Knalgas H2

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Manke

Knalgas H2

Bericht door Manke »

Hallo,
Onderdeks en in 1 ruimte ligt zowel de Bukh motor, als ook 3 accu’s (1 start en 2 service accu’s):
• Start Accu Bosch, S5 013, 12V, 100Ah,EN CCA 830Ah
• Service Accu Exide, EB950, 12V, 95Ah, EN CCA 800AH
• Service Accu Vetus, Marine Batterij, 12V, 108Ah, EN CCA 735Ah
Behalve 2 zwanenhalzen op de achterzijde van het schip is er geen ventilatie in de machineruimte.

Op verschillende forums heb ik gelezen over het gevaar voor knalgas. Dit gas ontstaat bij het laden van de accu;s. Knalgas is een mengsel van de gassen waterstofgas, H2 en zuurstofgas, O2, in de volumeverhouding 2:1. Knalgas is een explosief mengsel dat als het aangestoken wordt een reactie aangaat waarbij water ontstaat.; je ruikt het niet, maar eenmaal aanwezig en gepaard met een vonk kan het behoorlijk wat schade opleveren.

Om het explosieve gevaar van het samengaan van het knalgas en de vonk (zoals het starten van de motor) te verkleinen overweeg ik de accu’s te verplaatsen. De nieuwe plek (ook de plek zoals door ontwerper aangegeven) bevindt zich dan bovendeks in de zijkant van het schip.

Graag jullie mening:
• Is de huidige situatie ongewoon en zie ik teveel beren op de weg? Voordat ik ga starten gooi ik toch het grote luik van de machinekamer open om alle kraantjes van de motor open te zetten. Alles vervliegt dan toch. Met andere woorden “gewoon zo laten zitten en lekker gaan varen”. Of zeggen jullie “verplaatsen die handel: accu en motor nooit in dezelfde ruimte laten". Of zeggen jullie “blaas gewoon verse lucht naar binnen middels bovendekse blazer met flexibele buis.
• Ik heb er al op gegoogled, maar zonder bevredigend resultaat; zijn er H2 meters in de handel?
• Bestaat er alleen risico op knalgas wanneer m’n accu bij het laden warmer wordt dan handwarm?
• Bestaat er bij onderhoudsvrije accus’s (dus zonder de schroefdoppen) ook kans op knalgas of hoef ik me er dan helemaal niet druk over te maken?
• Hoe gedraagt knalgas zich; is het lichter dan lucht en zal dus snel verdampen of is het net zoals butaangas zwaarder dan lucht en zal zich onder in het schip gaan ophopen? Op het internet kwam ik tegenstrijdige berichten tegen: Maar volgens mij is het lichter dan lucht. Klopt deze bewering?

Ben benieuwd naar jullie mening hierover. Deze skipper wil namelijk weer snel rustig kunnen slapen :D
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Knalgas H2

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat je beren op de weg ziet
Bij mij en bij zoveel boten staan de accu,s ook bij de motor in onze vorige boot trouwens ook
Maar wel een goeie ventilator om de ruimte te ventileren.
Ventileren gaat niet door een zwanenhals,alleen als het gedwongen wordt met een ventilator.
Wel heb ik er gesloten accu,s in staan maar dat is geen must.
Bij onderhoudsvrije accu,s zit in de deksel een soort labyrint waardoor het waterstof knalgas wordt teruggevoerd in de accu.
Volgens mij ontstaat dat knalgas niet of bijna niet bij gewoon laden,wel bij foutief laden.
Ik zou mij er maar niet al te druk over maken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Knalgas H2

Bericht door geertth »

Knalgas wordt vooral geproduceerd bij overladen van een accu, nauwelijks bij normaal gebruik.
Maar de hoge temperaturen in een motorruimte of machinekamer zijn niet bevorderlijk voor de levensduur van accu's.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Manke

Re: Knalgas H2

Bericht door Manke »

Beste René en Geerth,
Hartelijk dank voor jullie reactie. Het heeft mij geholpen.
Denk dat ik t inderdaad allemaal maar een beetje los moet laten.
Ik ga op de machinekamer dan nog wel een blazer plaatsen om de lucht te verversen en de motor en accu's te koelen. Voor de rest hou ik de accu's een beetje in de gaten, zorg dat ze in goede conditie zijn maar ga vooral lekker varen :-)
Nogmaals dank voor het meedenken en reageren
Manke
Plaats reactie