Impellerpomp maakt lawaai

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

op de valreep van het oude jaar nog even een vraag:

Dit jaar een nieuwe impellerpomp geplaatst, een Johnson impellerpomp type f7b-8.
Deze pomp levert veel water, dus zeer tevreden over, alleen maakt hij lawaai, alsof hij denkt dit hij een hydrauliekpomp uit een hydrauliek systeem is.
Kan dit komen door de kam die boven in de pomp zit, en kan ik deze verwijderen, zodat de wateropbrengst iets minder is en de schoepjes van de impeller niet tegen de kam aan klappen, (wat volgens mij het probleem is?
Of moet ik de kam omdraaien ivm. draairichting?
NB. de pomp is nieuw, dus lagers kunnen het imo. niet zijn.

Vast een goede jaarwisseling gewenst,

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door sailor wim »

Hoi René.
De pomp heeft geen aangegeven draairichting.
De kam zit erin om de lamelen te doen buigen en zo word het water uit de kamers gedwongen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door Navigo »

HH,

Die "kam" die kun je verwijderen, vernieuwen, maar zonder doet hij het niet.

De schoepen lopen aan de perszijde tegen de kam op, worden samengedrukt. Dit geeft volume verkleining en de vloeistof wordt weggeperst.
Aan de andere kant van de kam "ontvouwt" de schoep zich weer wat volume vergroting geeft, dus zuigkracht.

Zonder kam, blijven de schoepen in de zelfde stand staan en gebeurd er weinig. Soms geeft het zelfs een open verbinding tussen pers en zuig.

Waarvoor gebruik je de pomp, kan hij wel zijn druk/ hoeveelheid vloeistof kwijt?
Is de flow wel juist in combi met het systeem?

Meteen vanaf inbouw of na wat draaiuren, zo ja dan denk ik toch ondanks nieuw aan lagers.

Als aanvulling op kapotte lagers; de pompas heeft mogelijk bij montage niet in lijn gestaan of bij aandrijving met poeli/ v-snaar heeft de v-snaar te strak gestaan.
In beide gevallen te veel zijdelingse druk op lagers.

Navigo
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

Dank voor de antwoorden, de pomp maakte meteen vanaf het begin lawaai.
Hij wordt gebruikt als koelwater om de Bowman te voeden.
Ik ben nu bezig om de uitlaat watergekoeld te maken, het gebruikte koelwater gaat dan door de uitlaat, en de rest wat te veel is voor de uitlaat wordt direct overboord geloosd, mss. dat hij dan zijn water beter kwijt kan en het lawaai verdwijnt.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

Even een update, pomp maakt nog steeds herrie, maar als ik de buitenwaterkraan dicht doe is het lawaai weg, dus lagers zijn het zeker niet.
Ga nu proberen een rubbermat onder de pomp te maken, zodat het geluid niet op de scheepshuid wordt overgebracht, mss. dat dit helpt.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door RuudMal »

Rene,

He is de constructie dan. bij ons wordt de pomp aangedreven door de motor. Als de motor draait draait ook de pomp. Het lawaai van de pomp hoor ik zeker niet. De motor maakt meer lawaai.
Maar wat kan er lawaai maken in de pomp, er is een asje met lagertje(s) en een neopreen impeller?? Zit er verder (rond de pomp) iets wat lawaai kan maken ? misschien helpt een foto van de opstelling ?

gr
Ruud
Ancora Imparo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door Klaver vier »

René die rubbermat kan natuurlijk nooit kwaad maar lost het niet op,je zegt immers als ik de buitenwaterkraan dicht doe is het geluid weg.
Ik denk dat je het in de doorvoer of in de buitenkraan moet zoeken zit daar bijv, misschien een braam in die het water weerstand geeft waardoor het geluid maakt
Het is natuurlijk vreemd dat het geluid weg is met de kraan dicht,dus daar zit het probleem.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

Pomp staat opgesteld op het vlak, naast de motor. Zodra de pomp water moet gaan verpompen, begint hij met lawaai maken, zodanig dat het boven het motorgeluid uitkomt, wat natuurlijk niet prettig is.
Alle slangen zijn vernieuwd, er zit geen braam of weerstand in de aanzuig, kraan, of waar dan ook.
Kan me wel voorstellen, als de pomp koud op het vlak gemonteerd is, dat de scheepshuid dan een klankkast voor de pomp wordt.
Overigens, gaat het hier om een pomp die 107 ltr. per minuut verpompt, dus een redelijk grote.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door Navigo »

HH,

Kloppen de diameter aanzuig en persleiding met de capaciteit van de pomp?

Maw, caviteert hij in de aanzuig. Dan krijgt de pomp niet voldoende aan stroom.

Of kan hij het water niet makkelijk genoeg weg persen, te hoge tegen druk door bijvoorbeeld vernauwing pijpenkoeler.

Navigo
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

Alle leidingen zijn 1", bowman warmtewisselaar is er een die geschikt is voor een motor tot 100 pk. Zodra ik de buitenwaterkraan maar iets open zet dan begin je de pomp ook al te horen, dus met tegendruk is dan naar mijn mening geen oorzaak. kan er naast zitten natuurlijk.
BTW., in de doorzichtige slangen zie ik nergens luchtbellen na de pomp, cavitatie lijkt me dus niet aan de orde.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door Navigo »

HH,

Te hoge stroming snelheid?

Ligt het toerental van de pomp niet te hoog?
Klopt de overbrenging verhouding van de poelies?

Navigo
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

Verhouding poulie is ongeveer 2:1, dwz 1 op de waterpomp, 2 op de buitenwaterpomp, draait max. 1500 toeren. pomp maakt ook bij stationair toerental (700 rpm motor) al lawaai.
Leuk puzzeltje..... :?
Ik zal het toerental een nauwkeurig opmeten met een rpm. meter.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door Pleysant »

Kan je het niet proberen met de perszijde los in een vat te laten pompen?
Of de zuigzijde in een vat hangen?

Vr,Ed
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door KarelE »

Cavitatie in de pomp zie je niet in de leidingen. Cavitatie is een plaatselijk dampbelletje dat ontstaat door plaatselijk zeer hoog vacuum. Dat belletje implodeert weer en dat maakt het geluid. Na het geluid is het belletje ook weg.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Impellerpomp maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

Ok, weer wat geleerd, maar dan moet het lawaai toch niet voorkomen als de motor langzaam draait, of de buitenkraan op een kiertje staat?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Plaats reactie