Bedrading op stalen schip

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Bedrading op stalen schip

Bericht door wrotter »

wat wij soms tegen kwamen maar te gek voor woorden was dat ze de kabels aan draadjes ophingen .
dec leidingen ,water verwarming en dergelijke werden in de kimmen in een lange kist van voor naar achter geleid met om de 2 spanten een dwars schotje met gaten .nou niet bepaalt te verkiezen .
mogelijk is beugels met tab boutjes aan de spanten te bevestigen wel even werk maar het gaat.
ook dat is hoeveel spanten zitten in het gedeeltewaar je werkt .
Manke

Re: Bedrading op stalen schip

Bericht door Manke »

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 9vZXM3N1Fn

Heb er maar even een foto van bijgevoegd. Op de 1e foto kijk je onderdeks richting de achtersteven. De 2 leidingen die je ziet lopen zijn de hydraulische slangen voor mn roer. Binnenkort ga ik een roerstand gever plaatsen, dus er moet elktra worden getrokken van achteren naar voren. En dat wil ik goed doen en als ik dan toch bezig ben, gelijk even de hydraulische slangen wat beter wegwerken alsmede de accukabels.
Foto 2 laat de bedrading zien die hangt tegen het waterdichte schot tussen machinekamer en kajuit. Ook deze bedrading wil ik knap opgeborgen hebben, zodat ik niet zomaar de boel lostrek, de boel bij losschieten in de motor loop of dat er kabels doorslijten met alle negatieve gevolgen van dien.
Heb het schip vorig jaar gekocht, dus ben m nu flink aan het verkennen :-)

en ja de geluidswerende deken moet ook weer vastgelijmd :-)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bedrading op stalen schip

Bericht door Klaver vier »

Manke ik denk dat je heel makkelijk tegen de gladde achterwand een kabelgoot plakt,zo een plasticke met zo,n klikdeksel
Over de bodem kan je het zelfde doen maar dan eerst een plank er onder
Lijmen met highteck van den braven,gaat nooit meer los.
Voor de plank zou je ook een strook hechthout kunnen nemen,waar je ter plaatse van de spanten wat stukjes onder lijmt of schroeft
Suc6
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bedrading op stalen schip

Bericht door Marie Christina »

Ja, inderdaad! Hiteck van. Den Braven.
Spotgoedkoop en geweldig.
Ik was al fan van Polymax, maar dat is helemaal wereldspul.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Bedrading op stalen schip

Bericht door Arrejoan »

[quote="ErikH"]Deze veel gebruikt, superdegelijk;
Goedenavond allen, @ Erik: allemaal?? :D Ik heb op de TADI 3 een combinatie van (pvc) kabelgoot en (pvc) elektropijp gebruikt om mijn loshangende kabelarij netjes op te ruimen en de uitbreiding aan te leggen. :P
De buis/pijp zit in kunststof klemmen welke ik op mijn staal geplakt heb met Polymax net als de goten, waar nodig eventuele hoogteverschillen uitgevuld, werkt nog steeds naar behoren en blijft keurig hangen, ondanks dat er in de MK behoorlijk condens optreed in de winter :(
Succes, ik weet wat een klus het is :shock: , groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Manke

Re: Bedrading op stalen schip

Bericht door Manke »

Allemaal hartelijk dank voor de suggesties en het meedenken. Fijn dat jullie met mij deelden hoe jullie dit soort van zaken aanpakken.
Alles overdenkend denk ik dat ik het als volgt ga doen:
In de lengte van het schip ga ik een lat aan bengen met inkepingen ter hoogte van de spanten. Eventueel voorzien van lijm van Den Braven, sla ik de lat vervolgens vast op de spanten (spant steekt hierdoor dus een stukje in het hout). Hierbij laat ik wel ruimte over tussen het hout en de scheepshuid om eventueel condens naar de bilg te kunnen laten lopen. Condens mag in geen geval het hout raken waarna deze verzadigd wordt en van binnenuit het staal gaat aanvreten. Vervolgens plaats ik hier een kabelgoot op (hetzij eentje van plastic of zo’n mooi metalen rek zoals benoemd in dit draadje. Hierin leg ik dan veilig alle bedrading.
In de breedte van het schip verlijm ik 2 of 3 blokjes hout met lijm van Den Braven. Eventueel condens kan er helaas niet onderdoor. Het zijn echter maar 3 blokjes en het is de metalen wand tussen machinekamer en kombuis, dus condens zal wel niet hevig zijn hier. Daarbij; mocht het metaal iets aantasten dan betreft dit dus een tussenwand. Hierop monteer ik dan eveneens een balk met daaraan de kabelgoot.
Ik ga er mee aan de slag, Nogmaals dank voor jullie meedenken en alvast een goede jaarwisseling!!
Manke
Plaats reactie