bedrading achteronder

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

bedrading achteronder

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, na een zeer lange tijd ben ik weer voorzichtig aan begonnen om wat aan de TADI te doen.
Een bevriende (scheeps-)timmerman heeft aangeboden om mij pro Deo bij te staan met het aanpassen van het houtwerk, omdat, en ik citeer: hij "het een leuk projectje vind" :D .
Daar hij als zzp-er alleen `s zaterdags een paar uur kan missen gaat het wel even duren ,maar ik ben hem enorm dankbaar voor zijn gebaar, want hij sleept mij OOK weer een beetje op gang, wat me alleen niet lukt( depressie :( ).
We zijn begonnen met het achteronder (slaapzaal :lol: :lol: ), dat was voorzien van een "tweepersoons" kooi van wel 2,2 meter lang en 119 cm :shock: breed dwarsscheeps tegen het machinekamerschot ( erg warm na de vaart) , te wijzigen in twee kooien van 2 meter bij 80 cm langsscheeps. met aan het voeten eind een versmalling naar 45cm wegens de invallende lijn van het spitsgat-achterschip maar meer ruimte is er helaas niet :oops:.
De steil-staande schrotenbetimmering heb ik gesloopt en die gaan we aan het voeteneind met het schip mee laten lopen om meer voeten ruimte te maken en vervangen de schrootjes door plaat.
Bij dit slopen een tijdje geleden ontdekte ik dat de bedrading van de drie aanwezige lampen met schemerlampensnoer( 2 x 0,75 mm2) dwars door spanten(scherp) en door de isolatie zonder pijp/goot/binders "geïnstalleerd" was met de aanvoerdraad op een paar centimeter van de schroefas uit de MK naar het achteronder en daar verder met kroonsteentje verder :shock: , ook kwam ik nog een draadje met een spijkertje erdoor tegen........ :evil:
Vandaag heb ik dit rechtgezet: alles uitgevoerd in 2x 2,5 mm2 alles door pijp/ flexibel en gebeugeld/ge-tyrapt, doorvoer gemaakt in MK schot,alles in een verdeeldoos aangesloten het zijn maar 3 x 10 W lampjes maar toch..... :D.
Morgen verder met de nieuwe isolatie en dan kan de timmerman zaterdag weer verder :P.
Wordt vervolgt, groeten AD :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: bedrading achteronder

Bericht door Peter-J »

Lekker bezig! Ga zo door.....
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: bedrading achteronder

Bericht door hans-tjalk »

" het zijn maar 3 x 10 W lampjes maar toch..... :D. "

Dat het maar gaat om 30 watt is geen reden om deugdelijke bekabeling te willen hebben hoor...
Bedenk dat de beveiliging van de bekabeling wel zo belangrijk is, beveiligen tegen kortsluiting en overbelasting. De kortsluitstroom moet snel genoeg groot kunnen worden zodat je beveiliging op tijd kan aanspreken. Ik heb al menig maal gezien dat men vergeet welke kortsluitstromen kunnen ontstaan bij die veilige 12 of 24 volt...

Kortom, prima besluit om dunne diameters te vervangen door beetje oppervlakte ;-)
Bekijk vooral naar de beveiliging, lengte en diameter van je leiding.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: bedrading achteronder

Bericht door Arrejoan »

hans-tjalk schreef:" het zijn maar 3 x 10 W lampjes maar toch..... :D. "

Dat het maar gaat om 30 watt is geen reden om deugdelijke bekabeling te willen hebben hoor...
Bedenk dat de beveiliging van de bekabeling wel zo belangrijk is, beveiligen tegen kortsluiting en overbelasting. De kortsluitstroom moet snel genoeg groot kunnen worden zodat je beveiliging op tijd kan aanspreken. Ik heb al menig maal gezien dat men vergeet welke kortsluitstromen kunnen ontstaan bij die veilige 12 of 24 volt...

Kortom, prima besluit om dunne diameters te vervangen door beetje oppervlakte ;-)
Bekijk vooral naar de beveiliging, lengte en diameter van je leiding.
Goedenavond allen, @Hans ik bedoelde te zeggen dat ondanks dat het "maar" 30 W is het toch een goed gevoel geeft dat er weer een prutswerkje (van een ander) verbeterd en veiliger gemaakt is dus dat daar geen verrassingen meer uitkomen als het goed is :D.
Ook voor de toekomst geeft het meer mogelijkheden tot eventuele uitbreiding etc. dus tevreden dat het gedaan is :P
Ook het vertrouwen is weer een beetje gegroeid en dat is belangrijker dan wat dan ook, tenslotte.
Zo gaan we stap voor stap verder met het project: " lang zal het duren,geld zal het kosten maar goed zal het komen".
wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie