LED is pet?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

LED is pet?

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef:Beetje oftoppic mijn led lampje zie vorige posting was een korte tijd later weer kapot.
Is een lampje wat kan tot 38 volt, instalatie is 24 volt
Dan dan maar zeggen dat led niet kapot gaat,wat een gelul,nu de oude lamp er al ik weet niet hoe lang weer in niets aan de hand
Ik ben dus duidelijk geen led fan meer
Gr René ( klaver vier)
René, dat moet een of andere vreemde oorzaak hebben. Dit hoor je echt heel weinig. Ik zou op basis van één zo'n geval LED niet gelijk afschrijven.
Maar misschien kunnen we er apart draadje van maken met andermans ervaringen en tips. Ik zal ditzelfde berichtje openen in LED is pet?
Ik ben er nog steeds erg blij mee. Totaal 600W aan verlichting teruggebracht tot 60W met dezelfde lichtopbrengst. Dus ook mijn serviceset is er blij mee.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: LED is pet?

Bericht door Klaver vier »

Guido het blijft vreemd het gewone lampje brand nu al weer heel lang en gaat niet kapot.
De led haalt de 3 weken niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: LED is pet?

Bericht door KarelE »

Ik las laatst dat een boordlicht met led een metalen behuizing nodig heeft i.v.m. warmteafvoer. Led heeft niet zoveel warmte als een gloeilamp, maar is er tegelijk ook veel gevoeliger voor. Ik ga eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: LED is pet?

Bericht door sailor wim »

Off topic.
Ja bij mij is thuis led grote pret.
De huiskamer is nu tot in alle hoeken goed en prettig verlicht met 59 Watt.
Door Led toe te passen voor de VvE is er een besparing van 10000Kwj.gerealiseerd.
De 400 Lumen Ikea lampen zijn vernieuwd gebruik is gezakt met 1 Watt voor de 25000h uitvoering.
De 15000h is dit zelfs 1.3 Watt en kost wel 0.99 cent.
On topic.
Ik heb er 3 stuk G4 gehad 10 tot 30 Volt die begonnen te branden. Daar is weer halo in gegaan. Verder
zijn er nog 4 stuk 230 volt in 4 stappen dimbare spaarlampen daar gaat wel led filament in.
Nu met een led ankerlicht en 9 led binnen best tevreden.
Het ankerlicht is een metalen uitvoering. Tijdens het mastje zakken wat een keer wat fors ging sloeg het door de fitting heen en brak er een bajonet puntje van de lamp af :cry:
Maar hoeveel uur brand het geheel als ik niet aan de walstroom zit?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: LED is pet?

Bericht door quichot »

KarelE schreef:Led heeft niet zoveel warmte als een gloeilamp
Niet zoveel warmte lijkt me een understatement, Karel! :wink: Ze worden een beetje warmer dan de omgevingstemperatuur, althans bij mij aan boord. In die warmteproductie schuilt nu juist de grootste besparing. Een gloeilamp is voor 80% een elektrisch kacheltje.
Nu zijn mijn boordlichten wél van metaal. Het zou kunnen zijn dat die kleine kunststoffen armaturen zelfs dat kleine beetje warmte niet kwijt kunnen, omdat die ook nog eens hermetisch zijn afgesloten. Als die maar lang genoeg branden kan het toch heet worden in zo'n armatuur.
René, zou dat bij jou het geval kunnen zijn?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: LED is pet?

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: Ik heb er 3 stuk G4 gehad 10 tot 30 Volt die begonnen te branden. Daar is weer halo in gegaan.
Gelijk even gevoeld aan mijn G4-tjes die al een paar uur branden: iets meer dan handwarm. Als een voorhoofd zo aanvoelt zou je zeggen: een griepje. :lol:
Nu moet ik er wel bijzeggen dat het vervangers van 20W-tjes zijn (3W), geen 50W-tjes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: LED is pet?

Bericht door Aquanaut »

Het is niet zo zeer de led die het begeeft maar meestal de driver.
Ledlampjes gebruiken op een transformator (thuis) kan een hoop vergen van de driver die voor het ledje gemonteerd zit.
Meestal omdat die trafo een belasting nodig heeft (in de vorm van een halogeenlampje) om goed te werken.
De driver wordt warm en brandt uit.

Wij hebben al enige jaren ledlampen in diverse soorten en maten in het programma en ook getest.
Hoe goedkoper het ledlampje des te brakker de driver is die er inzit.
Een navigatielampje in led kan € 0,80 kosten, maar ook € 35,00, die eerste brandde nog geen dag, van die laatste hebben we er in de afgelopen 5 jaar maar 1 terug gehad die kapot was.

@Rene, wat voor ledlampje gaat het over (fitting / wattage)?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: LED is pet?

Bericht door Klaver vier »

Guido het lampje zat inderdaad in een plastic armateur en nog krap ook,maar het gewone lampje wordt bloedheet en blijft wel heel
Het is een heel klein draai fittinkje,nog kleiner als een fietslampje.
Het lampje ziet er uit of het allemaal kleine plaatjes zijn zonder glas,lampje is in verhouding vrij groot.
Amperage weet ik niet,bij Dekker werd deze mij geadviseerd,nadat ik het oude lampje liet zien.
Gr René ( klaver vier)
Ik twijfel nu of het wel een draai fitting was,volgens mij toch niet maar met twee van die ongelijke pennetjes er aan.
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: LED is pet?

Bericht door quichot »

Dat het gewone (gloei)lampje bloedheet wordt is logisch, want dat wolfraamdraadje moet nou eenmaal witheet zijn wil het licht uitstralen. Een gloeilamp kan die hitte ook wel aan, zij het niet eeuwig.
Hoewel, in een brandweerkazerne in New York wordt een permanent brandende, originele kooldraadgloeilamp van Edison gekoesterd als huisdier. Het is zelfs een toeristische attractie geworden!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: LED is pet?

Bericht door Klaver vier »

Het is gewoon een controle lampje wat aangeeft dat mijn drinkwater pomp aan staat,niks bijzonders dus
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: LED is pet?

Bericht door hans-tjalk »

Led=pet.. nou.... ik heb ook zo mijn voorkeur voor ouderwetsch ... Vind led nog al nep als het gaat om de kwaliteit van het licht, vooral kleurdiepte mist, en als je weet dat een gloeilamp toch echt het meest dicht bij zonlicht komt van alle lichtbronnen...

Maar.... dit forum is der bootjes, en daar spelen ook wel andere wensen mee, zoals een koelkast en accu's.. en besparen ...

Ik zie net voorbij komen dat het gaat om indicatie ledje voor een pomp?.... ik dacht bingo!.. een gelijkstroom installatie en pomp is als een spoel..
Dus, -mijn vermoeden- is het bij het uitschakelen van de pomp, dan ontlaad de spoel (motor) over de LED, en dat zijn vieze hoge pieken.
Ik zou adviseren een blusdiode te plaatsen (in sper richting) over de spoel van de pomp, bij voorkeur zo dicht mogelijk op de spoel, spanning gaat zich dan ontladen over de diode en niet over je LED...
WADnWIND

Re: LED is pet?

Bericht door WADnWIND »

Klaver vier schreef:Het is gewoon een controle lampje wat aangeeft dat mijn drinkwater pomp aan staat,niks bijzonders dus
Gr René ( klaver vier)

Kan het zijn dat de EMK spanning tijdens het uitschakelen van de pomp een dermate hoge spannings puls veroorzaakt dat het ledlampje vroegtijdig de geest geeft?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: LED is pet?

Bericht door Klaver vier »

Allemaal mooie theorieën maar waarom gaat de led dan kapot en het gewone lampje niet.
Volgens mij gaat de stroom via een zekering naar de schakelaar en het lampje rechtstreeks van de accu.
Vreemd is ook dat het led lampje tot 38 volt kan en toch sneuveld.
Ik had hem dus gewisseld omdat het gewone lampje echt bloedheet wordt,en mijn schoonzoon zei straks krijg je brand.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: LED is pet?

Bericht door Marie Christina »

Mijn elektrische kennis is zeer beperkt, maar weet van mijn natuurkunde /elektro lessen op de havo nog wel dat een diode een plus en een min heeft.
De stroom kan maar één kant op.
En een LED is een diode.
Light Emitting Diode, immers. En een diode laat maar naar één kant stroom door.(Toch?)

Maar een gloeilamp maakt dat allemaal niet uit.
Als de stroom de andere kant op gaat brandt hij ook lekker andersom.
(Wat in bovengenoemd het geval is met ( even simpel gezegd) terug stromende stroom.)
Vindt ie geen probleem.
Maar een diode, dus ook een LED, kan daar niet tegen.
En dus gaat hij wel stuk en een lampje niet.

Klopt mijn , op enkel mijn redenering gestoelde, verklaring enigszins?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: LED is pet?

Bericht door Marie Christina »

Dus ze gaan niet per definitie stuk, begrijp ik?
Ze doen gewoon niks?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie