LED is pet?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: LED is pet?

Bericht door buggyrene »

Zullen we het gezellig houden???? Dat is de kracht van dit forum geweest, en ik hoop dat dit zo blijft....... met domme of slimme vragen.....

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: LED is pet?

Bericht door percramer »

Ik ben al een tijdje niet meer hier geweest omdat ik het gewoon te druk heb met mijn bedrijf (en dus ook geen tijd voor mijn bootje), maar ik vind het wel jammer hoe er de laatste tijd soms gereageerd wordt. Ik zit nu even het forum door te lezen.Domme vragen bestaan niet, punt. Iedereen heeft zo zijn vakgebied en kennis lijkt me toch? Dat sommige technieken wat moeilijker te begrijpen zijn voor sommige mensen mag je ze ook niet kwalijk nemen lijkt me.

Wij gebruiken heel veel leds dagelijks. Onze systemen voor ballistische tests hebben er 64 in een rij op een printplaatje van 10cm. Dus ik denk dat ik wel het een en ander van leds weet. Maar die kennis zegt niets want er zijn zoveel factoren die invloed kunnen hebben. Welk merk / type led, wat voor omstandigheden. Hebben we inderdaad spanningspieken waardoor je emk/emf achtige problemen kunt krijgen? Er valt gewoon geen simpel antwoord op te geven. In leds heb je ook 10000gradaties, van regelrechte meuk tot hele goed. Maar een led is niets zonder een goede driver en vaak is het bij goedkopere gewoon een weerstand. Het voordeel van een gloeilamp is dat die veel beter bestand zijn tegen hogere pieken in je spanning, het uiteindelijk gewoon een draadje met een bepaalde weerstand, die kunnen vaak wat meer hebben. Leds uit zichzelf kunnen maar weinig hebben hoor, dat moet je afvangen in je driver ontwerp.

Dus als ik moet gokken dan zou ik inderdaad zeggen een spanningspiek en dat kan echt wel gebeuren door een motor die afschakelt, maar het kan ook andere redenen hebben, het zou maar zo je dynamo ook kunnen zijn. Kun je dit afvangen? Ja natuurlijk, maar daar zitten kosten aan (bijvoorbeeld zo'n simpele beveiliging als hier eerder genoemd). Je kunt ook je hele boordspanning netjes reguleren, of als je zeker weet dat het bij bepaalde apparaten weg komt (bijv. zo'n pomp) dan zou je die kunnen voorzien van een filter.
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
WADnWIND

Re: LED is pet?

Bericht door WADnWIND »

Goed verhaal, lekker kort :wink:
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: LED is pet?

Bericht door percramer »

sommige dingen in het leven vragen nou eenmaal wat meer dan 1 zin :roll:
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: LED is pet?

Bericht door Klaver vier »

Inmiddels andere ervaring met led strips ( Ikea) deze heb ik onder mijn keukenkastjes gemaakt en werken perfect,tot nog toe gaat het heel goed,slaat niet door of zo,hebben die dan andere drivers waardoor die wel heel blijven.
Aan de prijs ligt het dus niet,kost bijna niks bij ikea
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
WADnWIND

Re: LED is pet?

Bericht door WADnWIND »

Ik heb zo nu al 3 jaar een 5 meter LED strip warm wit van de Action in de roef met dimmer. Het werkt perfect! Het zit net onder het gangboord rond om en daar kan geen duur sfeerlampje tegen op!
Door de blank eiken betimmering komt het warm wit extra tot zijn recht.
Het zit rechtstreeks op het 12V boordnet aangesloten, wat wel eens oploopt tot 14,2 Volt, geen enkel probleem.
Plaats reactie