dieptemeter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Arrejoan heeft een vraagje :? . Op de TADI heb ik een NASA Stingray dieptemeter (vonker), lijkt oud maar is helemaal nieuw en die wil ik graag verhuizen van de lessenaar naar het plafond, echter de kabel van de transducer is te kort :( .
In de handleiding staat WEL specifiek dat deze kabel NIET ingekort mag worden maar niks over verlengen.
Wie kan mij helpen? Ik dacht zelf aan verlengen met een geschikte coax-kabel o.i.d ( de transducer is 150 Hz).
VOOR de verhuizing begint( winterproject) dacht ik mijn vraag op dit onvolprezen te stellen om te zien of er wat advies en/of goede raad te scoren is.
Vast dank voor Uw bijdrage(n) :D
Wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: dieptemeter

Bericht door sailor wim »

Hoi Ad
Google is op verlengkabel nasa stingray
Technautic heeft die, 7 meter voor €20.
Ik denk dat je die wel via een winkel moet bestellen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

sailor wim schreef:Hoi Ad
Google is op verlengkabel nasa stingray
Technautic heeft die, 7 meter voor €20.
Ik denk dat je die wel via een winkel moet bestellen.
Gr Wim
Goedenavond allen, @Wim mijn dank voor de tip, ik had al Nasa Stingray gegoogled maar niet met verlengsnoer erbij :oops: .
Ga het bekijken, wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: dieptemeter

Bericht door quichot »

Wat is trouwens jullie ervaring met de betrouwbaarheid van dieptemeters als het gaat om relatief kleine diepteverschillen?

Gaat me niet om millimeters, maar kun je bij dieptes rond de meter nauwkeurig genoeg verschillen van een decimeter aflezen, zodat je veilig de kop in een onbekende wal of baaitje kan steken?
En valt er iets aan af te lezen over de bodemgesteldheid? (modder, zand, steenstort ed).

En ik zou de transponder bij de boeg willen inbouwen, anders verliest het zijn waarschuwingsfunctie, dus een meter of 12 a 14 vóór de display. Kan dat qua kabellengte?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @Wim: goeie tip ! :D heb hem besteld: 7 meter voor 19,80€ . Het geeft rust in mijn hoofd dat het origineel is en blijft, we vissen in de zomer `s nachts tegen zandbanken en mosselpercelen op de Schelde en dan is het lekker dat je een beetje op je meter kunt vertrouwen. :wink: Vooral de diep/ondiep alarmen zijn erg prettig. :P.
Onderhoud is duur zat zonder onderwaterzandstralen :cry:.
@ Guido: op de centimeter nauwkeurig krijg je het toch nooit, want een sliblaag op de bodem waar je signaal doorheen gaat tot op wat stevigers en je bent al aan het afwijken.
Gezien je bedoeling ermee( kop in de wal) is DAT ook niet ZO erg(dat zachte laagje) maar afwijking op harde bodem kan wel eens voor een plotselinge stop zorgen: "been there, done that :lol:
De kabel kun je verlengen (mits origineel raad men aan) plus de meestal behoorlijke lengte die "af fabriek" gemonteerd moet je met je lengte een eind komen.
Word weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: dieptemeter

Bericht door quichot »

Arrejoan schreef:@ Guido: op de centimeter nauwkeurig krijg je het toch nooit, want een sliblaag op de bodem waar je signaal doorheen gaat tot op wat stevigers en je bent al aan het afwijken.
Daarom had ik het ook over decimeters. :wink:
Maar meer algemeen: als je het hebt over dieptemeters, dan heb je het op binnenwater toch hoofdzakelijk over het voorkomen van aan de grond lopen. Als je de diepte niet redelijk nauwkeurig kunt vaststellen binnen de gevarenzône, dus met marges van 10 cm rond de 1 a 1,5 meter onder de boeg, wat heb je dan aan zo'n ding?
(ps. binnenwater hè, dus niet het aflezen van soundings voor plaatsbepaling in kustwateren.)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: dieptemeter

Bericht door sailor wim »

Hoi Guido.
Ik lig nu in de winterhaven die word leeg gezogen door de passerende huisvuil container vaart.
Ik zie op de huidige meter direkt het resultaat gelijk aan het zakken van het waterstand aan de kade/damwand.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Guido ik bedoelde ook met die centimeters dat het nooit precies is wat er aan diepte gemeten word ,het is van veel factoren afhankelijk namelijk.
Ik heb weleens gehad dat de mijne de ene nacht perfect aangaf,(digitaal, dus met een cijfer achter de komma :) ),en de volgende dag NIKS meer deed omdat er, na later bleek, een oestertje zich aan de transducer had gehecht :cry: , sinds die tijd krijgt de zender altijd een likje antifouling mee, ondanks het advies van de fabrikant dat NIET te doen
Bij mijn huidige Nasa Stingray, die ik heb om het "ouderwetse" uiterlijk, kun je alarmen instellen voor (on)dieptes en al kun je door de grootte van de "vonk" soms niet zien hoe diep het precies is kun je wel op het alarm vertrouwen heb ik ondervonden.
Links om of rechtsom het blijft ten allen tijde een hulpmiddel wat staat of valt met de interpretatie van de weergegeven data.
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: dieptemeter

Bericht door quichot »

Wim, Arrejoan, in welke basiseenheid lees je de diepte af? Meters? decimeters? voeten? En hoeveel decimalen staan er dan achter de komma?
Ik vraag dit omdat ik komend voorjaar, bij de volgende werfbeurt, zo'n ding wil installeren. Ik wil dan wel zeker weten of ik er wat aan heb.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: dieptemeter

Bericht door stevedem »

Ik heb ook een NASA dieptemeter, deze heb ik verlengd met een cheap ass coax kabel van een tv, puur om te kijken of het werkte, en dat deed het.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: dieptemeter

Bericht door sailor wim »

quichot schreef:Wim, Arrejoan, in welke basiseenheid lees je de diepte af? Meters? decimeters? voeten? En hoeveel decimalen staan er dan achter de komma?
Ik vraag dit omdat ik komend voorjaar, bij de volgende werfbeurt, zo'n ding wil installeren. Ik wil dan wel zeker weten of ik er wat aan heb.
Hoi Guido.
In decimeters.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: dieptemeter

Bericht door quichot »

Thx! 8)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Guido , met Wim eens: in decimeters. Waarbij aangetekend dat bij mijn type het lichtje nooit stilstaat (draait rond op een schijf) en dat het ECHT nauwkeurig aflezen niet meevalt, maar ik heb hem voor het nostalgische uiterlijk en de nauwkeurigheid haal ik uit de alarmen(diep en ondiep).
Modernere meters geven vaak in cijfers aan met een of twee cijfers achter de komma, dat is wat preciezer.
Mijn vorige was een gecombineerde dieptemeter/vis-zoeker die liet niet alleen de diepte maar ook de vorm van de bodem zien, en dat is bij niet te snel varen behoorlijk accuraat, al hielp het weinig met de vangsten :lol:
Succes met je keuze.
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: dieptemeter

Bericht door sailor wim »

Hoi Ad.
Ik had tot afgelopen weekeinde jouw type dieptemeter in de stuurhut hangen 8)
Maar door de tweede marifoon op die plaats te monteren en de dieptemeter eronder te hangen werd het er niet mooier op.
Vandaar de nieuwe digitale kijk maar op winterwerk 2017.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: dieptemeter

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: Vandaar de nieuwe digitale kijk maar op winterwerk 2017.
Gr Wim
Check. Zal tegen die tijd Gineke wel bellen! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie