battery-refresher
Moderators: sailor wim, frank
Re: battery-refresher
Voordeel van lithium is dat de AH/gewicht verhouding erg gunstig is. Een loodaccu kan je maar 50% leeg trekken, lithium ruim 80%
Ook afmetingen/capaciteit is gunstig.
Ook afmetingen/capaciteit is gunstig.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: battery-refresher
Dat vind ik nu net 2 argumenten die voor scheepvaart toepassingen niet heel relevant zijn.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: battery-refresher
Toch even iets van prijzen opgezocht voor lithiumaccu's.
Webwinkel EBBM, vrij willekeurig gekozen, er zijn er meer:
Voor 50Ah leg je tussen de €670,00 (Jarocells) en €1350,00 (Rehelcell) neer, maar daar hebben wij niet veel aan.
Kijken we even naar de Ah's die wij doorgaans in de servicebank hebben geïnstalleerd kom je bijvoorbeeld uit bij Victron 200 Ah: €3055,00. Dat is ruim 10 x zo duur als een vergelijkbare loodaccu. De meesten van ons hebben daar twee van staan, dan praat je over zes big ones.
Tegenover 10 x de kostprijs van een loodaccu staat een meest gunstige levensverwachting van 5 x die van de loodaccu. Dus in gebruik is de lithiumaccu 2 x zo duur.
Ik weet niet hoe het met jullie budget gesteld is, maar ik heb mijn keuze voorlopig gemaakt.
Webwinkel EBBM, vrij willekeurig gekozen, er zijn er meer:
Voor 50Ah leg je tussen de €670,00 (Jarocells) en €1350,00 (Rehelcell) neer, maar daar hebben wij niet veel aan.
Kijken we even naar de Ah's die wij doorgaans in de servicebank hebben geïnstalleerd kom je bijvoorbeeld uit bij Victron 200 Ah: €3055,00. Dat is ruim 10 x zo duur als een vergelijkbare loodaccu. De meesten van ons hebben daar twee van staan, dan praat je over zes big ones.
Tegenover 10 x de kostprijs van een loodaccu staat een meest gunstige levensverwachting van 5 x die van de loodaccu. Dus in gebruik is de lithiumaccu 2 x zo duur.
Ik weet niet hoe het met jullie budget gesteld is, maar ik heb mijn keuze voorlopig gemaakt.
Laatst gewijzigd door quichot op do jan 11, 2018 2:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: battery-refresher
Ik heb boten gehad die goedkoper waren in aanschaf dan deze accu's....
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: battery-refresher
Op jouw schip misschien niet, op die van mij wel degelijk.Baschinist schreef:Dat vind ik nu net 2 argumenten die voor scheepvaart toepassingen niet heel relevant zijn.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: battery-refresher
Ow dat kan gerust, maar ik bedoelde het meer in algemene zin. Als je accupack nu past in je boot, waarom zou je dan zoveel geld uitgeven om een paar kilo en wat cm2 uit te sparen?Op jouw schip misschien niet, op die van mij wel degelijk.
Re: battery-refresher
Als je maar 120AH hebt wil je graag in het zelfde volume 200AH of meer.....Baschinist schreef:Ow dat kan gerust, maar ik bedoelde het meer in algemene zin. Als je accupack nu past in je boot, waarom zou je dan zoveel geld uitgeven om een paar kilo en wat cm2 uit te sparen?Op jouw schip misschien niet, op die van mij wel degelijk.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: battery-refresher
Ja dan wel ja. Ik snap de voordelen van die accu's ook wel, maar ik denk dat voor de gemiddelde watersporter het vervangen van normale accu's al een aanslag is op het vakantiebudget, laat staan met deze dingen.Als je maar 120AH hebt wil je graag in het zelfde volume 200AH of meer.....
Vooralsnog lijkt het me nog meer weggelegd voor het hogere wedstrijdsegment waar gewicht en ruimte een issue zijn.
Re: battery-refresher
Nog een belangrijk voordeel van de Lithium batterij is het (nagenoeg) ontbreken van de Peukert.
M.a.w. of je de energie nu snel of langzaam eruit haalt er komt altijd dezelfde hoeveelheid energie uit.
Daarnaast geeft een lithium batterij er niet om op welke manier je hem laadt en hoelang.
Zolang je een spanning aanbiedt die boven de cel spanning ligt "loopt" de accu vanzelf vol.
Bulk/Absorptie/float is niet van toepassing en niet nodig.
Een continue spanning (binnen bepaalde grenzen) met een continue stroom vult de accu.
Ook het langere tijd verkeren in een gedeeltelijk of geheel ontladen staat schaadt de accu niet.
Continue gebruik tussen 30 en 60% vullingsgraad? Geen probleem.
Een loodaccu sloop je bij dergelijk gebruik in enkele maanden.
Ook hebben we nog zoiets als rendement.
M.a.w., hoeveel van de "erin gestopte energie" kun je er ook daadwerkelijk weer uithalen.
Dit is voor de scheepvaart niet zo'n issue, maar voor bijvoorbeeld off grid solar systemen zeer zeker.
Je investeert in een vracht zonnepanelen die energie opbrengen om je accu te laden, uiteindelijk kun je met loodaccu's maar 50-65% van deze energie gebruiken.
De rest gaat verloren als gevolg van het laadproces.
Bij een lithium (ijzerfosfaat) accu is dit >95%.
Idem voor systemen waarbij je bijvoorbeeld met een dieselgenerator de accu's vult.
Je moet hier 30%-45% meer brandstof in de generator gooien om dezelfde hoeveelheid bruikbare energie te verkrijgen.
Voor het gemiddelde plezierjacht (als gewicht geen rol speelt) in het niet rendabel om te investeren in dergelijke accu's.
Het verbruik is simpelweg te klein zodat de verschillen niet opwegen tegen het verschil in kostprijs.
Ik werk dagelijks met deze accu's en moet zeggen dat het technisch gezien wel een veel mooiere accu is als een loodzuur accu.
Ik heb gisteren een capaciteitstest / stresstest gedaan, een 300A accu belast met een 300A load.
En dan gewoon zien dat na het inschakelen de spanning zakt van 13,4V naar 12,7V en daar onlangs de forse belasting gewoon bijna een uur lang op blijft staan.
Pas na bijna een uur zakt de spanning weg naar 11,2V en schakelt het BMS de verbruiker uit.
Lader erop en met 300A zit de accu met een uur weer vol.
Geen probleem.
Aquanaut
M.a.w. of je de energie nu snel of langzaam eruit haalt er komt altijd dezelfde hoeveelheid energie uit.
Daarnaast geeft een lithium batterij er niet om op welke manier je hem laadt en hoelang.
Zolang je een spanning aanbiedt die boven de cel spanning ligt "loopt" de accu vanzelf vol.
Bulk/Absorptie/float is niet van toepassing en niet nodig.
Een continue spanning (binnen bepaalde grenzen) met een continue stroom vult de accu.
Ook het langere tijd verkeren in een gedeeltelijk of geheel ontladen staat schaadt de accu niet.
Continue gebruik tussen 30 en 60% vullingsgraad? Geen probleem.
Een loodaccu sloop je bij dergelijk gebruik in enkele maanden.
Ook hebben we nog zoiets als rendement.
M.a.w., hoeveel van de "erin gestopte energie" kun je er ook daadwerkelijk weer uithalen.
Dit is voor de scheepvaart niet zo'n issue, maar voor bijvoorbeeld off grid solar systemen zeer zeker.
Je investeert in een vracht zonnepanelen die energie opbrengen om je accu te laden, uiteindelijk kun je met loodaccu's maar 50-65% van deze energie gebruiken.
De rest gaat verloren als gevolg van het laadproces.
Bij een lithium (ijzerfosfaat) accu is dit >95%.
Idem voor systemen waarbij je bijvoorbeeld met een dieselgenerator de accu's vult.
Je moet hier 30%-45% meer brandstof in de generator gooien om dezelfde hoeveelheid bruikbare energie te verkrijgen.
Voor het gemiddelde plezierjacht (als gewicht geen rol speelt) in het niet rendabel om te investeren in dergelijke accu's.
Het verbruik is simpelweg te klein zodat de verschillen niet opwegen tegen het verschil in kostprijs.
Ik werk dagelijks met deze accu's en moet zeggen dat het technisch gezien wel een veel mooiere accu is als een loodzuur accu.
Ik heb gisteren een capaciteitstest / stresstest gedaan, een 300A accu belast met een 300A load.
En dan gewoon zien dat na het inschakelen de spanning zakt van 13,4V naar 12,7V en daar onlangs de forse belasting gewoon bijna een uur lang op blijft staan.
Pas na bijna een uur zakt de spanning weg naar 11,2V en schakelt het BMS de verbruiker uit.
Lader erop en met 300A zit de accu met een uur weer vol.
Geen probleem.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!