Teakdek reparatie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Hans Cabrils
Berichten: 24
Lid geworden op: wo jun 12, 2013 10:20 pm
Info: Samen met mijn vrouw bezitten wij een Gillissen Stevenvlet. Bouwjaar 2001. Lengte:10,95 meter, breedte:3,70 meter en diepgang van ca 0,90 meter. De kruiphoogte is 2,55 meter.
Motor: Beta Marine 62PK op basis van een KUBOTA blok. 5 cylinder.
Wij vinden het een stoer schip met prima vaar en verblijfseigenschappen.

Teakdek reparatie

Bericht door Hans Cabrils »

Het teakdek van mijn boot is nu 16jaar oud en op meerdere plaatsen lek, met plaatselijk een rotte onderlaag van multiplex. de boot is ook 16 jaar oud. Heb al verschillende adviezen van uit onze vereniging gekregen en heb besloten het dek, groot ca 8 m2, te gaan repareren.

Intussen rond al de teaklatten, teak is 6 mm dik, welke los zitten de rubbers verwijderd. aan de randen van het dek zal plaatselijk ook de onderlaag vernieuwd gaan worden. met behulp van een electrisch kacheltje ben ik het dek aan het drogen. De boot staat sinds enkele weken in de scheepsloods van onze vereniging.

Mijn plan is om na het drogen van het dek in het vroege voorjaar, al de losse delen te impregneren met epoxyhars en daarna weer opnieuw te rubberen.

Mijn vragen: Welke hars kan ik ervoor gebruiken en welke kit kan ik gebruiken voor het rubberen. Ook zijn alle praktische tips zeer welkom.
De bedoeling is het teakdek nog een aantal jaren te kunnen gebruiken.

Dank voor uw aandacht!
Hans Cabrils
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Teakdek reparatie

Bericht door Klaver vier »

Hans ik heb dit jaar het lijfhout van het teakdek vernieuwd.
Bij ons is het teakdek +- 15mm dik en met een asfalt onderlaag dus geen hechthout er onder.
Mijn mening is dat als het hechthout onder het teak is aangetast het niks meer wordt.
Vocht onder het teak krijg je nooit meer weg,en dat vriest dan s,winters kapot,het vriest letterlijk op.
Teak hout en dan kwarts gezaagd is verschrikkelijk duur.
Als ik jouw was zou ik me eerst heel goed laten informeren,om later geen dure teleurstelling te krijgen
Ik vindt niks mooier als een teakdek,en het is bovendien erg lekker aan je blote voeten.
Nep teak vindt ik niet om aan te zien daarom hebben wij het nog maar een keer gerenoveerd.
Wij hebben rubber van sikaflex gebruikt
Succes er mee
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
Hans Cabrils
Berichten: 24
Lid geworden op: wo jun 12, 2013 10:20 pm
Info: Samen met mijn vrouw bezitten wij een Gillissen Stevenvlet. Bouwjaar 2001. Lengte:10,95 meter, breedte:3,70 meter en diepgang van ca 0,90 meter. De kruiphoogte is 2,55 meter.
Motor: Beta Marine 62PK op basis van een KUBOTA blok. 5 cylinder.
Wij vinden het een stoer schip met prima vaar en verblijfseigenschappen.

Re: Teakdek reparatie

Bericht door Hans Cabrils »

dank je wel voor de snelle reactie. we nemen je opmerkingen mee in ons plan.
Zilte hand,
Hans Cabrils
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Teakdek reparatie

Bericht door Carel-k »

Een teakdek is prachtig en na een jaar of 10 beginnen de problemen vooral als het zomer en winter aan het weer word bloot gesteld
Als de onderlaag rot is en gerepareerd moet worden dan zit er misschien ook roest tussen en als je dat niet conserveerd blijft het roest uitzetten en dat gaat zeer snel en zit je weer met lekkage
Als je het dek weer vast krijg dus dat er geen beweging meer in zit dan het dek schoonmaken en schuren en dan een paar lagen blanke epoxie er op smeren dan kan je er nog een paar jaar plezier van hebben succes!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Teakdek reparatie

Bericht door wrotter »

wij kwamen bij een reparatie van een teakdek tot onze verwondering totaal geen roest en dergelijke tegen ,blaak dat het dek ruim 5 cm dik er op gelegd was in een mengsel van bruine teer gemengd met loodmenie poeder waar door je een soort van niet geheel hardende massa kreeg en de naden waren onderin gebreeuwd ook met bruine teer en afgegoten met pek ,dit op een oud marine schip .
een heel werk ,tegenwoordig heb je een aantal andere producten die even zo goed zijn ,maar ik denk dat vooral de eerste laag die men tegenwoordig meestal van plaat materiaal maakt de grote boosdoener is dit neemt vocht op en het kan niet uitzweten ,
nee ik zou Absolut geen houten dek over een stalen dek willen ,evenzo geen geplakte antislip stukken hieronder gaat het ook mis .
Hans Cabrils
Berichten: 24
Lid geworden op: wo jun 12, 2013 10:20 pm
Info: Samen met mijn vrouw bezitten wij een Gillissen Stevenvlet. Bouwjaar 2001. Lengte:10,95 meter, breedte:3,70 meter en diepgang van ca 0,90 meter. De kruiphoogte is 2,55 meter.
Motor: Beta Marine 62PK op basis van een KUBOTA blok. 5 cylinder.
Wij vinden het een stoer schip met prima vaar en verblijfseigenschappen.

Re: Teakdek reparatie

Bericht door Hans Cabrils »

Intussen heb ik de kitnaden langs al de losliggende latten ( opgespoord door kloppen op de lat) schoongemaakt. Het zijn juist de kantlatten waarvan de ondergrond verrot is.
Wil daar ter plekke nieuwe ondergrons aan brengen. Multiplex??? En hoe dit dan voor montage te behandelen en hoe op het dek vast te plakken?

Het dek zelf blijkt niet verroest te zijn. Het staal is voor de montage van het teakdek met twee componentenverf behandeld en daarna is er onder de onderlaag een rubberlaagje van ca 1mm aangebracht.

Als alles schoon is ga ik in het voorjaar verder met het injecteren van epoxyhars . Direct na het harsen plaats ik straatklinkers op de behandelde plaatsen om druk op de teaklatten uit te oefenen.

Ben blij met al de reeds ontvangen adviezen en kijk uit naar evt nieuwe adviezen. Dank voor Uw aandacht,
Hans Cabrils
Plaats reactie