Zo zie je maar weer dat er op internet veel wijsheden te vinden zijn. Lexan is gewoon een merknaam, maar het is wel een beetje de algemene naam geworden voor polycarbonaat. Polycarbonaat is er in vele gradaties te krijgen, het wordt wel vaak onbreekbaar genoemd en zelfs soms kogelwerend. Nou is dat laatste een stukje van mijn vakgebied en ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is Er zijn absoluut soorten/merken polycarbonaat die brandwerend zijn! Kun je ook als particulier gewoon kopen en niet eens zo duur. Goed na een brand kun je het vervangen, want het ziet er niet meer uit. Maar brandwerend zijn ze er wel.
Qua geluidsdemping doet alleen een plaatje polycarbonaat weinig tot niets.
De grootste nadelen met polycarbonaat zijn de gevoeligheid voor krassen en het dof worden door bijv uv licht of andere stoffen. Maar gelukkig zijn er weer versies die daar prima tegen kunnen. En anders is er nog altijd de optie om een goedkopere versie polycarbonaat te voorzien van een kras/uv werende folie, dat werkt ook prima.
In tegenstelling tot acrylaat platen is het verwerken van polycarbonaat wel een stuk makkelijker. Alle kunststof platen worden namelijk getrokken of gegoten. En bij platen die getrokken worden is al een bepaalde interne spanning aanwezig in het materiaal, als je er dan iets te enthousiast in gaat boren dan is hij zo stuk
polycarbonaat (lexan) in de machinekamer
Moderators: sailor wim, frank
Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes
in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben
in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer
Dat is mooie info. Dat zou betekenen dat ik het perspex van het toegangsluik en daglicht van mijn mk zou kunnen/mogen vervangen door polycarbonaat, en het glas van de patrijspoorten idem dito.
Heb je voor mij info waar ik dit zou kunnen verkrijgen?
Heb je voor mij info waar ik dit zou kunnen verkrijgen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer
Nou Karel, ik zou eerst maar eens informeren bij IL&T wat zij er van vinden.
Een aantal jaar geleden stelde ik tijdens de keuring voor om het glas in de patrijspoorten en lichtranden van mijn MK te vervangen door gecertificeerd brandwerend glas.
Dit glas is gecertificeerd voor gebruik in brandwerende / -scheidende wanden.
Hoewel dit glas geschikt is als brandwerende wand en wordt toegepast in lappen van 2 x 3 m in parkeergarages nota bene, mocht ik het niet gebruiken voor mijn poortjes met een glasdiameter van 12 cm!!
"Het moet staal zijn"
Hoe dik dat staal dan wel niet moet zijn is niet voorgeschreven dus 0,1 mm zou theoretisch mogen.
Men adviseerde mij stalen platen ter grootte van de poorten met daaraan magneten bevestigd, die je in geval van brand voor de poort op je MK kan "plakken". Als die platen in de voorpiek liggen was dat ok.
Hoezo theoretiseren!
Op de sleepboot van mijn broer zijn aan de binnenzijde stalen platen met een aantal verlengde bevestigingsboutjes van de lichtranden tegen de lichtrand bevestigd. Het uiterlijk is dus ongewijzigd.
In het brons van de patrijspoorten zijn gaatjes met draad er in gemaakt en zo zijn de stalen platen bevestigd.
Die poorten kunnen gewoon open en tijdens de vaart staan ze ook meestal open. Geen bezwaar volgens de keurmeester, maar zie jij je ze al dicht gaan doen als er brand is?
Gr. Richard
Een aantal jaar geleden stelde ik tijdens de keuring voor om het glas in de patrijspoorten en lichtranden van mijn MK te vervangen door gecertificeerd brandwerend glas.
Dit glas is gecertificeerd voor gebruik in brandwerende / -scheidende wanden.
Hoewel dit glas geschikt is als brandwerende wand en wordt toegepast in lappen van 2 x 3 m in parkeergarages nota bene, mocht ik het niet gebruiken voor mijn poortjes met een glasdiameter van 12 cm!!
"Het moet staal zijn"
Hoe dik dat staal dan wel niet moet zijn is niet voorgeschreven dus 0,1 mm zou theoretisch mogen.
Men adviseerde mij stalen platen ter grootte van de poorten met daaraan magneten bevestigd, die je in geval van brand voor de poort op je MK kan "plakken". Als die platen in de voorpiek liggen was dat ok.
Hoezo theoretiseren!
Op de sleepboot van mijn broer zijn aan de binnenzijde stalen platen met een aantal verlengde bevestigingsboutjes van de lichtranden tegen de lichtrand bevestigd. Het uiterlijk is dus ongewijzigd.
In het brons van de patrijspoorten zijn gaatjes met draad er in gemaakt en zo zijn de stalen platen bevestigd.
Die poorten kunnen gewoon open en tijdens de vaart staan ze ook meestal open. Geen bezwaar volgens de keurmeester, maar zie jij je ze al dicht gaan doen als er brand is?
Gr. Richard
Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer
Of je het van IL&T mag weet ik dan weer niet, regels zijn een beetje krom in de wereld soms. Maar je kunt even informeren bij bijvoorbeeld Novoplast voor brandwerend polycarbonaat
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes
in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben
in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer
Poeh. Ik zou eerst maar eens contact opnemen met m'n verzekeraar en vragen wat toegestaan is. 't Zou een beetje lullig zijn wanneer je veel kosten maakt en moeite doet en achteraf blijkt dat bij voorbeeld brandschade niet vergoed wordt.Wouter schreef:Voor mijn toekomstige verbouwing wil ik een groot raam maken in de wand van mijn machinekamer.
Wat zoeken op internet wijst in de richting van polycarbonaat (lexan).
De ruit moet ongeveer een vierkante meter groot worden.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: polycarbonaat (lexan) in de machinekamer
Het is een pleziervaart schip van 28 meter.
Zover ik weet zijn er geen verdere eisen aan hoe de machinekamer van de verblijfsruimte is afgescheiden, zolang er maar een afscheiding is.
Zover ik weet zijn er geen verdere eisen aan hoe de machinekamer van de verblijfsruimte is afgescheiden, zolang er maar een afscheiding is.