WADnWIND schreef:Goede loodaccu 2 volt cellen gaan uberhaupt 20-25 jaar mee.
Als je de accu niet gebruikt, wel ja.
Een accu is een slijtage product, net als de banden of remmen van je auto.
De levensduur van een accu wordt uitgerukt in cycles, oftewel het aantal keren dat je hem op kan laden en weer kan leegmaken.
Hierbij zijn er factoren die meewegen hoeveel cycles een accu kan maken.
Simpel gezegd, hoe verder je de accu leeg trekt, hoe minder keren je dat kunt doen.
Een goede tractieset gaat 25 jaar mee, als je er niets mee doet.
Gebruik je een tractieset dagelijks zoals bijvoorbeeld in de binnenvaart, dan is het sterk afhankelijk van de verhouding tussen je dagelijks verbruik en de grootte van de set.
Omdat het verbruik aan boord de afgelopen jaren fors is toegenomen, en er per definitie altijd bespaard wordt op de accu (lees: dat er een te kleine accu wordt geplaatst omwille van de kostprijs) gaan tractiesets in de praktijk zelden langer als 15 jaar mee.(meestal nog geen 10 jaar)
Voor alle LZ accu's geldt, het is niet slecht voor de accu om hem diep te ontladen, ze gaan alleen minder lang mee.
Uiteraard bedoel ik met diep ontladen binnen het normale bereik van de accu (min 10,8V)
Trek het vergelijk met je autobanden, ze klappen echt niet als je bij het stoplicht met gierende banden wegtrekt, maar ga er van uit dat je wel eerder aan nieuwe banden toe bent.
Bij geen gebruik van een loodzuur accu is het zaak deze zo vol mogelijk te laden en te houden.
Bij een normale loodzuur accu betekend dit in de meeste gevallen dat je hem 24/7 aan een geregelde lader hangt, de float lading (onderhoudslading) zorgt voor de compensatie van het eigen verbruik van dit soort accu's.
Bij GEL en AGM accu 's is het in de meeste gevallen beter om de accu bij langere opslag volledig vol te laden en vervolgens los te koppelen van de installatie.
Wil je de langste levensduur uit je accu halen is het dus zaak om je ontladingsdiepte te beperken, dat beslis je op het moment van aankoop.
Als je zelf weet dat je 50 Ah per dag gebruikt en je installeert een accu van 100Ah dan gaat hij elke dag voor 50% leeg.
Met een gemiddelde AGM batterij kun je dit zo'n 600 keer doen, bij een dagelijks gebruik dus nog geen 2 jaar!
Investeer je in een dubbele capaciteit dus 200Ah dan ontlaadt je de accu elke dag maar 25% dit kun je zo'n 1800 keer doen.
De curve, cycle life vs DoD (ontladingsdiepte) is logaritmisch, dus een dubbele investering levert een meer dan de dubbele levensduur.
Een goede tractieset zit op ongeveer 6000 cycles bij een DoD van 30% / 2500 @ 50% / 1500 @ 80%
Voor Lithium batterijen gelden hele andere regels, voor wat betreft het geladen houden, en onderhoudslading.
Wat wel gelijk blijft is dat er een relatie is tussen het aantal keren laden en ontladen vs de ontlaad diepte.
Voor de accu's waar ik dagelijks mee werk is dat 5000 cycles bij een DoD van 50% / 3000 @ 70% / 2500 @ 80%
Voor alle accu's behalve Ni-cd en Ni-MH geldt dat diep ontladen ten koste gaat van de levensduur.
Puls charging om kristallen af te breken is (in beperkte vorm) een optie op de meeste geregelde acculaders.
Beperkt omdat je deze laders meestal gebruikt met aangekoppeld boordnet, en bij een te agressieve puls zou er schade kunnen ontstaan aan de installatie of verbruikers.
Nog een overweging met betrekking tot de levensduur van accu's:
Float life van een accu ( de levensduur van een accu als deze onbelast continue aangesloten staat aan een lader) wordt opgegeven als bijvoorbeeld 8 jaar, dit wordt dan opgegeven bij 20°C.
Bij een temperatuurstijging van 10°C halveert deze levensduur, dus nog maar 4 jaar.
Ga je van 20°C naar 30°C dan is er wederom een halvering naar nog maar 2 jaar!
Andere zaken die van invloed zijn op de levensduur zijn laad en ontlaadstroom, hoe hoger de stroom des te korter de levensduur.
En uiteraard het laadregime bij LZ accu's (bulk/absorptie/float), dit niet naleven sloopt je loodzuur accu.
Gr Aquanaut