battery-refresher

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

JanSr schreef:Als je dit gelezen hebt weet je één ding zeker: dat je niet over de kennis beschikt om te beoordelen waarom het wel of niet werkt.
https://www.wetenschapsforum.nl/index.p ... ulfateren/
En ook, dat het niet werkt.
Vooral de waarschuwing aan het eind van de discussie is de moeite waard.
Accu's zijn potentieel zeer gevaarlijke dingen, omdat er erg veel energie in een klein volume kan zitten.
In geval van interne sluiting is de ramp niet te overzien: Een ontplofte accu in een machinekamer is een schrikbeeld waar je maar beter niet aan wil denken.

Een door slecht beheer "overleden" accu hoort maar op één plek: De recycle-boer. Daar krijg je er zelfs nog geld voor.

Die link gaat over héél wat anders, n.l. je accu spoelen met chemicalién.
En heeft dus niets met de hier genoemde apparaatjes van doen.!

Ontplofte accu's heb ik regelmatig meegemaakt bij klanten. Hetzij doordat er schilfers lood(sulfaat) van de platen vallen en sluiting maken, hetzij knalgas met ontstekingsbron. Zelfs een keer in het gezicht van een schipper.
Alleen dat al is reden om AGM accu's te gebruiken en geen vloeistof accu's.
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Hier staat veel info:
http://www.centurion-akku.nl/download/c ... cuboek.pdf

Wij hebben onze accu tester zo gebouwd dat we met 1/20C (C-20) ontladen tot 1,8 volt per cel en dan automatisch stopt.
Je zit dan op het uiterste zuurgewicht waarbij de cel echt stopt. Voor een normale ontlading is dit allang leeg.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: battery-refresher

Bericht door Navigo »

HH,

Kijk dat vind ik nu weer eens leuke documentatie, kan ik mijn brein weer eens mee prikkelen.

Thanks

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: battery-refresher

Bericht door JanSr »

WADnWIND schreef:
Die link gaat over héél wat anders, n.l. je accu spoelen met chemicalién.
En heeft dus niets met de hier genoemde apparaatjes van doen.!
Die link gaat over andere pogingen om dooie accu's weer tot leven te brengen OMDAT de schrijver al had ervaren dat die apparaatjes niet werken. :D
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: battery-refresher

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen, mijn draadje/vraagje heeft in elk geval een hoop leesvoer opgeleverd :wink: Omdat de meningen van leek EN geleerd behoorlijk uiteen lopen houd ik me zoals eerder gezegd toch maar aan de redelijk beproefde methode van goede accu`s, goede lader, goed onderhoud en met beleid gebruiken dat heeft me al veel jaren "extra" opgeleverd, in elk geval vergeleken met de reacties die ik hoor en op diverse forums/fora? lees :P .
De firma C geeft in elk geval duidelijkheid over het bewaren van accu`s dat is ook wel een puntje wat terug blijft komen (met alle verschillende meningen van dien). Nu kunnen we hier OOK weer een complottheorie op loslaten maar je moet toch ergens in geloven denk ik dan 8)
Ik ben in ieder geval weer wat wijzer, iedereen dank voor de bijdragen aan mijn kennis,
word vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Goede loodaccu 2 volt cellen gaan uberhaupt 20-25 jaar mee.
Al die loodaccu's die ons als consument verkocht worden is een veel slechtere kwaliteit.
Ik heb de laatste 5 jaren op de KNRM reddingboot Spaanderbank gevaren tot 1997, de accu's waren van 1969. Een kwestie van goede kwaliteit en bijvullen.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Iedereen kan die accu's kopen, maar daar hangt een prijskaartje aan. Dan is het dus een kwestie van uitrekenen of de investering wordt terugverdiend over de levensduur, afgezet tegen de kosten van vervanging van 'gewone' accu's.
Neem daar dan ook in mee dat een reddingsboot 24/7 door professionals wordt onderhouden, en ieder moment in startklare conditie moet zijn. Dat is voor de gemiddelde watersporter niet weggelegd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Wij varen met een stuk of 20 "normale/goedkope" accu's. Starten, noodvoorziening......allemaal dezelfde. Hangen allen aan de lader en hebben wekelijks onderhoud maar over het algemeen ( uitschieters daar gelaten) is het na een jaar of 6 a 7 toch echt afgelopen. Zodra er 1 accu moeilijk begint te doen wordt alles in 1 x vervangen.
En eigenlijk wegen de kosten die je moet maken om de levensduur wat te verlengen (nog) niet op tegen de kosten van nieuwe.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: battery-refresher

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Ik refresch mijn accubank hopelijk na 10 jaar deze keer nog 6 te gaan dus.(exide gel A400) de vorige set hield het 13 jaar vol (sonnenschein gel A600) maar mischien te vroeg vervangen wegens twee licht zwetende ventielen.
Ik vraag mij ook af bij de nieuwe set wat de Victron Mppt regelaar daar voor een invloed op heeft.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Aquanaut »

WADnWIND schreef:Goede loodaccu 2 volt cellen gaan uberhaupt 20-25 jaar mee.
Als je de accu niet gebruikt, wel ja.
Een accu is een slijtage product, net als de banden of remmen van je auto.
De levensduur van een accu wordt uitgerukt in cycles, oftewel het aantal keren dat je hem op kan laden en weer kan leegmaken.
Hierbij zijn er factoren die meewegen hoeveel cycles een accu kan maken.
Simpel gezegd, hoe verder je de accu leeg trekt, hoe minder keren je dat kunt doen.
Een goede tractieset gaat 25 jaar mee, als je er niets mee doet.
Gebruik je een tractieset dagelijks zoals bijvoorbeeld in de binnenvaart, dan is het sterk afhankelijk van de verhouding tussen je dagelijks verbruik en de grootte van de set.
Omdat het verbruik aan boord de afgelopen jaren fors is toegenomen, en er per definitie altijd bespaard wordt op de accu (lees: dat er een te kleine accu wordt geplaatst omwille van de kostprijs) gaan tractiesets in de praktijk zelden langer als 15 jaar mee.(meestal nog geen 10 jaar)
Voor alle LZ accu's geldt, het is niet slecht voor de accu om hem diep te ontladen, ze gaan alleen minder lang mee.
Uiteraard bedoel ik met diep ontladen binnen het normale bereik van de accu (min 10,8V)
Trek het vergelijk met je autobanden, ze klappen echt niet als je bij het stoplicht met gierende banden wegtrekt, maar ga er van uit dat je wel eerder aan nieuwe banden toe bent.
Bij geen gebruik van een loodzuur accu is het zaak deze zo vol mogelijk te laden en te houden.
Bij een normale loodzuur accu betekend dit in de meeste gevallen dat je hem 24/7 aan een geregelde lader hangt, de float lading (onderhoudslading) zorgt voor de compensatie van het eigen verbruik van dit soort accu's.
Bij GEL en AGM accu 's is het in de meeste gevallen beter om de accu bij langere opslag volledig vol te laden en vervolgens los te koppelen van de installatie.
Wil je de langste levensduur uit je accu halen is het dus zaak om je ontladingsdiepte te beperken, dat beslis je op het moment van aankoop.
Als je zelf weet dat je 50 Ah per dag gebruikt en je installeert een accu van 100Ah dan gaat hij elke dag voor 50% leeg.
Met een gemiddelde AGM batterij kun je dit zo'n 600 keer doen, bij een dagelijks gebruik dus nog geen 2 jaar!
Investeer je in een dubbele capaciteit dus 200Ah dan ontlaadt je de accu elke dag maar 25% dit kun je zo'n 1800 keer doen.
De curve, cycle life vs DoD (ontladingsdiepte) is logaritmisch, dus een dubbele investering levert een meer dan de dubbele levensduur.
Een goede tractieset zit op ongeveer 6000 cycles bij een DoD van 30% / 2500 @ 50% / 1500 @ 80%
Voor Lithium batterijen gelden hele andere regels, voor wat betreft het geladen houden, en onderhoudslading.
Wat wel gelijk blijft is dat er een relatie is tussen het aantal keren laden en ontladen vs de ontlaad diepte.
Voor de accu's waar ik dagelijks mee werk is dat 5000 cycles bij een DoD van 50% / 3000 @ 70% / 2500 @ 80%
Voor alle accu's behalve Ni-cd en Ni-MH geldt dat diep ontladen ten koste gaat van de levensduur.
Puls charging om kristallen af te breken is (in beperkte vorm) een optie op de meeste geregelde acculaders.
Beperkt omdat je deze laders meestal gebruikt met aangekoppeld boordnet, en bij een te agressieve puls zou er schade kunnen ontstaan aan de installatie of verbruikers.
Nog een overweging met betrekking tot de levensduur van accu's:
Float life van een accu ( de levensduur van een accu als deze onbelast continue aangesloten staat aan een lader) wordt opgegeven als bijvoorbeeld 8 jaar, dit wordt dan opgegeven bij 20°C.
Bij een temperatuurstijging van 10°C halveert deze levensduur, dus nog maar 4 jaar.
Ga je van 20°C naar 30°C dan is er wederom een halvering naar nog maar 2 jaar!
Andere zaken die van invloed zijn op de levensduur zijn laad en ontlaadstroom, hoe hoger de stroom des te korter de levensduur.
En uiteraard het laadregime bij LZ accu's (bulk/absorptie/float), dit niet naleven sloopt je loodzuur accu.

Gr Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: battery-refresher

Bericht door Baschinist »

Helder verhaal! Top
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Aquanaut schreef: Puls charging om kristallen af te breken is (in beperkte vorm) een optie op de meeste geregelde acculaders.
Beperkt omdat je deze laders meestal gebruikt met aangekoppeld boordnet, en bij een te agressieve puls zou er schade kunnen ontstaan aan de installatie of verbruikers.
Mark, dit draadje begon met losse apparaatjes die ongeveer ditzelfde doen. Werken die, of is het te mooi om waar te zijn? En áls ze werken, vervijfvoudigen ze dan de levensduur? En, ook al zou de levensduur minder toenemen, bijvoorbeeld verdubbelen, waarom is dit dan geen common knowledge, en heeft niet iedereen zo'n kastje van een paar tientjes?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Buiten het feit dat een loodaccu een antieke manier is, niemand loopt met een loodaccu in zijn telefoon of laptop, kan het werken.
Mits onder de juiste omstandigheden. Er is geduld voor nodig. Of een behandelde accu zijn capaciteit ook behoud na meerdere keren gebruik heb ik nooit getest.
Je kan ze dus nooit in de installatie laten staan, dan werkt het niet. En als je dat per accu moet doen, een paar maanden, is dat niet praktisch.
Of het meer dan 1x lukt heb ik ook nooit getest. wat ik vast gesteld heb is dat het bij loodzuur en gel accu's positief effect heeft. Bij AGM accu's juist niet.

Waarom het geen algemeen goed is moet je je zelf afvragen en berust vrijwel altijd op wantrouwen. Dat mág, maar daarom heb ik dat ook onderzocht en gemeten.

Ik heb zelf optima's, AGM dus, maar als die ter ziele raken worden het met zekerheid LiFePo accu's en geen lood!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

WADnWIND schreef: Waarom het geen algemeen goed is moet je je zelf afvragen en berust vrijwel altijd op wantrouwen.
Zo simpel kan het niet zijn. De mondige, goedgeïnformeerde consument is echt niet op z'n achterhoofd gevallen. Voor die paar tientjes zou die ook kunnen denken baat het niet dan schaadt het niet.
Wat wél argwaan zou kunnen wekken is juist die onwaarschijnlijk lage aanschafprijs, afgezet tegen de reusachtige besparing die het belooft. Het ei van Columbus!
Die argwaan, gecombineerd met wat je aan testen en reviews vind op het internet, lijkt mij vooralsnog de reden dat de vinding niet veel algemener wordt toegepast.
Nogmaals, ik geloof dat jij hebt gemeten wat je hebt gemeten, maar metingen geven nog geen uitsluitsel over de daadwerkelijke langdurige effectiviteit. Het voordeel van de twijfel zou kunnen zijn dat het onder bepaalde omstandigheden de levensduur een beetje zou kunnen rekken, maar als je daarin het risico op schade aan verbruikers ingevolge spanningspieken betrekt, blijft het nut ervan mijns inziens nihil, en zou dat wantrouwen wel eens terecht kunnen zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: battery-refresher

Bericht door JanSr »

Weet je wat we doen?
We geven WADnWIND een dooie accu en we gaan over een paar maanden zien wat hij er van gebakken heeft.
Dan weten we eindelijk wie er gelijk heeft.
Plaats reactie