Elektrolyse meting

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Elektrolyse meting

Bericht door ronrtl »

Yep...ook zo'n leuk gespreks onderwerp bij een schipperbittertje :D ...prachtige put corrosie op je vlak, nog een flesje bitter open en daar komen alle goedbedoelde tips! Je 12 en 24Volt systeem scheiden van de huid! je 220 Walstroom zonder aarde aansluiten (NOOIT DOEN), een scheidings trafo plaatsen, een galvanische scheiding van je aarde dmv diodes, genoeg anodes plaatsen en last but not least, de metalen damwand waar je schip tegenaan ligt opblazen :lol: .
Iedereen heeft wel eens over van "deze bovengenoemde" gehoord en de kriebels rijzen je over den rug!
Het zal toch niet??? Wij hebben het zekere voor het onzekere genomen en alles toegepast wat je kan bedenken! Dus voor een godsvermogen een partij koper in de vorm van een scheidingstrafo geinstalleerd, al het zwakstroom gescheiden van de romp van het schip, De massa van de walstroom galvanisch gescheiden en op de juiste plekken een paar kilo aluminium onder het schip gelast!
Drie jaar later het schip weer de werf op en...weer her en der een putje erbij. Nu is een onderwaterschip van 80 jaar oud wel wat putjes gewent en moet je daar niet van schrikken maar ik bedacht me dat dit absoluut niet kon en nog steeds last zou hebben van elektrolyse verschijnselen.
De oplossing bleek simpel! We halen het officiele "Nederlands Meet instituut" erbij en laten een meting verrichten in en rondom ons schip op de plek waar het altijd ligt. Immers kan zelfs een ander schip wat slechts een ander potentiaal heeft al roet in het eten gooien.
Na een bakkie koffie of twee gingen de heren (2 man sterk) metingen verrichten. Dit gebeurde dmv een zink-anode/kathode langs de romp van het schip te laten zaken in het water op zo'n 100 cm onder het wateroppervlak. Dit doen ze op heel veel punten rondom je schip. Deze metingen worden uitgevoerd met je accu's aangesloten, verbruikers aan en uit, accu's er af, 220 walstroom los, en vast, generator aan en uit enz. enz.
Na een ochtend meten was de conclusie dat wij absoluut vrij van elektrolyse zijn en dat het schip uitstekend beschermd is met ruim voldoende anodes.
Blij met deze melding en een officieel rapport in de hand was ik dik 1000 euro armer :shock: en een illusie rijker...
...ik moet elektrolyse meter-man worden!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrolyse meting

Bericht door Boekel »

Koperdraadje strippen, multimeter tussen draad en schip, in water laten zakken, meten... (waardes weet ik zo snel niet, dacht 0,7 volt = ok)
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Elektrolyse meting

Bericht door ronrtl »

Boekel schreef:Koperdraadje strippen, multimeter tussen draad en schip, in water laten zakken, meten... (waardes weet ik zo snel niet, dacht 0,7 volt = ok)
...Wellicht :) Gelukkig heb ik voor die prijs een originele kathode in bezit gekregen met de bijbehorende max. waardes. Kan ik onze haven ff doormeten bij gebrek aan een goed boek :lol:
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Elektrolyse meting

Bericht door Aquanaut »

ronrtl schreef:..... Dus voor een godsvermogen een partij koper in de vorm van een scheidingstrafo geinstalleerd, ......... De massa van de walstroom galvanisch gescheiden
Hoe bedoel je dit precies?
Toch niet met een "galvanisch" isolator?
Het is namelijk niet én/én , maar of/of, waarbij een trafo natuurlijk de voorkeur heeft t.o.v. de diode scheider (galvanisch isolator).
Als je een trafo gebruikt mag je de scheepsaarde niet met een dergelijk apparaat weer aan de walaarde knopen.
Door dit te doen ondermijn je wat je met de trafo probeert te bereiken (een zwevend net), en kun je de trafo er net zo goed tussen uit halen.

Bedenk ook dat jij al je zaakjes op orde kan hebben maar als jouw "buurman" dat niet heeft er alsnog schade kan ontstaan aan jouw schip.
Je hoeft dus niet altijd zelf de schuldige te zijn!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Elektrolyse meting

Bericht door frank »

Hoor het alweer, verkeerde beroep gekozen... Had ook manager van een zorginstelling kunnen worden, ook zoiets. Zakken open en vullen maar...

Maar goed, over anodes.
Mijn ponton ligt tussen twee diep geide stalen palen. Aan de zijkant lag een stalen drijvend steiger.
Bij hellingbeurt op drie plaatsen beetje galvanische corrosie gezien, bij de palen, bij de steiger aan bakboord en in de beunkoelerkast.

Dus na schoonspuiten en schilderen onderwaterschip meteen liefst 16 ! anodes aangebracht waarvan twee speciaal voor de beunkast tussen de spijlen en gelast aan de huid. Moet wel lukken zo dacht ik.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Elektrolyse meting

Bericht door ronrtl »

Met de term dat het in orde is bevestigd het rapport dat er geen elektrolyse aanwezig (meer) is en dat het schip ruim voldoende anode/vierkante meter bescherming heeft tegen eventuele elektrolyse van buitenaf zoals damwanden en/of "foute" boten die naast je liggen.
De galvanische scheiding dmv diodes van de massa is na de installatie van de scheidingstrafo onnodig geworden.

Al met al blijft het een hoop euries voor dik 3 uur werk...toch?
Plaats reactie