zonnepaneel vraagjes

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Aquanaut »

sailor wim schreef: Hoi.
Hier het plaatje van Arrejoan.
Je ziet het Vmp voltage dit geeft het paneel af bij belasting. Dus is 70 volt ingang spanning voldoende.
Maar het paneel is 240 Watt naar 12 Volt is 20.
Dus is de 100/30 de juiste.
Gr Wim
Wim, Jan, even een belangrijk punt,
Voor de bepaling van de maximale PV spanning kijken we niet naar de Vmp (werkspanning) maar naar de Voc (open klemspanning)
Deze spanning mag absoluut nooit boven de, door de regelaar gehanteerde, ingangsspanning komen!!
Overschrijding van deze waarde sloopt de regelaar.
Voor bijvoorbeeld de MPPT 75/15 is dit 75V
Met vermogen is het wat anders, een regelaar kan een maximale stroom genereren, voor de MPPT 75/15 is dit 15A
Dus als we de laadspanning bij 12V nemen, 14,4V en we vermenigvuldigen dit met 15A komen we op een maximaal te verwerken vermogen van 216W
Daarom staat er in het datasheet een vermogen van 220Wp bij 12V installatie.
Voor een 24V installatie is dit dus het dubbele, 28,8 *15 = 432W ofwel 440Wp.
Voor een 240Wp paneel op een 12V installatie gebruik je dus formeel de MPPT100/20 (deze is tussen de 75/15 en 100/30 ingekomen) echter....
Als jouw paneel vlak ligt aan boord kun je er met een gerust hart vanuit gaan dat deze nooit de 240W gaat halen, dus kun je deze prima op een 75/15 aansluiten (mits de Voc onder de 75V blijft)
@Arrejoan, de 30 zal voor 30A staan? ik heb verder geen verstand van niet Victron producten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Jackson920 »

Wim en Aquanaut, bedankt voor de uitleg.

Het sommetje van Wim klopt wel, en de toelichting van Aquanaut ook,
En dat is nu juist wat mij in verwarring bracht als ik op www. ging speuren betreft welke regelaar.
Maar duidelijker als nu kan het niet, de uitleg en kennis van Aquanaut heeft mij overtuigd en het scheelt
ook nog eens € 100.00 en daar kun je weer wat anders mee doen.

Gr. Jan
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Arrejoan »

@Arrejoan, de 30 zal voor 30A staan? ik heb verder geen verstand van niet Victron producten.
Aquanaut[/quote]

Goedenavond allen, @Aquanaut :dat denk ik ook er staat verder niks op waar iets uit af te leiden is :?
Het geheel heeft een tijd feilloos gewerkt en is op elkaar afgestemd door de carrosseriebouwer waar de foodtruck waar het paneel op zat is gebouwd.
Ik ga het monteren en proberen dit seizoen en zal hier nog verslag doen van de uitkomst.
Dank voor je advies en meedenken.
Wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Jackson920 »

Hallo,
@aquanaut nu zie ik ook een regelaar type mppt 100 15 is daar de marge wat veiliger van als de mppt 75 15.
met een 240 wp scherm in combinatie 12 volt?
gr. Jan
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Marie Christina »

Jackson920 schreef:Hallo,
@aquanaut nu zie ik ook een regelaar type mppt 100 15 is daar de marge wat veiliger van als de mppt 75 15.
met een 240 wp scherm in combinatie 12 volt?
gr. Jan
Zó! Daar komen even een paar begrippen langs, zeg. :D
Ik ga even een uurtje googlen om te snappen waar het over gaat. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door KarelE »

Baschinist schreef:
Voordehandliggend antwoord: bel je verzekeraar. Heb je redenen om aan te nemen dat het clubhuis, los van de afgelegen ligging, verhoogd risico loopt?
Het dak is plat en te laag. Met een keukentrapje kom je erop. Als je ze schuin op een stelling zet zijn ze te gemakkelijk zonder schade te verwijderen. Er is tot nu geen verzekeraar te vinden die dat wil dekken.

Vroeg me alleen af hoe het dan zit bij je bootverzekering. Wij zitten namelijk op hetzelfde terrein als de jachthaven hier dus min of meer onder dezelfde condities. Zou apart zijn als het dan wel kan.

Een schuine stelling van staal, vastgelast op een paar zware H-binten? Na afloop van de bouw van de sleper kan je mooi dat frame gebruiken waar de sleper op wordt gebouwd.

Als je in het frame van H-binten ook nog een stapeltje 40x60 tegels stopt voordat je ze aan elkaar last krijgt niemand ze meer van het dak af.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Baschinist »

Na afloop van de bouw van de sleper kan je mooi dat frame gebruiken waar de sleper op wordt gebouwd.

:lol: dat komt gelijk door het dak heen zetten :lol:

Maar op zich is een frame het punt niet, dat moet er sowieso onder aangezien het een plat dak is maar die panelen zijn te makkelijk van zo'n frame los te halen en daar vallen ze over.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door KarelE »

En als je op alle hoeken van de panelen twee stukjes hoeklijn aan het frame last en het paneel zodanig insluit dat het paneel geen kant meer op kan? Of als alternatief na het monteren een u-stripje over de bouten heen last? Dan kan je niet meer bij de bouten. En als je een defect paneel wilt demonteren komt de slijptol eraan te pas.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Baschinist »

Als je het aan mij vraagt prima. Al kneus je het schroefdraad van die bouten maar zodat je er niks meer mee kan.
Maar al die technieken blijven voor verzekeringen een keiharde "nee". En het lijkt wel of die gasten onderling contact hebben want ze komen allemaal met dezelfde argumenten.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Aquanaut »

Jackson920 schreef:Hallo,
@aquanaut nu zie ik ook een regelaar type mppt 100 15 is daar de marge wat veiliger van als de mppt 75 15.
met een 240 wp scherm in combinatie 12 volt?
gr. Jan
Jan, heb je meer specificaties van het 240Wp paneel?
Bijvoorbeeld wat de Voc van het paneel is.

Als dit onder de 75V ligt kun je met een gerust hart de 75/15 aanschaffen, boven deze spanning zal het paneel toch nooit uitkomen.
De 75/15 is zoals vele Victron regelaars ook in een SmartSolar uitvoering verkrijgbaar.
Deze Smart versie heeft ingebouwde Bluetooth communicatie.
Met behulp van de Victron Connect App kun je dan de regelaar monitoren op je smartphone of tablet.

@menno: sorry, ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden... :wink:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

KarelE schreef:En als je op alle hoeken van de panelen twee stukjes hoeklijn aan het frame last en het paneel zodanig insluit dat het paneel geen kant meer op kan? Of als alternatief na het monteren een u-stripje over de bouten heen last? Dan kan je niet meer bij de bouten. En als je een defect paneel wilt demonteren komt de slijptol eraan te pas.
Karel, mijn panelen zijn nergens vastgeschroefd. De panelen schuiven met hun hoeklijnen onder alustrips. ik heb een heel simpel vergrendelingsmechanisme bedacht waarmee je alleen onderdeks die panelen kunt bevrijden. Als een dief daarop losgaat met een koevoet of sliptol houdt hij verwrongen en onbruikbaar schroot over.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door KarelE »

Het gaat bij baschinist om hellend opgestelde panelen op een plat dak van een clubgebouw...
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

KarelE schreef:Het gaat bij baschinist om hellend opgestelde panelen op een plat dak van een clubgebouw...
Verkeerd begrepen. Dan wordt het een ander verhaal.

Nu dacht ik te hebben gelezen dat het clubhuis op het terrein van de jachthaven staat. Is dat dan niet afgesloten 's nachts?
En wat als je gewoon het risico van diefstal aandurft? Die panelen zelf zijn op zich niet duur, dus ook geen aantrekkelijke handel voor helers. Als je ze dan ook nog zo diefstalveilig mogelijk opstelt is het misschien toch haalbaar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door Baschinist »

En wat als je gewoon het risico van diefstal aandurft? D
Tja, mijn idee ook maar ja......verenigingen, vergaderingen, besturen, 10000 meningen. :mrgreen:
Die panelen zelf zijn op zich niet duur, dus ook geen aantrekkelijke handel voor helers
Juist wel, iedereen heeft zo ongeveer dezelfde panelen op zijn dak liggen.

Wij dachten alleen "ff" melding te maken bij de opstalverzekering, niet wetende dat er zo'n beerput open zou gaan. Als ze vast gemonteerd plat op het dak liggen is het geen probleem maar ja.....dan doen ze niks.
Andere optie is een zonnepanelenverzekering maar dan hoef je niet meer aan je terugverdientijd te rekenen.

Is allemaal wat off topic maar vroeg het me ineens af omdat ik hier ineens dingen voorbij zag komen over draagbare systemen en kantelmechanisme. Ik zie dan het verschil niet zo met een bootje of ons clubhuis.
Achteraf bezien heb ik laatst de verzekering afgesloten voor ons bouwproject maar daar is met geen woord gerept over eventuele zonnepanelen.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zonnepaneel vraagjes

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: Als ze vast gemonteerd plat op het dak liggen is het geen probleem maar ja.....dan doen ze niks.
Nee, dat is niet zo. Bij mij aan dek liggen ze ook plat, en de opbrengst valt me zeker niet tegen. En als je nagaat dat ik in die bloedhitte eind mei, begin juni ook nog een schaduwtent over het dek heb getrokken, en de panelen maar bleven laden, koelkast op stand 5, loopt dat zo'n vaart dus niet.
Een echt richtmechanisme draait mee met de zon, maar kost meer dan wat je ooit gaat besparen. Star naar het zuiden gekanteld opstellen zal zekers helpen, maar dat is met een of twee extra panelen wel te compenseren denk ik. En op bewolkte dagen maakt het sowieso niet veel uit dat ze plat liggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie