vervloekte Heatpol

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

vervloekte Heatpol

Bericht door frank »

Humeur is weer ver onder het vriespunt vandaag. Wilde vanmiddag in het ponton alvast de Heatpol 15 aansteken om morgen lekker warm te kunnen werken, maar nope..
Menig niet christelijk woord gebruikt en na een tiental pogingen de moed opgegeven.
Dat kreng is niet aan de gang te krijgen. Vier maal dat branderpotje smetteloos schoongemaakt, gaatjes bovenin de brander zijn open.
Zier er naar uit dat dat mooie blinkende rvs ding de oudijzerbak in gaat.
Van alles gebruikt, van spiritus tot verschillende soorten aanmaakblokjes. Er komt olie in de pan, vlam gaat netjes geel branden en dan doe ik dat spiraalding in de kachel waarna de deksel er bovenop moet. Zodra de pot dan heet genoeg is behoort de vlam blauw te worden. Maar zover kom ik niet want de vlam stikt en alles gaat uit, wat ik ook doe.

Vreemd. Trek is er genoeg via een lange rechte schoorsteen dus dat is het niet. Ik vraag me af hoe de vlam onder in de pot lucht krijgt. Er lijkt daar beneden geen enkel luchtgaatje te zitten dus de vlam krijgt geen zuurstof. Ik heb alles schoongekrabt en met zaklantaarn bekeken maar niks te zien en zonder lucht geen vuur.
Net een mailtje naar de leverancier gestuurd kijken wat die voor wijsheid kan geven.

Heeft iemand van jullie ervaring met een Heatpol en misschien hetzelfde probleem? Ooit heb ik dat kreng brandend gekregen maar dat was zo 'n heisa dat het er daarna nooit meer van gekomen is.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door varg »

Brandstof..... mijn petroleum-druklamp wilde ook niet meer aan terwijl alles in perfecte staat was. Neem wat nieuwe brandstof of voeg wat aanstekerbenzine toe. Altijd voorzichtig svp.
Arnold
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door Navigo »

HH,

Op voorhand heb er niet echt verstand van , maar helpen met brainstormen kan altijd toch?

De brandstof diesel stroom van hoog naar laag en komt bij een carburateur.
Deze laat de brandstof door en komt in een gewone branderpot? Of heb je het door jouw genoemde spiraal na voorverwarmen nodig om de diesel te "vergassen"?

Ik denk aan de brandstof, maar dan aan een te kort.
Werkt je carburateur goed?

Ik denk aan een te lage temperatuur.
Dat de temperatuur te laag is om de diesel te vergassen.

Probeer eens met gesloten brandstoftoevoer;

Als het lukt en kan natuurlijk de branderpot deels met brandspiritus 50ml?? te vullen en deze eerst aan te steken.
Na opwarmen van spiraal pas de toevoer en de carburateur te gaan gebruiken.

Mogelijk dat als het spiraal wordt gebruikt om te vergassen dat dit dan pas lukt als deze wat warmer is.

Navigo
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door varg »

Een heatpol brand ook goed op petroleum. Misschien moet je daar eens een litertje van proberen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door quichot »

Die dingen horen het prima te doen. Als hij het niet doet komt dat niet doordat er achteraf een ontwerpfout in blijkt te zitten, zoals 'ontbrekende' luchtgaatjes onderin de pot, of andere dan voorgeschreven brandstof nodig heeft.

Mijn Kabola werkt in principe hetzelfde.
Eerst wachten tot de carburateur een plasje olie heeft doorgelaten op de potbodem. Zodra de potbodem nat is de olietoevoer weer stoppen. Dan half kopje spiritus erin, spiraal terugplaatsen (bij Kabola is dat een cilinder van gaas), aansteken, en wachten tot de spiritus die spiraal (of gaascilinder) roodheet heeft gemaakt.
Inmiddels is het plasje olie dusdanig verhit dat die mee is gaan branden. De kachel loeit dan eventjes behoorlijk. Als spiritus plus plasje olie zo'n beetje op zijn gebrand en die spiraal roodheet is, dán pas moet je nieuwe olie toevoeren vanuit de carburateur. (Bij kabola door de thermische beveiliging open te zetten, hoe dat bij Heatpol gaat weet ik zo niet). De potbodem en spiraal zijn nu dermate verhit dat nieuw toegevoerde olie direct verdampt, als gas opstijgt, daarbij lucht aanzuigt uit de gaatjes hoger in de potwand (venturi-effect) en mooi blauw gaat branden. Op de potbodem zelf brandt er dus niets!

Het is dus van groot belang dat de spiraal (of gaascilinder), in feite een katalysator, van meet af aan wordt meeverhit. Als je die te laat terugzet zal de kachel niet gaan branden, net zo min als wanneer je verse olie te vroeg toevoert.

Regelmatig het toevoerkanaaltje tussen carburator en branderpot ontkolen kan ook helpen. Bij Kabola zit daarvoor een soort fretboortje in die leiding. Die verstopt de leiding niet, maar door die rond te draaien werkt het eventuele koolaanslag eruit.
Verder kan de afstelling van de trekonderbreker veranderd zijn. Daar zit een klein gewichtje op die de klep gesloten moet houden zolang het niet stormt buiten.
Één keer weigerde mijn kachel dienst. Maar toen bleek er slurry in de carburateur te zitten. Uitelkaar halen en schoonmaken deed wonderen. Verander daarbij niets aan de verzegelde instellingen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door wrotter »

ik heb altijd somy,s gehad nooit geen problemen hoe scheef we ook lagen bij laden of lossen werkte net als de kabola .ook de wind hoe sterk ook had geen invloed dit op een normale kachel zonder aanjagers en dergelijke .
ik ging soms 3 a 4 dagen weg en het ding draaide prima door .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door quichot »

wrotter schreef:ik heb altijd somy,s gehad nooit geen problemen hoe scheef we ook lagen bij laden of lossen werkte net als de kabola .ook de wind hoe sterk ook had geen invloed dit op een normale kachel zonder aanjagers en dergelijke .
ik ging soms 3 a 4 dagen weg en het ding draaide prima door .
Heerlijke kachels! Je kunt ze rustig een week op lage stand aanlaten en met een gerust hart van boord gaan. Doe ik wel eens om een vorstperiode te overbruggen (nu dus bijvoorbeeld). Mocht hij om welke reden ook toch uitgaan, dan sluit thermokoppel de olietoevoer af. Jammer dat de gasolie van 5 franken naar 1,10 euro de liter is gegaan! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door Marie Christina »

1,10 Euro? :shock:
Doe mij effe een paar jerrycans!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef:1,10 Euro? :shock:
Doe mij effe een paar jerrycans!
Nee! 8)
Dat is wat ik bij de laatste tankbeurt heb betaald in mei vorig jaar. Hoe de prijzen nu liggen weet ik niet, maar ik begrijp dat tanken van 700 liter een lucratieve vorm van beleggen kan zijn! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door frank »

Even ene reactie tussendoor van Marc die zich nu heeft aangemeld voor registratie.
Hij stuurde me volgende tekst in zake de Heatpol
=========================================

Jouw Heatpol-probleem lijkt mij toch veroorzaakt door valwinden, dit ondanks een lange pijp. Zie onder mijn ervaringen.

Ook mijn Heatpol is een lastige bij het aansteken.
Tijdens de eerste minuten na aansteken is een zuchtje wind al voldoende om het aanmaak-vlammetje door een valwind uit te blazen.

Ik start daarom altijd met een hele flinke scheut spiritus en/of aanmaakblokjes. Maar ook dan nog snel last van valwinden. Gek word ik er soms van, moet soms 5 keer opnieuw aansteken

Maar als de diesel in het branderpotje eenmaal door een hogere temperatuur van het potje wel wil vergassen, zal de vlam zeer beslist niet meer uitwaaien (thermische trek wint het dan ruimschoots van elke valwind). Dan een echte TOP-kachel.

Zelf heb ik de Heatpol 32-35MKS met CV-verwarmingsspiraal, 2 radiatoren met Grundforspomp: TOP verwarming, en geruisloos.

Oh, een paar jaar terug had ik nog de originele Heatpol trekkap ( http://www.rietpol.nl/heatpolSp.htm# )in gebruik, toen weinig problemen. Maar met huidige bouwmarktkapje toch wel iets tobben.


Nog twee vragen: 1. is je pijp geïsoleerd? 2. Wat bedoel je met "dat spiraalding in de kachel"?

gr Marc

==============================
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door frank »

Wanneer ik zo de reacties lees zijn de meningen verschillend.
Laat ik zeggen dat ik door mijn ervaringen nogal negatief gestemd ben, maar kan ook aan mij liggen.
Ik ben altijd in mijn nopjes met het gemak van de Kabola en daarvoor de Somy ketel, nooit problemen, in geen veertig jaar.

Dus op zoek naar info en dan blijkt dat dezelfde kacheltjes door toplicht.de worden aangeboden onder de naam Reflex. Dat blijkt dan weer een Deens of zo product te zijn met zijn oorsprong in de visserij.

Inmiddels heb ik door waar het probleem zit. Zie onderstaande tekeningen.

Afbeelding

en die spiraal waar ik het over heb is een soort katalysator die de verbranding bevordert.

Afbeelding

Dan verder lezende in de uitvoerige beschrijving van dat kacheltje lees ik dat je bij regelmatig gebruik iedere twee jaar dat ding helemaal uit elkaar moet halen en de gaatjes en pot grondig moet reinigen.
Dus staat dat ding nu op de werkbank en de aanwijzingen volgend heb ik alles al gestript en gaan nu de popnagels eruit waardoor het binnenwerk bereikbaar wordt. Na afloop sluit ik dat weer met rvs zelftappers voor de volgende keer.

Het zou toch te gek zijn als ik altijd weer problemen heb met aansteken...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door frank »

En hoe liep het verder.....

Hele kacheltje mee naar huis genomen en op mijn gemak gedemonteerd. Alle popnagels eruit geboord of geslepen en ik hield wat grote onderdelen over op de werkbank. De branderpot zat ingeklemd in een binnenhuis en het kostte veel moeite om dat met hout en een hamer zachtjes in zijn geheel naar buiten te krijgen. Dan de pot eens goed bekeken en met een horlogemakers schroevedraaier de kleine gaatjes doorgeprikt. Als de zaak in elkaar zit kun je gaatjes van boven af niet zien, zo klein zijn ze. Bij schoonmaken wrijf je er dan ook nog de nodige rommel in en dan is het prijs,

foto de kachel uit elkaar in onderdelen.

Afbeelding


Dan een foto van de schoongemaakte pot. De gaatjes zijn nu duidelijk te zien.


Afbeelding

Na afloop alles weer in elkaar gezet na grondig schoonmaken van dat binnenhuis waar de pot in moet worden geperst.
Ik heb eerst met een brander die bus heet gemaakt en daarna kon ik de pot er zo inschuiven en op zijn plekje draaien voor de schroefgaten.
Nu heb ik de popnagels vervangen door ingekorte zelftappers.

Dan de kachelpijp en kap. Na enig zoeken in de opslag vond ik een originele rvs kap die bij dat kacheltje hoort, denk ik tenminste. Die zal ik gaan gebruiken.

Afbeelding

Dan weer naar het ponton gebracht en daar het kacheltje op zijn plek teruggeplaatst. En dan.. vol verwachting..\
Toch weer veel frustratie want dat kreng wil niet aan. Wat ik ook probeer, iedere keer stikt de vlam in de pot en ik sta op het punt om diep water op te zoeken als je begrijpt wat ik bedoel. Dus eerst maar alles laten afkoelen en een kop oploskoffie gemaakt.
Rustig nadenken in het stuurhuis hoe nu verder want dat ding behoort toch goed te branden.

Dan valt het kwartje, ik kiep een plens spiritus in de pot waar nog een plasje diesel in staat, steek dat aan met een aanmaak stripje, katalysator terug geplaatst en deze keer de deksel bovenop een flinke kier open laten staan. En zie daar het wonder, de vlam krijgt nu voldoende lucht en even later zie ik het eerste blauw aankomen. Dan de deksel dicht en zowaar! Kacheltje begint braaf te snorren!
Na al dat gepruts en de nodige 'leermomenten' is het verder de hele middag lekker warm in de werkplaats en dat ding brandt echt heel goed.
Dus in het vervolg laat ik bij aansteken dat deksel een stuk openstaan zodat de vlam even lucht van boven krijgt en als de pot goed heet is dan pas deksel dicht. Het was een heel gedoe, maar nu best tevreden.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Janna
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 23, 2017 5:19 pm

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door Janna »

Ik heb een oude Fobrux oliekachel uit negentien nog-wat, maar die werkt op hetzelfde principe.

Ik gebruik barbeque gel om 'm aan te steken. Flinke dot in de pot en aansteken met een paar druppels Feuertropfen.

Als de gel lekker brandt en de spiraal roodgloeiend is zet ik de carburateur aan en gewoonlijk heb ik er dan geen omkijken meer naar.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door Navigo »

HH,

De aanhouder heeft gewonnen, het heeft even geduurd, maar iemand moet het zeggen, het wordt te weinig gezegd.

Je bent een topper.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vervloekte Heatpol

Bericht door quichot »

Dit weekend de Kabola aangezet om de Russische beer buiten de deur te houden. Vanmorgen even het vredig snorrende kacheltje gecheckt. Geen kamertemperatuur in de laagste stand, maar overal zo'n beetje 12c voldoet prima.

Kost wat gasolie, maar dat is voor een weekje wel te overzien.
Ik doe dat liever dan alles aftappen. Het wordt dan zo dood aan boord, vind ik. Kouwe jatten bij ieder klusje, en nog geen kopje koffie als troost. Bovendien verbeeld ik me dat het ook beter is voor de apparatuur aan boord. In zo'n wasmachine bijvoorbeeld blijft altijd wel wat water achter, en dan kan vorst toch voor schade zorgen. Zelfde geldt voor de pompen.
Bijkomend voordeel: je stookt alles lekker droog, en het voelt erg welkom als je aan boord stapt.

Als je ze eenmaal aan de praat hebt zijn het fantastische kacheltjes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie