battery-refresher

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: battery-refresher

Bericht door Klaver vier »

Nou Gido in zijn eerste stukje beweerd WadnWind dat hij een accu waar nog 3 volt in zit weer tot leven roept.
Die van mij zit nog wel 10 volt of meer in,dus dat moet een makkie zijn
Een 12 volt accu waar nog 3 volt in zit is bij mij overleden,die gooi ik in het oud ijzer.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef: Wat er uiteindelijk verkocht wordt maakt niet zo heel veel uit uiteindelijk, als de marketingmachine erachter maar klopt.
Precies! met de juiste marketing verkoop je je schoonmoeder ook 20x zonder moeite. En daar gelooft ook niemand in :lol:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef: Een 12 volt accu waar nog 3 volt in zit is bij mij overleden,die gooi ik in het oud ijzer.
Gr René ( klaver vier)
Ligt er ook een beetje aan hoe de accu zo leeg komt. Levert een volle accu na een paar maanden stilstaan nog maar drie volt, dan is die op. Einde oefening.
Maar is die per ongeluk leeggetrokken doordat bijvoorbeeld -wat mij overkwam- het binnenlichtje tien dagen bleef branden (de achterklep bleek niet goed dicht te zijn), dan hoeft de accu nog niet afgeschreven te zijn. In mijn geval heeft een behulpzame automobilist mijn autootje met startkabels weer aan de praat gekregen, en dat accu'tje doet het nog steeds prima.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Precies! met de juiste marketing verkoop je je schoonmoeder ook 20x zonder moeite. En daar gelooft ook niemand in :lol:
Sterker nog: Als je er veel geld voor vraagt wordt het ineens een aardig mens omdat niemand toe wil geven dat ze (teveel) betaald hebben voor een takkewijf :mrgreen:
Psychologisch mindfucken......apple is daar een mooi voorbeeld van
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Een 12 volt accu waar nog 3 volt in zit is bij mij overleden,die gooi ik in het oud ijzer.
Lever maar bij ons in dan :P , we zoeken nog wat loodballast :mrgreen:
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef: Neem dit topic: 4 pagina's vol over een apparaatje maar een helder antwoord staat er nog niet tussen.
En wellicht dat je je oordeel prima kunt vellen voor dit specifieke ding omdat hier wat meer kennis van in huis is maar op een ander vlak kunnen ze je wss alles wijs maken omdat je er niets van weet.
Wat er uiteindelijk verkocht wordt maakt niet zo heel veel uit uiteindelijk, als de marketingmachine erachter maar klopt.
Ik zou een forum als dit zeker niet als referentie nemen, de mening over "andere" of "nieuwe" dingen zijn hier zelden positief, laat staan als je het niet kan zien. :lol:
Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen hier uberhaupt lithium (Fe) accu's hebben?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: battery-refresher

Bericht door sailor wim »

WADnWIND schreef: Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen hier uberhaupt lithium (Fe) accu's hebben?
Hoi.
Dit is een hele goede vraag/ opmerking.
Ik zit eraan te rekenen.
Best een grote investering.
Tegelijkertijd denk ik onderhoud is behoud.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Ook die hebben niet het eeuwige leven.
Op basis van de aanschafprijzen kun je de kostprijzen van de verschillende typen per jaar uitrekenen. Dan vind je ergens een kantelpunt.

Wij zouden ons eigenlijk moeten realiseren dat we sowieso eens per zoveel jaar hangen voor vervanging, dus voor een grote investering. De grootte daarvan, zowel als de intervallen daartussen, zijn veel voorspelbaarder dan bijvoorbeeld bij een kapotte wasmachine.

Dus zou je eigenlijk iedere week een paar euro in een spaarpotje moeten doen, dan ben je, als het zover is, vrijer in je keuze. Immers, niet belemmerd door een ongemakkelijk groot gat in je financiële reserves. Je zou die spaarpot 'accubank' kunnen noemen. :lol:

Overigens voorzie ik eerder prijsstijgingen dan -dalingen voor lithiumaccu's, puur doordat lithium schaarser, dus duurder wordt. De strategisch winbare voorraden zijn bij lange na niet toereikend om de in gang gezette, wereldwijde elektrificatie van mobiliteit op te vangen. Dus ook lithium zal weer een tussenfase blijken te zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Ik zie eerlijk gezegd het voordeel er (nog) niet van in om Lithium accu's in je boot te zetten.
Voornamelijk gebaseerd op de aanschafprijs.
Overigens voorzie ik eerder prijsstijgingen dan -dalingen voor lithiumaccu's, puur doordat lithium schaarser, dus duurder wordt.
Dit is nog niet aan de orde, lithium zat in de wereld voorlopig. Tevens zijn er technieken om Lithium te winnen uit steenkool en zeewater, alleen voorlopig niet rendabel. Massaproductie zal ze voorlopig goedkoper maken.
Denk eerder dat als de markt/overheid iedereen aan de Lithium accu wil de prijzen dusdanig gemanipuleerd worden dat het vanzelf aantrekkelijk wordt. Neem loodaccu's, schrikbarend hoe die de laatste jaren in prijs zijn gestegen door milieuheffingen.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: Tevens zijn er technieken om Lithium te winnen uit steenkool en zeewater, alleen voorlopig niet rendabel.
In dat laatste, door mij gecursiveerde zinsdeel schuilt een contradictie.
Inderdaad niet rendabel, omdat de winkosten (nu nog) niet in verhouding staan tot het opbrengsten. Dus alleen als lithiumprijzen verder stijgen wordt winning lonend.
En dan is er nog het milieu-aspect: als lithium nodig is voor wereldwijde elektrificering van schone mobiliteit, is het vrij zinloos om meer energie in winning te stoppen dan het aan positief effect oplevert.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Dus alleen als lithiumprijzen verder stijgen wordt winning lonend.
Of/en als de technieken voor alternatieve winning beter worden, al gaat daar niemand in investeren zolang je het zo op kunt scheppen.
Maar dan nog, al zou de Lithiumprijs stijgen (wat ongetwijfeld zal gaan gebeuren), de prijs van ruwe grondstoffen is nauwelijks van invloed op een uiteindelijke consumentenprijs.
En dan is er nog het milieu-aspect: als lithium nodig is voor wereldwijde elektrificering van schone mobiliteit, is het vrij zinloos om meer energie in winning te stoppen dan het aan positief effect oplevert.
Ja feit, alleen is dat mijns inzien wel precies waar we onder het mom van "milieu" nu met zijn allen mee bezig zijn.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Los van schaarste is ook de vraag bepalend voor de prijs op de wereldmarkt. De verwachting is dat rond 2050 de mobiliteit voor 80% elektrisch verloopt. Dus de vraag naar zeldzame metalen als lithium gaat enorm toenemen. Het mechanisme dat daardoor de prijs stijgt is het fundament onder marktwerking.
Het is inderdaad waar dat grondstofprijzen maar voor een deel bijdragen aan de kostprijs, maar dat massafabricage de accu's goedkoper gaat maken, zeker als we aan de minder makkelijk te winnen voorraden toe zijn, lijkt me toch onwaarschijnlijk.

Groter probleem wordt trouwens de schaarste aan metalen die nodig zijn voor de productie van elektromotoren plus bedrading. Dat gaat tot nieuwe geopolitieke spanningen leiden. Industriereus China investeert as we speak miljarden in consessies voor winning in Afrika en Zuid-Amerika om straks een stevige monopolypositie te hebben.

De milieudiscussie ga ik hier niet aan. Die wordt teveel vertroebelt door gevoelsmatige, niet- of quasiwetenschappelijke veronderstellingen.
En daarbij: we raken zo al genoeg off topic! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Het is inderdaad waar dat grondstofprijzen maar voor een deel bijdragen aan de kostprijs, maar dat massafabricage de accu's goedkoper gaat maken, zeker als we aan de minder makkelijk te winnen voorraden toe zijn, lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Ik zie het wat dat betreft wat rooskleuriger denk ik. Neem olie, moeilijker te winnen, wordt schaarser en toch betalen we voor een liter benzine aan de pomp in 2018 nagenoeg hetzelfde als in de jaren 70 als je de prijs corrigeerd met de inflatie. En dan is benzine een product wat bijna volledig uit pure grondstof bestaat.
Dat gaat tot nieuwe geopolitieke spanningen leiden. Industriereus China investeert as we speak miljarden in consessies voor winning in Afrika en Zuid-Amerika om straks een stevige monopolypositie te hebben.
Ja nou....straks? vrees dat het kwaad wat betreft al geschied is. Wellicht een complottheorie maar het is ook wel frapant dat de NAVO 10 jaar in Afghanistan gevochten heeft bovenop een grote Lithiumbult en dat het terugtrekken werd aangekondigd een dag nadat de Afghaanse regering de consessies had verkocht aan China. :roll:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: En dan is benzine een product wat bijna volledig uit pure grondstof bestaat.

De prijs aan de pomp bestaat voor het grootste deel uit belasting en accijnzen, een politiek mechanisme. Diesel is daarentegen wél veel duurder geworden.
Ruwe olie doet per vat van 200 liter ongeveer 50 dollar. Dat is 25 dollarcent per liter. Maar dan moet het nog vervoerd, geraffineerd, gedistribueerd én verkocht worden. Dus de marges zijn zéér smal, behalve voor de overheid. Maar goed, die winkel moet ook draaien.
Baschinist schreef:Wellicht een complottheorie maar het is ook wel frapant dat de NAVO 10 jaar in Afghanistan gevochten heeft bovenop een grote Lithiumbult en dat het terugtrekken werd aangekondigd een dag nadat de Afghaanse regering de consessies had verkocht aan China. :roll:
Ik wil niet al te cynisch zijn, maar het gaat bij die vredesmissies natuurlijk nooit alleen om vrede en welzijn voor de lokale bevolking. Er moet wél wat tegenover staan!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Ruwe olie doet per vat van 200 liter ongeveer 50 dollar. Dat is 25 dollarcent per liter. Maar dan moet het nog vervoerd, geraffineerd, gedistribueerd én verkocht worden.
Maar dan zijn we er toch? Dit toont toch juist aan dat de grondstoffenprijs maar weinig invloed heeft op de uiteindelijke consumentenprijs.
De lithiumprijs is al verdubbeld t.o.v. 2 jaar geleden maar ondertussen zakken de prijzen van lithiumaccu's met 10% per jaar.
Plaats reactie