zonnepaneel vraagjes

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

Arrejoan schreef: Installatie paneel word inderdaad vlak (voorlopig).
Dat kan op een varend schip ook moeilijk anders. Je positie ten opzichte van de zon verandert voortdurend, dus richten heeft weinig zin. Gemiddeld over een vaardag heb je per saldo met vlakliggende panelen de beste opbrengst. En de situering van je overnachtingsstekkie is dermate wisselend dat een kantelmechanisme ook daar zelden van wezenlijke meerwaarde is. Dat is leuk voor op een woonboot met vaste ligplaats.

Maar ik zou me daar geen zorgen om maken. Er is 's zomers zoveel licht overdag, ook bij bewolking, dat de panelen je stroomgebruik makkelijk kunnen bijsloffen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door sailor wim »

Arrejoan schreef: ,maar voor erbij als je ergens in no-where een paar dagen blijft liggen....?
Hoi.
Ik bezit 240 Watt aan paneel maar kan afgemeerd aan stuur en bakboord 120 Watt in de avond of ochtend zon richten van vlak tot 30 graden. En dat is een uurtje langer instraling en opbrengst. Voor mij was die enkele Ampere net die ene dag langer liggen bij een September evenement. Maar de eerlijkheid gebied mij om te melden dat deze ervaring was zonder het blauwe toverdoosje wat mppt heet :idea: Verder til ik de vlak liggende panelen zo op om de ochtend condens weggelaten lopen.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

Wim, een andere reden voor mijn vaste opstelling is een treurige.
Het spijt me het beestje bij de naam te moeten noemen, maar na wat vervelende ervaringen met Roma in Lille, die kinderen er overdag op uitsturen om te inventariseren wat er 's nachts makkelijk van dek te jatten valt, zag ik me genoodzaakt de panelen min of meer diefstalproof te bevestigen. Je kunt van buitenaf niet meer bij schroeven of bouten. Dat lukt niet bij een kantelmechanisme.
Je kunt ze er evengoed nog wel afscheuren met een koevoet hoor, maar dan zijn ze tot onverkoopbaarheid vernield.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Baschinist »

Klein zijspoortje inhakend op bovenstaand: hoe zit het met de verzekering als je je panelen bevestigd met zo'n kantelmechanisme?
Dit is namelijk precies de reden waarom wij geen panelen op ons scoutingclubhuis hebben. Plat dak, 1 verdieping en buitengebied......geen verzekering die het aanneemt omdat we de panelen niet vast (genoeg) kunnen leggen.
Jammer want we willen ook wel wat besparen, hebben jongens die lid zijn en goedkoop kunnen leveren en installeren en we hebben nog iets van een voorbeeldfunctie.
Vroeg me zo eens af hoe dit nu zit aangezien de omstandigheden op een bootje ongeveer gelijk zijn.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door sailor wim »

@Guido.
Dat is balen daar in Lille.
Ik vaar daarom door naar de oude sluis van Whambrecies.
Ik heb de panelen met blindklink (popnagels) aan een rvs scharnier gemaakt en de andere kant met een boutje M5 in het dak getapt.
Dus redelijk diefjes proef. Het geheel zit eigenlijk onder het paneel gemonteerd. Gelukkig weet ik de prijs per Watt niet meer.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door walvis »

Wij hebben een mobiele inst. laten maken .
Hier op onze ligplek hebben we een infuus dus niet nodig maar ook de vervuiling van tata steel speelt een rol.
Hij voldoet aan onze behoefte wij hebben alleen 4 accus van 6 volt 240 amp en daar doen we alles mee te weinig prik dan de generator aan dit gebeurt sporadisch.
En als het ons niet zint met donker opruimen.
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

Baschinist schreef:Klein zijspoortje inhakend op bovenstaand: hoe zit het met de verzekering als je je panelen bevestigd met zo'n kantelmechanisme? .
Voordehandliggend antwoord: bel je verzekeraar. Heb je redenen om aan te nemen dat het clubhuis, los van de afgelegen ligging, verhoogd risico loopt?
En kun je het probleem niet deels oplossen door de panelen star onder een hoek naar het zuiden te monteren? Dat kun je ze stevig monteren en pak je toch het grootste voordeel van richten mee.
Baschinist schreef:Vroeg me zo eens af hoe dit nu zit aangezien de omstandigheden op een bootje ongeveer gelijk zijn.
De omstandigheden aan boord zijn in die zin wezenlijk anders dat je wel eens moet overnachten op plekken die je niet kent, en die nou niet gelijk geborgenheid uitstralen zal ik maar zeggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

sailor wim schreef:@Guido.
Dat is balen daar in Lille.
Ik vaar daarom door naar de oude sluis van Whambrecies.
Lille is op zich een heel leuke stad om te bezoeken, vandaar. Alles wat los ligt aan dek gaat nu naar binnen, ook overdag als we de stad ingaan. Het waterkantdeurtje blokkeren we aan de binnenkant, zodat het voor een inbreker geen zin heeft om buiten zicht van sociale controle op z'n gemak aan het slot te morrelen. (Dat doen we overigens overal waar we van boord gaan hoor, niet per se in Frankrijk.) Gelukkig blijft het stadspark aan de wallekant tot zonsondergang vrij druk.
Dat sluisje bij Wambrechies, daar ben ik op mijn allereerste Frankrijkreisje nog afgeschut!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Baschinist »

Voordehandliggend antwoord: bel je verzekeraar. Heb je redenen om aan te nemen dat het clubhuis, los van de afgelegen ligging, verhoogd risico loopt?
Het dak is plat en te laag. Met een keukentrapje kom je erop. Als je ze schuin op een stelling zet zijn ze te gemakkelijk zonder schade te verwijderen. Er is tot nu geen verzekeraar te vinden die dat wil dekken.

Vroeg me alleen af hoe het dan zit bij je bootverzekering. Wij zitten namelijk op hetzelfde terrein als de jachthaven hier dus min of meer onder dezelfde condities. Zou apart zijn als het dan wel kan.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Aquanaut »

WADnWIND schreef:@ aquanaut:

Ik schreef ook expliciet over een PWM regelaar en express niet over een MPPT regelaar op een diodebrug.......
Precies, en daarom gaf ik aan dat een huidige Victron PWM regelaar ook niet meer op een diodebrug kan werken.
Dat konden ze in het verleden wel, vandaar dat het bij jou wel werkt.
MPPT's (van Victron) hebben het nooit gekund.

@Arrejoan: In een 12V systeem is de combinatie van dit 300Wp paneel en een MPPT geen probleem.
Ik zou hiervoor de MPPT 100/20 aanschaffen, deze is eigenlijk iets te klein (max 290Wp) maar omdat je paneel toch vlak ligt mis je die 10W niet, daar komt het paneel toch nooit aan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Jackson920 »

hoi Wim,

Welk type mppt regelaar heb jij gebruikt op het 240 watt paneel, lukt het met de 75/15 ?

gr. Jan
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door sailor wim »

Jackson920 schreef:hoi Wim,
Welk type mppt regelaar heb jij gebruikt op het 240 watt paneel, lukt het met de 75/15 ?
gr. Jan
Hoi Jan.
Ja die gebruik ik maar op 24 volt dus 10 Ampere op de meter. Verder zit er tussen de 75/10 en de 75/15 maar €6 verschil.
2x50 Watt en 2x 70 Watt paneel in serrie en parallel.
Ik overweeg nu om de 50 Watters op de caravan te plaatsen en die op de boot te vergroten.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Jackson920 »

Ik krijg volgende maand mijn 240 wp paneel, schoonzoon plaatst er 211 op zijn bedrijf dus 1 extra besteld.
Verder heb ik aan boord 12 volt dus vandaar mijn vraag welke regelaar voor mij van toepassing is.
gr Jan
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door sailor wim »

Arrejoan schreef: Afbeelding
Hoi.
Hier het plaatje van Arrejoan.
Je ziet het Vmp voltage dit geeft het paneel af bij belasting. Dus is 70 volt ingang spanning voldoende.
Maar het paneel is 240 Watt naar 12 Volt is 20.
Dus is de 100/30 de juiste.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Aquanaut ik dacht al wel dat het voldoende zou zijn :wink: omdat ik het als set overgenomen heb was er geen keus in regelaar :( maar op die er bij is staat geen merk maar wel MPPT 30, misschien is er een merk te achterhalen als er spanning is(op het schermpje :?: ) heeft een "verplichte" aansluiting voor de accutemperatuur, welke aangesloten MOET zijn anders werkt de regelaar niet :? en een aparte USB aansluiting voor bv een telefoon.
Wat betreft het paneel,daar heb ik me mee vergist dat is 250 ipv 300 Wp :oops: .
@ Wim/Jan ik zou ook voor de 30 gegaan zijn als ik keus had gehad(zie boven) :P
Ik overweeg een soort van richtmogelijkheid omdat ik zeker de eerste seizoenen niet veel zal varen en dan kan richten op het zonnetje zoals dat in de box het meeste oplevert.
Maar met de verhalen van anderen in gedachten ga ik daar nog eens HEEL goed en waarschijnlijk LANG over verzinnen :lol:
wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie