afdichting hout / staal / glas

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

afdichting hout / staal / glas

Bericht door Wouter »

Hoi allemaal,

Bij het verbouwen van de roef van mij schip wil ik de huidige houten schuifraampjes ombouwen naar vaste ramen.
Hierdoor hoop ik ook te voorkomen dat er hout aan de buitenzijde van het schip zit want dit geeft onderhoud en vochtproblemen.

Hieronder en wou ik een plaatje zetten van een doorsnede van hoe ik een raam wil plaatsen, maar ik krijg de upoadservice niet aan de praat in Firefox.
Een plaatje vind je bij onze collega's van woodworking:
https://www.woodworking.nl/showthread.p ... post263717


Rechts is de buitenzijde, links de binnenzijde.
Denken jullie dat dit een duurzame oplossing is?
Volgens mij is het zo hermetisch afgesloten, maar dan vraag ik me weer af waarom bij houten kozijnen van die gaatjes zitten in de onderste raamlatten, dus weet niet of dat wel moet.

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door KarelE »

Afbeelding


Waar je de hoeklijn op het staal zet krijg je een koudebrug. Die verbinding tussen hoeklijn en stalen raam zou ik ook met kit en kurk maken.

Verder zou ik het verticale 3mm staal aan de bovenzijde een neusje geven, dus een paar mm naar beneden laten doorlopen. Dan krijg je geen druppels die constant langs staal en raam lopen, bij regen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door Marie Christina »

Ik heb de gekste dingen aan boord afgekit en vastgeplakt met polymax van Bison.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door Evert »

Als je onderhoudsvrij wilt hebben zou ik het niet zo doen. Je kan dan beter doorsparen voor een van de alu oplossingen die tegenwoordig in de binnenvaart gebruikt worden. Die hebben geen koudebrug meer.
Roeframen die niet open kunnen zou ik zelf absoluut niet willen. Hoe meer frisse lucht hoe beter.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gilles
Berichten: 21
Lid geworden op: vr okt 12, 2012 1:06 pm
Locatie: Aalst
Info: Beurtschip Daan Douwe
Afm: 23.69mx4.45mx1.20m
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling
Ligplaats: Aalst(B)

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door Gilles »

Wouter, ik zou zeker niet het muliplex tegen dat hoekprofiel zetten en al zeker niet schroeven.
Je krijgt een koudebrug van buitenaf tot tegen je hout. Hout is niet isolerend dus het zal er altijd koud en vochtig zijn op die plaats als het een verwarmde leefruimte gaat zijn. Ik denk wel dat er een oplossing is als je met een houten kader en stukjes purplaat zou werken rond het raam. Groeten Gilles
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door varg »

hier al gekeken? http://www.topwindows.nl/nl
Arnold
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door Wouter »

Bedankt heren.

De koudebrug is inderdaad een probleem.
"Nieuwerwetse" ramen zijn vooralsnog geen optie omdat het een oud scheepje is met A-status.
Ik zal die mensen van Topwindows wel vragen wat de mogelijkheden zijn. De ramen vallen immers een centimeter of 8 naar binnen, dus als ik daar een opstaande strip maak zouden ze daar in kunnen komen.
Maar dan ben ik nog steeds niet van de koudebrug tussen staal en hout af.

Op dit forum heb ik een nieuwer plaatje gezet met een isolatie stukje tussen hout en staal. Enig idee met wat voor materiaal dit kan?
https://www.woodworking.nl/showthread.p ... staal-glas
Bedankt!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door Gerard »

Wouter schreef:Hoi allemaal,

Bij het verbouwen van de roef van mij schip wil ik de huidige houten schuifraampjes ombouwen naar vaste ramen.
Zonde! Ik heb op mijn schip bewust houten schuiframen in de roef laten maken. Ventilatie is een belangrijk punt bij stalen schepen/boten. Immers het (uitademings- en kook)vocht in de lucht moet weg en niet condenseren en naar onderen stromen. Ik geniet ervan om 's-zomers lekker vier ramen open te kunnen hebben.
Hierdoor hoop ik ook te voorkomen dat er hout aan de buitenzijde van het schip zit want dit geeft onderhoud
Valt wel mee. Goed schilderen en je kunt jaren vooruit. Trouwens, condensatievocht zorgt voor veel meer onderhoudsproblemen IN je schip/boot.
[quot]en vochtproblemen.
[/quote]
Juist dichte ramen geven dit soort problemen.

Heb jouw tekening bekeken maar vind dat niet ideaal. Heb zelf gezorgd voor een luchtspouw tussen de scheepswand en de isolatie. Dan kan door natuurlijke luchtstroming (zodra lucht wordt verwarmt stijgt die) de vochtige lucht omhoog en afgevoerd worden door een ventilatiegaatje. Tussen de spanten heb ik houten balkjes geklemd zodanig dat tussen die balkjes en de wand minstens een centimeter ruimte blijft en daarop de isolatieplaten.

N.b. Eikenhout op staal geeft problemen omdat het looizuur van eikenhout in combinatie met staal zorgt voor roestvorming en zwart worden van het hout.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: afdichting hout / staal / glas

Bericht door Gerard »

KarelE schreef:Afbeelding

Verder zou ik het verticale 3mm staal aan de bovenzijde een neusje geven, dus een paar mm naar beneden laten doorlopen. Dan krijg je geen druppels die constant langs staal en raam lopen, bij regen.
En wat dacht ja er van om de onderkant van het raamkozijn schuin naar beneden/buiten af te laten lopen. Blijft daar geen water op staan.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie