polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door Wouter »

Hoi allemaal,

Voor mijn toekomstige verboulwing wil ik een groot raam maken in de wand van mijn machinekamer.
Wat zoeken op internet wijst in de richting van polycarbonaat (lexan).
De ruit moet ongeer een vierkante meter groot worden

Heeft iemand hier ervaring mee? het gaat mij vooral om de geluiddempende en brandvertragende eigenschappen.

Bedankt! Wouter
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door paure nesci »

Ervaring met lexan wel maar geluid en brand werendheid dat zou ik niet weten, ik heb de ruiten in mn stuurhut evan gemaakt en het bevalt prima.
behalve een nare ontdekking, je moet erg voorzichtig zijn met zonnebrandcrème, hier en daar is er tegen de ramen aan geleund of gewoon aangeraakt , in eerste instantie valt dat niet op maar na verloop van tijd ( en zon ) komen daar heel doffe plekken van...... :?
Heeft iemand daar ervaring mee om die weer te polijsten ? Commandant cleaner ofzo ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door wrotter »

in vroegere dagen gebruikten wij bij de marine gewoon koperpoets maar dat was in die tijd op persplex ,dus eerst goed uitproberen als men het gebruikt uh geen garantie dus .
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door stevedem »

brandvertragend zal het niet veel zijn... al brand je houten vloer eerder door denk ik.

geluidswerend ook niet, tenzij je er een soort dubbelglas van maakt, dan zal het meer helpen vermoed ik.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door quichot »

Echte Lexan is peperduur (beetje goeie perspex wordt ook vaak Lexan genoemd). Kan je ook krasbestendig krijgen, maar dan is het nog duurder.
Waarom geen brandwerend glas? Kijk daar 's naar. Ook duur, maar heeft veel meer massa, en is dus geluidwerender, zeker in de dubbelwandige uitvoering.
En geen gelazer met krassen of vlekken van agressieve vloeistoffen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door wrotter »

even de persplex die ik bedoel werd door de vliegdienst gebruikt bij de boord helikopters ,ook had ik dat spul maar dan met een dikte van 22 mm en meer staan als reserve nood ruiten voor de vensters van de brug en patrijs poorten ,lexzaan ,ik weet niet of dat er toen al was ,
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door Klaver vier »

Ik zou gewoon gelaagd glas nemen is prima betaalbaar veilig en blijft mooi,wat je meestal niet van kunststof kan zeggen dit wordt bijna altijd lelijk,kijk maar naar de ruitjes op bijv, speedboten
Lijkt mij ook redelijk goed brandwerend
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door edorem »

Hoi Wouter , heb vroeger weleens lexan gehaald bij Schuerman kunststoffen in Wouw kunnen je vast helpen. groetjes Edorem
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door Evert »

Een lexaan raam in je machinekamer is niet brandwerend. Smelt als sneeuw voor de zon. Een. Glazen ruit als laspoort kan natuurlijk ook. Wij hebben die van ons van anker maritiem
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door Marie Christina »

Je moet maar zo denken: Als je raam in de machinekamer gaat smelten wil jij allang niet meer in die machinekamer zijn.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door Wouter »

Helemaal gelijk Menno!

Maar het vormt ook een afscheiding tussen machinekamer en verblijfsruimte, dus dan wil je de fik in de op z'n plek houden.
Denk dat ik even verder kijk met gehard glas.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door wrotter »

nou dan zou ik er helemaal geen glas in zetten ook gehard glas kan op een harde manier uit elkaar knallen ,gewoon staal of rond 4-5 cm geinpregeerd multiplex duurt behoorlijk lang voor de brand zich daar doorheen geworsteld heeft.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter.
Hoe zit het met het CvO en het machinekamerschot?
Vind het namelijk moeilijk te bevatten als je de grootste moeite doet om schotdoorvoeren te maken en dan over een raam praat.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door Wouter »

Glas kan inderdaad ook uit elkaar spatten, echter ik ga ervan uit dat er niet genoeg spul in 1 keer in de fik kan vliegen om de energie (hoeveelheid warmte) af te geven dat een geharde plaat glas soort van explodeert. Als de fik in de buurt van het glas is mag het best barsten.

Wim, het CVO voor pleziervaart rept alleen over een aanvaringsschot, geen constructieve eisen aan de MK.
Wel eisen over het geluid in de stuurhut, dus dan moet er wel een afscheiding zijn, maar geen materiaal eisen of eisen betreffende de doorbrand-tijd.

En het lijkt me er mooi uitzien als je langs de machinekamer loopt en naar binnen kunt kijken. (nu nog Ferari rode verf zoeken voor de motor).
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer

Bericht door Evert »

Als je je machinekamer super netjes hebt en houdt is het natuurlijk wel mooi. De verschillende onderdelen dan natuurlijk ook mooi uitlichten met spotjes. De nautische dafjes zijn eigenlijk altijd goud gespoten. Ferrari rood vind ik dan wel een erge stijlbreuk.
Onafhankelijk van de regels zou ik er wel voor kiezen om richting accommodatie een stalen schot te hebben. Als je dus wel een raam wilt hebben dan een met een blinde. Die lui van anker die ik al eerder noemde maken echt van alles op dat gebied. Ik vond de prijs ook nog eens meevallen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie