elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Wouter »

Hoi allemaal,

Vanaf dat ik mijn schip kocht wordt de 12 volt navigatie apparatuur (vooral radio's en AIS) alleen gevoed door een accu welke tijdens het varen niet opgeladen wordt.
Nu is het een behoorlijke accu en zit die altijd wel vol als we van wal steken, maar ik wil dat beter geregeld hebben.

De dynamo va de hoofdmotor levert 24 volt. Kan ik een 24 ->12 volt DC/DC omvormer gebruiken?
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ted-NL.pdf

En deze direct op de 12 volt accu aansluiten?
Als we aan de wal liggen wordt de accu geladen door de walstroom, tijdens het varen door de omvormer.

Ik vraag me af of dit geen problemen geeft als de motor draait en de walstroom er nog op zit.
Is het handig om er een schakelaar tussen te zetten of hoeft dit niet?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Marie Christina »

Bij mij is het zo dat mijn walstroomlader stopt zodra de dynamo begint.
Hoe dat technisch gezien zit weet ik ook niet, maar dat zal niet voor niets zijn.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door ErikH »

Een DC-DC converter is geen acculader, slecht plan dus.

Beste oplossing; Bouw er een tweede 12V dynamo bij, zal wel een hoop werk zijn waar je niet op zit te wachten.

Mijl op 7 oplossing; Is het een optie om de bestaande 12V acculader te voeden vanuit een kleine 24V-230V inverter?

Gr.

Erik
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Boekel »

Je kunt hiervoor prima een dc-dc converter gebruiken, als je die maar uitschakeld als je niet vaart / aan boord bent.
als de acculader een 'slimme' is (netjes een laadcurve volgt) kan die als je aan walstroom ligt de accu helemaal netjes vullen, tijdens gebruik van de boot houdt de dc-dc 'm mooi op (bijvoorbeeld) 13,8 volt.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door ronrtl »

Boekel schreef:Je kunt hiervoor prima een dc-dc converter gebruiken, als je die maar uitschakeld als je niet vaart / aan boord bent.
als de acculader een 'slimme' is (netjes een laadcurve volgt) kan die als je aan walstroom ligt de accu helemaal netjes vullen, tijdens gebruik van de boot houdt de dc-dc 'm mooi op (bijvoorbeeld) 13,8 volt.
Een goede 24v->12v dc omvormer zorgt er juist voor dat de uitgangsspanning netjes 12 volt blijft. je zal er niet je accu mee kunnen opladen.
Een 2e dynamo is de enige oplossing hoewel die van 24->220 Volt met daarop een acculader best slim bedacht is :D
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Wouter »

Bedankt voor het meedenken.

De betreffende DC/DC converter in de link hierboven heeft een istelbare uitgangspanning en kan ik dus op ongeveer 13.8 volt zetten.
Verder zou het dan verlopen zoals Boekel aangeeft; de 24/12 Volt DC/DC omvormer wordt enkel gevoed door de motor dynamo en werkt dus alleen bij draaiende motor om de accu afgetopt te houden.

Vraag is of ik de 24/12 volt omvormer beter op de hand kan inschakelen met een waarschuwing bij de schakelaar dat dit enkel kan als er geen walstroom is (kan ook met een NO relais natuurlijk), of dat het niet uitmaakt dat beide laders af en toe een half uurtje samen actief zijn.

Bedankt!
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Wouter »

Ter verduidelijking:
Als ik een NO relais in de 230 volt voeding van de bestaande acculader zet en deze de nieuwe omvormer / lader laat schakelen lijkt het me ook opgelost...
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter.
Waarom niet direkt van een 24 volt accu setje 12 volt maken met een dc dc omvormer.
Dat dan word geladen door de dynamo of de wal of zonnepanelen.
En zijn er twee laders tegelijkertijd dan zal degene met de laagste laad spanning ermee stoppen.
Als ik vaar neemt de Victron Mppt regelaar bij voldoende zon het laden over.
Zo werkt het bij mij al 20 jaar.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door ronrtl »

Hey.. :idea: Waarom niet simpeler? Er zijn genoeg zonnepaneel regulators(laders) welke instelbaar zijn! Van diverse zonpanelen komt ook spanningen vanaf welke zelfs meer dan 24 volt zijn. De regelaar instellen op 12 volt output (sommige doen dit zelfs al automatisch zodra de accu word aangesloten) en op de ingang ipv de panelen de 24v van je dynamo! ...klaar!

Wat betreft je walstroom lader tegelijk met de lopende motor; dit mag geen enkel probleem zijn en hoeft niet geschakeld te worden. De accu bepaalt hoeveel laadstroom er loopt, niet hoeveel je aanbied.

succes! :D
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door quichot »

Er zijn twee soorten dc/dc-converters: met en zonder bufferlaadfunctie. Die met bufferlaadfunctie is handig ter ondersteuning, maar het blijft 'dom' bufferladen op de ingestelde waarde (standaard 13,8v, maar dat kun je zelf instellen). Je zult hem dus zelf moeten afschakelen als de accu normaalgesproken aan druppelladen toe is.
Zelf heb ik een tweede dynamo aan de hoofdmotor gehangen. Dat was niet zo'n heel moeilijk klusje. Ik heb uit een plaat aluminium van 5 mm dik een beugel gezaagd waaraan beide dynamo's gespannen kunnen worden. Ik heb daar wel een dubbele snaarschijf op de krukastap voor moeten monteren, maar die bleek voor de 575 uit voorraad leverbaar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Aquanaut »

Wouter,

Het is niet nodig iets in de AC van de lader te schakelen, de DC/DC converter en een geregelde acculader kunnen gewoon parallel naast elkaar werken.
Er zit uiteraard geen laadalgoritme in de DC/DC converter, maar dat zit er in een dynamo (standaard) ook niet.

Zoals Guido aangeeft is het wel een buffer lader, dat wil zeggen dat hij met een spanning gelijk aan, of net boven de float spanning gaat laden.
Zet deze spanning in ieder geval niet te hoog, het laden gaat er niet sneller door maar zorgt wel voor corrosie van de accu, dus een kortere levensduur.

Door het remote contact te verbinden met het contactslot van de motor zorg je ervoor dat bij het stoppen van de motor (uitzetten van het contact) ook het laden van de 12V accu stopt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door quichot »

Aquanaut schreef:Door het remote contact te verbinden met het contactslot van de motor zorg je ervoor dat bij het stoppen van de motor (uitzetten van het contact) ook het laden van de 12V accu stopt.
Dat is een handige tip. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb nu de remote afgeschermd om te verhinderen dat iets of iemand hem per ongeluk aanzet als we ergens afgemeerd liggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door varg »

natuurlijk veel te duur, maar wel een leuk ding: https://www.mastervolt.nl/producten/mac ... -12-12-50/
Afbeelding
drie-traps laden, schakelt af als de motor niet draait, geen hoofdpijn en wel 50A laden.
groet
Arnold
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Wouter »

Arnold,

Dat is ook een mooi ding, maar waarschijnlijk te duur (kan nog geen leveranciers vinden).

Aquanaut en Guido, dit is inderdaad de richting. en inderdaad niet de relais-spoel voor het remote contact opnemen in het 230 V AC circuit van de huidige lader, maar in serie met de contact sleutel zetten, anders trek je de 24V accu leeg om de 12 V accu op te laden wanneer de motor niet draait.

We gaan het in elkaar knutselen!
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?

Bericht door Aquanaut »

varg schreef:natuurlijk veel te duur, maar wel een leuk ding: https://www.mastervolt.nl/producten/mac ... -12-12-50/
Afbeelding
drie-traps laden, schakelt af als de motor niet draait, geen hoofdpijn en wel 50A laden.
groet
Arnold
Kennen we al enige tijd:
https://www.bluepowershop.nl/victron-50 ... erter.html

En deze blijft niet beperkt tot 12v>12v maar kan ook geprogrammeerd worden als 12>24 of 24>12.
Is er ook in een 25A uitvoering.
Blijft wel een hoop geld, maar is werkelijk een fantastisch apparaat.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Plaats reactie