Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
meelf20
Berichten: 1
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:03 pm

Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Bericht door meelf20 »

Hallo,

Ik ben al bijna tien jaar trotse eigenaar van een Bussing underfloor. Vermogen onbekend maar tussen de 150 en 200 pk.De motor loopt nog steeds als een zonnetje maar hij verliest helaas veel koelvloeistof wat eindigt in het karter. We verdenken een lekke koppakking of lekke cilinderbus. Je hoort de motor ook erg blazen als hij gestart wordt en niet aanslaat als hij koud is.

We proberen te achterhalen wat voor type het is en of er pakkingen verkrijgbaar zijn. Als iemand een tip heeft hoe ik hier aan kan komen - heel graag!

Hieronder alle nummers die ik kan vinden en wat foto's.

Motornummers:

Bus
M44-0101-9004

W512/8
GBA

Bovenop
Bus
05-0101-9101
28 1166
442

Onder brandstof pomp
Bus m44-0109-9010
GBA
18.5.6 2583v

Voorkant
Bus 05-0101-9103

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




https://ibb.co/fXYFR6
https://ibb.co/khYFR6
https://ibb.co/m87WzR
https://ibb.co/mnbrzR
https://ibb.co/mboh66
https://ibb.co/fUYAtm

Veel dank!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Bericht door Baschinist »

Bussing....ik had er tot zojuist nog nooit van gehoord :oops:

Wellicht dat er via MAN nog wat te verkrijgen Is?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Bericht door KarelE »

Ik heb er in de buurt van een vrachtwagenevenement eens een vrachtwagen mee zien rijden. De naam Bussing stond er groot op. Misschien in de (weg-)transportsector eens naar zoeken?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, het is al lang geleden dat ik wat heb gehoord over Büssing en unterflur motoren :wink: . Deze zijn ontwikkeld indertijd voor volumevrachtwagens waarbij de motor onder het chassis en achter de cabine werd gemonteerd i.p.v tussen de chassisbalken onder de cabine.
Hierdoor kon de cabine zakken en het slaapgedeelte voor de chauffeur OP het dak i.p.v achter het dag-gedeelte :cry: , waardoor er een extra 80 cm laadvloer ontstond, zodat er twee pallets extra ( europalletmaat = 120x80 cm) meekonden :D
De beelden van sleepboten met zo`n stuurhutje op het dak van het stuurhuis doen me altijd terugdenken aan vrachtwagens met een "topsleeper" :lol:
Zover ik weet is de (van origine) motorenfabrikant Büssing opgenomen in het M.A.N concern dus daar zul je moeten zoeken denk ik.
Overigens wist ik van Büssing scheepsmotoren maar heb nog nooit van een unterflurmodel in een schip gehoord, leuk te weten :P .
Ik ben 40 jaar in het wegtransport werkzaam geweest, zo komt "vroeger" onverwacht weer even om de hoek kijken 8)
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Bericht door Waterman »

Arrejoan schreef:Het is al lang geleden dat ik wat heb gehoord over Büssing en unterflur motoren . Deze zijn ontwikkeld indertijd voor volumevrachtwagens waarbij de motor onder het chassis en achter de cabine werd gemonteerd i.p.v tussen de chassisbalken onder de cabine.
Hierdoor kon de cabine zakken en het slaapgedeelte voor de chauffeur OP het dak i.p.v achter het dag-gedeelte :cry: , waardoor er een extra 80 cm laadvloer ontstond, zodat er twee pallets extra ( europalletmaat = 120x80 cm) meekonden :D
Dit verhaal klopt niet.
De Büssing Unterflur is ontworpen in Duitsland,om vrachtwagens met een 2 mans bezetting te laten rijden,en zodoende veel ruimte te creëren in de cabine van de truck.
Destijds had je nog geen "topsleepers" ,grossraum cabines, Space Cab's en/of Globetrotters.
De cabines hadden weliswaar een boller dak,maar "het hok" was niet groot.
Toen heeft Büssing de Unterflur motor ontworpen,en deze motor werd in het chassis onder de laadbak gemonteerd.
Daardoor kon de vloer van de cabine zakken,cq vlak worden,en konden er met fatsoen 2 chauffeurs op de auto,en konden ze fatsoenlijk slapen.
ook was het een stille cabine,omdat de motor onder de laadbak lag.
In Nederland reed o.a. Kamphuis uit Barneveld destijds met Büssing.
Het merk had een bepaalde status,want als je daarop reed,dan had je als chauffeur enige aanzien,want op een Büssing reed niet iedereen.

Trouwens het merk Büssing rijd in principe elke dag nog over 's Heeren wegen.Niet in naam,maar wel uitgebeeld als logo.
De "Leeuw" in de gril van een M.A.N. (Mijn Armoe Nadert :) ) is namelijk afkomstig van Büssing.

Zover ik weet is de (van origine) motorenfabrikant Büssing opgenomen in het M.A.N concern dus daar zul je moeten zoeken denk ik.
Overigens wist ik van Büssing scheepsmotoren maar heb nog nooit van een unterflurmodel in een schip gehoord, leuk te weten :P .
Ik ben 40 jaar in het wegtransport werkzaam geweest, zo komt "vroeger" onverwacht weer even om de hoek kijken 8)
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
Waarom er een unterflurblok in een schip ligt,zal denk ik te maken hebben met de lagere inbouw hoogte.
Of het van origine een gemariniseerd blok is,betwijfel ik,want voor zover mij bekend is,is MAN niet verder gegaan met dit type blok.
Aan de hand van de nummers zul je denk ik weinig vinden,want dit zijn m.i. onderdeelnummers van delen van het blok.
Je zult ergens een typeplaatje moeten opzoeken waar meer gegevens op staan,zoals baujahr en motortyp.
Of ze je nog bij MAN kunnen helpen weet ik niet.Ik denk eerder dat je je beter kunt wenden tot diverse oldtimer trucks bezitters.
Die weten vaak wel meer.

Ja oude tijden herleven weer moet zoiets.
Hier ook een ex-chauffeur van 1975 tot 2015,waarvan de laatste 20 jaar als zelfstandige internationaal transport.
Een beetje heimwee blijf je altijd houden. :)
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Bericht door wrotter »

er is een tijd geweest dat kromhoud ook wat wij zijden liggende motoren had ,en ook Daf ,en leyland ,werden vaak in de vroegere bussen ingebouwd onder de vloer ,maar we zijn ze wel eens in schepen tegengekomen ,je ziet ze vrijwel nooit meer waarom?? maar voor jachtjes zou het een uitkomst zijn als ze er weer kwamen .
wel kan ik mij herinneren dat ze fiks rookten en vaak olie lekte .
ben wel enige keren in de kromhout fabriek geweest in Amsterdam noord .maar herinner mij er weinig meer van .
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Gezocht informatie gemariniseerde Büssing Underfloor

Bericht door JanSr »

In elk geval onderdeel boeken te koop:

https://www.ebay.at/sch/sis.html?_itemI ... PrRngCbx=1

Koppakkingen etc zou ik bij revisie bedrijven zoeken.
Plaats reactie