Zoja waar is dan die grote dubbele moer voor vraag ik me af, want daar voorbij lekt het een beetje.
Zie onderstaand voor de foto`s
als ik het zo bekijk denk ik dat ik de 2 moeren moet losdraaien aangezien die al helemaal zijn aangedraaid.
Daar gaat dan het vetkoord in ? neem ik aan
dan weer dichtdraaien en via de 2 nippels losdraaien om vet erin te spuiten?
Heb ik dit goed?
Zoja waar is dan die grote dubbele moer voor vraag ik me af, want daar voorbij lekt het een beetje.
Re: Lekje
Die twee draadeinden met moer dat is de flens die[*] het geland tegen de schroefas houd die grote dubbele moeren daar achter zit de vetpakking als je die los draai kan me er een koortje vet pakking bij leggen en weer aan draaien ,niet te stijf andrs word het brons te heet het mag een druppeltje lekken, en maak het spul daar beneden wel goed schoon want dit is niet normaal ,als het schoon is ,is het Veel gemakkelijker te controleren en hoef je niet gelijk in bad na controle, sucses !!!
Ps die twee nippels daar kan je een vet spuit op zetten die hoef je niet los te draaien ik denk dat er wel zo' n spuit aan boord ligt?
Ps die twee nippels daar kan je een vet spuit op zetten die hoef je niet los te draaien ik denk dat er wel zo' n spuit aan boord ligt?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Lekje
Ik heb het nog nooit zo gezien als dat het hier zit,normaal eindig je met de pakkingdrukker van het galland
Hier zit er nog een stuk voor met volgens mij nog een soort pakking drukker met twee connexiemoeren.
Er zit op het voorste stuk ook een vetnippil,die is dus voor het stukje tussen de 2 pakkingdrukkers.
De achterste vetnippel is om de askoker vol te persen.
Vreemd maar volgens mij zit het zo
Gr René ( klaver vier)
Hier zit er nog een stuk voor met volgens mij nog een soort pakking drukker met twee connexiemoeren.
Er zit op het voorste stuk ook een vetnippil,die is dus voor het stukje tussen de 2 pakkingdrukkers.
De achterste vetnippel is om de askoker vol te persen.
Vreemd maar volgens mij zit het zo
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Lekje
Waar precies op de foto lekt het nou precies?
En hoe gaat de schroefas nu precies door de huid naar buiten?
Ik vind het ook maar een vreemde constructie zo.
En hoe gaat de schroefas nu precies door de huid naar buiten?
Ik vind het ook maar een vreemde constructie zo.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Lekje
Vreemde constructie.....
hier
van zou ik de bedenker wel eens willen spreken wat ie nou in gedachten had hierbij....
lijkt n beetje of het dubbel uitgevoerd is, toch ?
Gr Do
hier
van zou ik de bedenker wel eens willen spreken wat ie nou in gedachten had hierbij....
lijkt n beetje of het dubbel uitgevoerd is, toch ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....