zonnepaneel vraagjes

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Baschinist »

Dat ze "niks" doen was misschien wat overdreven maar in deze is het wel een verschil of ze op een schip of een gebouw liggen. Op een schip kun je vaak niet anders maar het rendement zal over het algemeen ver onder dat van goed opgestelde panelen liggen. En op een dak gaan ook zaken als bladeren en mos enzo meer meespelen.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: En op een dak gaan ook zaken als bladeren en mos enzo meer meespelen.
Van mos op zonnepanelen heb ik nog nooit gehoord.
Wij hebben nu ook circa anderhalf jaar 10 stuks op een dak met een helling van 35 graden liggen,maar van mos is nog niks te zien.Bladeren blijven daar ook op liggen,dus ik zou niet weten hoe steil het dak dan zou moeten worden,wanneer je geen last meer wilt hebben van bladeren.
Ook kan sneeuwval voor problemen zorgen.
Zolang er geen hoekje vrij is van een paneel,zal deze niet opwarmen.
En qua bevestiging op een dak?
ik denk dat ze bij iedereen wel te stelen zijn,want zo vast liggen ze nu ook weer niet.
De metalen strippen waar de panelen op liggen bij een pannendak,zitten ook maar gewoon vast met haken die je onder de dakpan schuift,en zodoende achter de dakpanlat haakt.Stelt in principe dus ook niet veel voor.
En per plaat worden ze met een paar moeren en een klemplaatje vast gezet op de dakstrip.
Zo door de week zal er niemand komen,maar als wij bijvoorbeeld 2 maanden op vakantie zouden gan,is het ook denkbeeldig dat als we terug komen,de panelen ook verdwenen zijn.
Of dat gebeurd?
Zal best, maar ik heb er nog nooit iets over gelezen.

En als het voor een kantine bedoeld is,kun je ook oeverwegen de allergrootste panelen te nemen.
Hoe onhanteerbaarder ze zijn,des te slechter ze te stelen zijn toch?
En dief zal eerder panelen jatten die een meter bij een meter zijn,dan panelen die 2 keer zo groot zijn.
Dieven stelen courante maten,geen oncourante maten,want die zijn niet verhandelbaar. :idea: :idea:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Baschinist »

Nogmaals, ik/wij zie(n) ook echt wel oplossingen om het knuppelig op het dak te monteren alleen de verzekeringsmaatschappijen willen er niet in mee. En de stichting wil een dergelijke investering verzekerd hebben.

Mos en bladeren spoelen bij een regenbui van de panelen af als ze onder een helling staan, niet als ze plat op het dak liggen.
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Jackson920 »

Jan, heb je meer specificaties van het 240Wp paneel?
Bijvoorbeeld wat de Voc van het paneel is.

Als dit onder de 75V ligt kun je met een gerust hart de 75/15 aanschaffen, boven deze spanning zal het paneel toch nooit uitkomen.
De 75/15 is zoals vele Victron regelaars ook in een SmartSolar uitvoering verkrijgbaar.
Deze Smart versie heeft ingebouwde Bluetooth communicatie.
Met behulp van de Victron Connect App kun je dan de regelaar monitoren op je smartphone of tablet.

@aquanaut het is nu helemaal duidelijk, dank daarvoor.Zodra ik in het paneel heb weet ik meer en bepaal dan de regelaar,
de smart versie is mij bekend.
gr Jan
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Jackson920 »

hallo allemaal,
Ik heb inmiddels mijn zonnepaneel binnen en wil de gegevens nog even bij Aquanaut neerleggen
betreft de juiste regelaar.
max power 250 wp
open circuit voltage 37.99 v
short cicuit current 8.82 v
voltage at maximum power 30.42 v
current at maximum power 8.22v
max system voltage 1000 v
maximum reverse current 15 a
ik heb een 12 volt systeem aan boord, lukt dit ook met de 75/15 smart regelaar of is het op het randje.
grt. Jan
Plaats reactie