battery-refresher

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

battery-refresher

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Arrejoan heeft een vraagje :? .Vele jaren geleden vond ik op een vorig schip in de machinekamer in de accubak (4 x 230Ah ,24V ) een beetje eivormig kastje van het merk Waeco aangesloten op de accu`s :roll: .Bij navraag (n,b! nog geen WWW :D ),bleek dit om een "Battery-refresher" te gaan, die de sulfatering van de (lood-)platen zou tegengaan EN de al aanwezige sulfatering af zou breken, waardoor de levensduur van de accu`s wel tot 5 maal verlengd zou kunnen worden :shock: .
Destijds heb ik dat afgedaan als een broodje aap-verhaal, maar nu wil ik op dit mijns inziens zeer deskundige forum toch graag proberen wat verstandige/onderbouwde meningen te pakken te krijgen over dit nog steeds verkrijgbare apparaatje :P.
Want in mijn onschuld/onkunde denk ik dan dat ALS het inderdaad zou werken (waar ik persoonlijk zeer aan twijfel), zou zo`n ding standaard bij elke accu-(set) geleverd worden. Al denk ik dan ook als IK accuboer was zou ik er OOK niks over zeggen ALS het werkt :lol:.
Ook de prijsstelling is bizar want ik heb ze gevonden tussen 15 en 275 euri.
Het schijnt te werken met stroomstoten die OF uit de laadstroom komen OF uit de al aanwezige stroom in de accu, dit tot een bepaald minimum uiteraard.
Aan een kant lijkt het mij niet ONlogisch aan de andere kant.....broodje aap? Maak mij aub wijzer :|.
Ik hoop dat dit een vervolg gaat krijgen, met aan allen de beste wensen voor 2018,
Groet Ad (TADI3) :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Net zo effectief als aardstralenkastjes. Of wondermagneten in brandstofleidingen.
Als iets te mooi is om waar te zijn weet je het antwoord eigenlijk al.
Ik denk wel dat het heel erg goed is voor de bankrekening van de producent van dergelijke wondermiddelen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: battery-refresher

Bericht door Navigo »

HH,

Mee eens , niet doen.

Mocht je voor ogen hebben iets aan het inwendige vanje accu’s te moeten doen; een goede meertraps lader geeft uiteindelijk tijdelijk ook een hogere spanning af.

Dit gebeurd met een hogere spanning maar minimale laadstroom, je gaat dus eigenlijk op de grens van gasvorming zitten.
Juist die tijdelijke gasvorming heb je nodig om het sulfateren tegen te gaan.

Dus ik zeg een goede lader, die je mogelijk meteen als walstroomvoeding kunt gebruiken.

Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: battery-refresher

Bericht door Marie Christina »

En weet iemand of de gedachte dat het goed is om accu's af en toe flink te ontladen waar is?
Niet totaal, uiteraard, maar tot 11 volt, ofzo?
Dat heb ik namelijk ook wel eens gehoord.

Aan de andere kant heb ik juist gehoord dat accu's het liefst altijd vol zijn.
Dus constant (druppel) laden.

Wat is nu waar?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Het is geen braadje aap.
Ik verkocht tussen 1996-2005 deze toestellen, ander merk.
Ik heb er uitvoerige testen mee gedaan. Zo kwam er een 230ah gel accu binnen met nog 3 volt en wilde niet meer laden. Na 4 maanden met zo een kastje en druppellader was de cappaciteit weer 200 ah. Wij meten dit met een zelf ontwikkeld toestel met stroombron en processor er in met eigen software. We meten dan tot op 1/10 ah.
Bij glasmat accu's werkt het niet, zoals optima's.

De stroompulsen die opgewekt wordt zijn rond de 8KA (8000A) maar heel kort slechts nano seconden. 8volt pulsen over een shunt van 1mV/A.
Je moet er beslist geen aparatuur aan hangen tijdens de werking, vanwege de hoge spannings pulsen.

De verklaring voor de werking zou zijn dat de grote lood kristallen door de stroompulsen weer uiteen vallen waardoor er meer oppervlakte ontstaat.
Sulfiet krijg je er niet mee weg.

Omdat niemand geduld heeft en ook niet de juiste apparatuur om te meten, wordt het vaak afgedaan als braadje aap door ondeskundige personen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: battery-refresher

Bericht door Marie Christina »

Ik braad nooit aapjes. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: battery-refresher

Bericht door Klaver vier »

Menno ik zou mijn accu maar niet te vaak ontladen naar 11 volt,daar gaat hij echt van naar de knoppen
Als je meer ontlaad als tot 80% is dit al slecht voor je accu.
Wat WadnWind betreft ik vindt het nogal wat een accu waar nog 3 volt in zit weer op te laden,ik neem aan dat we het over een 12 volt accu hebben.
Ik heb wel eens een accu gehad die op bijv, 9volt stond maar dan kon ik hem wel weggooien die kreeg ik nooit meer op 12 volt ook niet naar dagen laden.
Dan zou het inderdaat een wonder middel zijn,ik heb nog wel een 200 ah accu staan met te weinig spanning er in kan je het mooi is op proberen, dan kan ik ook het wonder eens zien
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: battery-refresher

Bericht door Marie Christina »

Ok, ik snap je.
Maar wat is dan wel een veilige marge?
Als 11 volt al niet mag, is 80% (9,6 V) helemaal funest.
9,6 kom ik ook nooit aan, maar na een avondje lichtjes aan, TV kijken en gedurende de nacht mijn CPAP aan (beademingspomp) heb ik hem toch regelmatig op 11 - 11,2 zien staan in de ochtend.

Tot op heden heb ik nog niet echt iets van verminderde capaciteit gemerkt, moet ik zeggen.
Vandaar mijn vraag.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: battery-refresher

Bericht door Klaver vier »

Ik weet het niet precies maar voor loodzuur accu,s is het in ieder geval slecht om ze te ver te ontladen dit geeft schade
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: battery-refresher

Bericht door Marie Christina »

Ok,dank je.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Voor een loodaccu is 10,8 volt de ondergrens.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: battery-refresher

Bericht door Marie Christina »

Bedankt.
Maar waar komt die 80% dan vandaan?
Snapputniemeer.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: battery-refresher

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, dank voor de diverse meningen :wink: . @ WnW je stelt dat er beter geen gebruikers aangesloten kunnen zijn bij gebruik van zo`n refresher, bij het schip waar ik het over had stond alles op die ene bank (heb ik later gescheiden) maar ik heb nooit wat gemerkt van storing op de gebruikers(geluk gehad ?) Omdat er redelijke accu`s instonden toen ik het kocht heb ik eigenlijk geen resultaat kunnen ondervinden, want er was iemand ZO geintresseerd dat ik een "offer you can`t refuse" voor mijn kiezen kreeg :D zodat ik het al weer snel verkocht heb.
In elk geval hebben we weer een aantal verschillende meningen over dit apparaat EN tot hoever je een accu mag ontladen :lol:
Wordt weer vervolgt, groet en een goed 2018, Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Het apparaat produceert hele sterke stroom pulsen, waarbij er dus ook spanningspulsen ontstaan die vér boven de 16 volt liggen.
De achterliggende apparatuur zou hierdoor kunnen beschadigen.

Wat ook kan gebeuren is dat de stroompulsen geabsorbeerd worden door de apparatuur en dus niet de accu in gaan, waardoor het effect teniet gedaan wordt.

Met mijn zelf gebouwde refreshers kon ik zelfs op een digitale meter zien hoe effectief ze waren. bij een slechte accu is de inwendige weerstand hoog en willen de stroompulsen er bijna niet in. Naar mate de tijd vordert worden de stroompulsen meer geabsorbeerd door de accu en dat verschil is gewoon meetbaar.

Nogmaals; door ongeduld en onvoldoende kennis van zaken werkt het bij de meeste niet.

De loodaccu is natuurlijk een doodlopende weg en overleeft alleen maar omdat het zo goedkoop is. De LiFePo accu heeft de toekomst en wordt steeds betaalbaarder.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Dit soort reacties vind je ook na enig zoeken:

http://www.camperforum.nl › Algemeen gedeelte › Techniek
Heeft een paar jaar geleden een test van dit soort apparatjes in Promobil gestaan. Conclusie: Het effect van deze apparaatjes is niet aantoonbaar. Wim .... Ook waeco levert een soort gelijk kastje onder de naam battery refresher of perfect battery. Werking is nog nooit aangetoond idd!

Dit is op zich natuurlijk nog geen waterdicht bewijs, dan zou het echt getest moeten zijn door KEMA o.i.d.
Maar er is toch ook een soort gezondverstand-alarm: als een apparaatje van nog geen vijf tientjes de levensduur van je accu's zou verdubbelen (productinfo juicht vervijfvoudigen!), dan zou niemand op deze planeet zo'n ding niet hebben.
Ik blijf dus -op z'n zachtst gezegd- sceptisch. Ik herinner mij die richtmagneten voor brandstof. Producent en gebruikers zwoeren dat die 30% brandstof bespaarden. Als referenties werden onder meer de KNRM en Gemeentevervoerbedrijf Utrecht opgegeven, die enorme besparingen claimden. Die heb ik toen gebeld, ik wilde het mijne ervan weten. De onderhoudsafdelingen van beide instanties deden er erg lacherig over. Ze hadden nog nooit van die dingen gehoord.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie