Lekje

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Lekje

Bericht door frank »

Wel. laat ik zeggen dat ik in de loop der jaren al heel wat kneiwerk heb gezien op bootjes, dit lijkt weer zoiets unieks te zijn. Volgens mij hebben die twee moeren in dit geval niets met afdichting of gland te maken. De echte afdichting lijkt me te zitten in die beschadigde kartelmoer op die schroefdraad daar links op die foto.

De twee vetnippels zullen wel hun functie hebben maar ik heb ooit een dergelijke afdichting gezien waarbij je een soort grote moer met inwendige pakking aan kon draaien die dan geborgd werd door een tweede moer die zoals ik op de foto zie behoorlijk beschadigd is omdat men de juiste sleutel niet ad en maar met een hamer en beitel aan de slag is gegaan.

Dus mijn bescheiden conclusie is om eerst die borgmoer met de juiste grote bektang te lossen en dan de afdichtmoer een slagje aan et draaien en vervolgens die borgmoer weer vast te zetten. In die afdichtmoer zit een soort gedraaide kamer waar een pakkingachtige ring in zit. Dat zou je op het droge eens moeten demonteren van de winter en bekijken hoe dat werkt.

Nu ik naar die foto zit te staren wordt het steeds duidelijker. Die twee bouten/moeren hebben iets met bevestiging te maken en niet met afdichting van de as.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Lekje

Bericht door Waterman »

Ik heb iets gevonden wat er wel een beetje op lijkt.
En zo te zien,wat wij aanzien voor een galand,dat is het niet.
Want het voorste gedeelte is net zo groot in diameter,dan het galand zelf.
Ik denk namelijk dat er wel een galand zit,maar dat daar in geen vetkoord drukker zit.
Ik vermoed dat ze 2 galand's tegen elkaar aan gemaakt hebben,met daar tussenin een pakking.
Want waarom zitten die 2 helften namelijk zo stijf tegen elkaar aan?
En waarom zit er voor de galand dan een vetnippel?
Dat is normaliter ook nooit zo.
Op het zeilersforum vond ik dit:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... jord-28-cs
Het lijkt op dat van jou.
Voorlopig zou ik er gewoon iets vet bij in drukken,en waarschijnlijk lekt het dan niet meer.
Ik persoonlijk zou de boel niet met de boot in het water demonteren,en al helemaal niet,als je er geen verstand van hebt.
Haal er even iemand bij die verstand van zaken heeft.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Lekje

Bericht door varg »

t niet gewoon zo een modelletje? ik had er ook zo één op mijn russische bootje zitten.
Afbeelding

Arnold

ps...heb je al een foto waarop je de zaak een beetje schoongemaakt hebt?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Lekje

Bericht door varg »

hier eenzelfde modelletje maar dan wat viezer: Afbeelding
Mitchel
Berichten: 16
Lid geworden op: di sep 12, 2017 1:39 pm

Re: Lekje

Bericht door Mitchel »

Het schoonmaken staat voor komend weekend op de planning. Zal wel even duren. Zodra t schoon is zal ik even nieuwe foto's maken.
Mitchel
Berichten: 16
Lid geworden op: di sep 12, 2017 1:39 pm

Re: Lekje

Bericht door Mitchel »

Ik heb gisteravond wat vet ingespoten, dit heeft enorm geholpen. De boot en het opvangbakje zijn droog gebleven.
Ik ga maandag weer even kijken. Bedankt voor de info allen
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Lekje

Bericht door buggyrene »

Ho ho niet zo snel. dan ben je er nog niet....

Ga even varen en kijk wat er dan gebeurd, denk weer lekkage.
Varen, dan als er weer lekkage optreed, de contramoer lossen, moer iets aandraaien, contra moer aanzetten, galand temperatuur in de gaten houden (max 60 graden), als er nu een drupje uitkomt en de temperatuur blijft goed, dan pas is het goed, niet met enkel iets vet inspuiten.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Mitchel
Berichten: 16
Lid geworden op: di sep 12, 2017 1:39 pm

Re: Lekje

Bericht door Mitchel »

goede tip Rene, niet aan gedacht
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Lekje

Bericht door Gerard »

Mij was ook ooit verteld dat ik vetkoord in ringen met schuine uiteinden moest knippen. Vond dat een lastig karweitje en besloot het vetkoord gewoon spiraalsgewijs rond de schroefas te wikkelen (maximaal bleek ik anderhalve meter kwijt te kunnen). Door het aandrukken van de gland (pakkingdrukker) zou dit geen problemen moeten opleveren, dacht ik. Dat bleek ook niet het geval. Van de week (na jaren) dus weer op dezelfde manier weer vetkoord toegevoegd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie