Leiding knijpen werk averechts. Kun je het niet proberen door bijvoorbeeld een accutol op de pomp te zetten? V-snaar er even af en dan kun je kijken of je het ook bij lagere toeren hoort zonder gestoord te worden door motorgeluid. Als de pomp echt flink overbemeten is bestaat de kans dat er al een dergelijk fenomeen ontstaat bij stationair toerental van de motor.Ok, weer wat geleerd, maar dan moet het lawaai toch niet voorkomen als de motor langzaam draait, of de buitenkraan op een kiertje staat?
Impellerpomp maakt lawaai
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Impellerpomp maakt lawaai
Re: Impellerpomp maakt lawaai
Staat de snaar niet te strak of te los?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Impellerpomp maakt lawaai
Snaartje staat mooi afgesteld op 1 a 11/2 cm speling op het lange part, ik ga er nog even verder mee stoeien, zodra er een verandering is, laat ik het weten.
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Impellerpomp maakt lawaai
In dat geval een bypas.Baschinist schreef:Leiding knijpen werk averechts. Kun je het niet proberen door bijvoorbeeld een accutol op de pomp te zetten? V-snaar er even af en dan kun je kijken of je het ook bij lagere toeren hoort zonder gestoord te worden door motorgeluid. Als de pomp echt flink overbemeten is bestaat de kans dat er al een dergelijk fenomeen ontstaat bij stationair toerental van de motor.Ok, weer wat geleerd, maar dan moet het lawaai toch niet voorkomen als de motor langzaam draait, of de buitenkraan op een kiertje staat?
Vrg,Ed
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Impellerpomp maakt lawaai
Ik denk idd dat de aanvoer onder de boot te klein bemeten is voor deze pomp.
Ff een beetje huiswerk gemaakt, en er schijnen halve en 2/3 cams op de markt te zijn.
Nu nog even uitvogelen waar te verkrijgen, en proberen, eerst met een halve cam.
René
Ff een beetje huiswerk gemaakt, en er schijnen halve en 2/3 cams op de markt te zijn.
Nu nog even uitvogelen waar te verkrijgen, en proberen, eerst met een halve cam.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Impellerpomp maakt lawaai
HH,
Een "kortere" cam kan een oplossing zijn.
Voor de beeldvorming, toch nog even een vraag.
De pomp wordt met behulp van een v snaar of getande riem aangedreven.
De krukas poelie heeft x diameter dan gaat hij naar de waterpomp en vanaf hier door naar de buitenboordwater (f7b-8)pomp.
De krukaspoelie is meestal wezenlijk groter dan die van een pomp of bijvoorbeeld dynamo, toerental van afnemers ligt meestal hoger dan die van de motor.
Wat zijn nu daadwerkelijk de verhoudingen/ omtrek poelies cq afzonderlijke toerentallen?
Denk zelf dat hier eerder de oplossing ligt.
Een kleinere poelie is denk eerder te vinden en betaalbaarder.
Mits het nut heeft; kun je voldoende vertragen en past het binnen de buigradius van de v snaar/ getande riem
Navigo
Een "kortere" cam kan een oplossing zijn.
Voor de beeldvorming, toch nog even een vraag.
De pomp wordt met behulp van een v snaar of getande riem aangedreven.
De krukas poelie heeft x diameter dan gaat hij naar de waterpomp en vanaf hier door naar de buitenboordwater (f7b-8)pomp.
De krukaspoelie is meestal wezenlijk groter dan die van een pomp of bijvoorbeeld dynamo, toerental van afnemers ligt meestal hoger dan die van de motor.
Wat zijn nu daadwerkelijk de verhoudingen/ omtrek poelies cq afzonderlijke toerentallen?
Denk zelf dat hier eerder de oplossing ligt.
Een kleinere poelie is denk eerder te vinden en betaalbaarder.
Mits het nut heeft; kun je voldoende vertragen en past het binnen de buigradius van de v snaar/ getande riem
Navigo
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Impellerpomp maakt lawaai
Diameter, en poelie snelheden weet ik zo niet, ga ik even meten met een rpm meter.
Kan wel ff duren, ben ff druk....
René
Kan wel ff duren, ben ff druk....
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Impellerpomp maakt lawaai
Als je de diameters van beide poelies geeft is het toerental wel uit te rekenen. En even aangeven of je poelie op de krukas zit of op de nokkenas.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.