Brandstof pomp op herhaling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Etab »

Beste mensen,

Helaas heb ik de afgelopen 7 maanden mijn boot moeten laten voor wat het was vanwege 3 keer achter elkaar familieomstandigheden.
Afgelopen week voor het eerst weer bij de boot geweest en wat betreft verf en buitenkant kon ik wel huilen :? Door al het gedoe was ik vergeten me aan te melden voor boot uit het water. Wat kan dat achteruit gaan zeg in een half jaar stilliggen. Opbouw kan wel weer kaal en helemaal opnieuw in de verf. en de binnenkant...... pffffffff

In de week dat de familie ellende begon was ik bezig met het proberen aan de gang te krijgen van de brandstof toevoer via de brandstof pomp.
Vanwege bacterie had ik de tank afgekoppeld en alles doorgespoeld met diesel. De filters vervangen en een tijdelijke aansluiting gemaakt op een tankje. Toen via het handpompje druk op de leidingen en pomp gezet.
Helaas kan ik starten wat ik wil maar er komt geen brandstof meer uit de leidingen naar de cilinders.
Weer hard door gepompt en de retourleiding doet zijn werk. Ontlucht via 2 schroefjes en daar zit druk op (pijl a en b).
Zijklep zie pijl C op foto 2 open gemaakt zat vol met diesel.
De brandstof afsluithendel losgemaakt en nagekeken of die soepel liep. zie pijl D op foto 1

Volgens een technieker op mijn werk moet er op een dieselpomp ook een klein gaasfiltertje zitten. Kan deze echter niet vinden.
Nu heb ik de volgende vragen in de hoop dat iemand antwoord heeft.

A) Als er een filtertje zit iemand enig idee waar die dan moet zitten?
B) wat zijn de moertjes bij de pijltjes 3, 4 op foto 2 en 5 op foto 2.
C) Hoe kan ik zien of de pomp niet vast zit?
D) Zitten er nog ergens punten die ik moet nalopen?

Afbeelding
Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door walvis »

er wil wel eens bij de banjo bout toevoer gasolie een gaasje inzitten .
geert
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Navigo »

HH,

Dat is natuurlijk niet leuk als je door omstandigheden wat achteruit ziet gaan.

Kijk eens om je pomp beter te begrijpen op You tube, zoek een naar CAV DPA diesel injectionpomp.
Je vind aardig wat filmpjes waar ze gestript en opgebouwd worden, dit zegt meer dan woorden.


Bijvoorbeeld

https://www.youtube.com/watch?v=Dz2j04F14QY

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door quichot »

In principe zou een motor na 7 maanden rust probleemloos moeten kunnen starten, maar als ik het goed begrijp had je daar vóór die 7 maanden al problemen mee.
Wat je nog zou kunnen proberen is de wartels van de verstuiverleidingen aan de verstuiverkant iets te lossen en dan kijken of er diesel wordt doorgepompt door de plunjers. Dat kan nog wel eens helpen om ingesloten luchtbellen te bevrijden. Zonder tegendruk van verstuivers zouden er straaltjes diesel langs de wartels moeten lekken.
Als dat niet het geval is, of alleen sputterend met veel luchtbelletjes, dan zuigt het systeem ergens lucht aan, of zijn alle plunjers kaduuk, maar dat is onwaarschijnlijk als er geen tegendruk is. Soms moet je wel even doorstarten voor er massieve straaltjes vrijkomen, dus een goed gevulde accu is wel nuttig.
Als er wél direct straaltjes langs de wartels lekken zijn waarschijnlijk de verstuivers ernstig vervuild. Demonteren en laten reviseren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Navigo »

HH,

Nog even een linkje ter aanvulling.

http://www.webwerff.nl/hobby/ezs/swtk/rotatiepomp.pdf

Ik weet uit ervaring dat ze zeer gevoelig zijn voor vervuiling en daarnaast ook moeilijkheden kunnen geven om brandstof op de hoge druk aansluitingen te krijgen.
Ik denk dat je grote kans hebt op stroeve en/of vastzittende delen door vervuiling.

Begin eerst eens met het schoonmaken van hetveer belaste klepje op de kopse kant.

Succes
Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Klaver vier »

Etab het banjo oog waar misschien een filter in zit ,zit op foto twee achter de bevestiging waar de buitenkabel van de morse bediening mee vast zit
Naar mijn mening zou daar heel goed vuil in kunnen zitten.
Maar het is denk ik niet het goeie banjo oog wat er bedoelt wordt,die moet aan de opvoerpomp zitten,die heb je helaas niet op de foto.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door buggyrene »

Zeer waarschijnlijk zit het regulator gedeelte vast, deze zit bovenop de brandstofpomp, onder een deksel / bakje.
Proberen om voorzichtig los te maken ( moer 3 & 4 ) ( pas op voor de veertjes dat deze niet losraken ), regulatordeel weer gangbaar maken met WD40, dichtschroeven, ontluchten, en opstarten.
Ik heb het zelfde probleem een paar keer mee gemaakt met dit soort motoren, regulator gedeelte gaat vast zitten door vocht, en bacterie.
Nogmaals, voorzichtig te werk gaan, dan is het wel te doen.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Etab »

Hey Tnx voor de reacties.

Ik heb de leidingen naar de verstuivers al los gemaakt. Dat is het eerste meestal wat ik doe als ik ontlucht of zo.
Daar komt dus niks uit. Geen druppel.

Ik zal de banjo bout lossen en kijken wat daar in zit, maar dat is toevoer en als ik pomp dan gaat het door het systeem heen en weer de retourleiding in dus komt het door die leiding wel binnen.

Ik zal ook eens kijken of ik dat kapje los kan krijgen. Mogelijk zie ik dan ook of de afsluiter van de brandstof toevoer blijft hangen of niet.

Mocht dat niet werken dan zal ik toch eens op zoek moeten naar een monteur. Want dan ben ik echt uitgeput in wat ik zelf nog kan.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Navigo »

HH,

Omdat je nog steeds het probleem heb, nog een aanvullend idee.

Zit er in je systeem voor de pomp een opvoerpomp, ik begrijp er zit een handmatig te bedienen pompje.
Maar ik bedoel een electrisch opvoerpompje zodat je systeem altijd wat overdruk heeft.

Zo ja werkt deze? Zo nee mogelijk kun je deze opnemen in de toevoerleiding naar de pomp of bijvoorbeeld;
-de tank iets onder voordruk zetten?
-de tank hoger plaatsen?

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Klaver vier »

Navigo je gaat toch niet alles veranderen als het goed gewerkt heeft.
Naar mijn mening zit er gewoon ergens vuil of zit er iets vast,dan ga je toch niet je tank verplaatsen of extra pompen plaatsen,als iets goed gewerkt heeft moet het toch weer kunnen werken,door van alles te gaan veranderen krijg je alleen maar meer verwarring.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Navigo »

HH,

Nee je hoeft niets blijvend te veranderen. Je wilt iets draaiend krijgen.


De ervaring leert ook in mijn eerdere berichtten dat deze pompen na drooglopen cq vervuiling problemen geven om weer te gaan functioneren.

Ze werken inwending op middelpunt vliegende kracht, er is niets wat de plunjers terug duwt waardoor de pompkamer gevuld wordt. Behoudens brandstofdruk of snelheid.

Snelheid krijg je soms na problemen niet voldoende voor elkaar dmv de startmotor, bij een auto kun je dit wel voor elkaar krijgen. Je sleept hem dan aan , toeren liggen hoger en het wonder geschiedt.

Aanslepen in een boot gaat wat moeilijker, dus kun je proberen de plunjers(en de pompkamer gevuld)terug te krijgen door het tijdelijk verhogen van de brandstofdruk.
Hoe ik geef een aantal opties, je kunt ook de tank via de ontluchtingsprocedure onderdruk zetten, iets teveel en hij wordt rond. Je past dan hopelijk niets blijvends aan.


Met deze pompen heb je veel geduld nodig, mc gyveren en anders een zak centen.
In het andere bericht vraagt etab om hulp, ik heb geen fysieke tijd, dus biedt ik nog wat opties aan.
Met creativiteit kom je ver, heel ver.


Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Baschinist »

Ik heb standaard een elektrisch opvoerpompje in de gereedschapskist zitten voor "brandstofgevalletjes". Kost geen drol en al een hoop profijt van gehad, al was het alleen al voor het ontluchten.
By-pass meestal de mechanische opvoerpomp en sluit hem gelijk op de brandstofpomp aan voor het geval de mechanische opvoerpomp de boosdoener is. Tackel je ook gelijk eventuele valse lucht die je eventueel ergens aan kan zuigen als je al iets voordruk opbouwt.
Begrijp uit je verhaal dat je momenteel ook met een tijdelijk tankje werkt? Dan kun je ook proberen het tankje goed hoog te zetten en te laten hevelen.
Wat Navigo al aangeeft kan een beetje voordruk net dat ene zetje geven om de handel weer op gang te krijgen.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Etab »

TNX

Ik heb het al geprobeerd met extra veel druk op de toevoer geven.
Werkt prima, want het stroomt ook via de retour perfect terug.
Of ik zie een ontluchting over het hoofd, of de rotortjes staan vast door vervuiling, of de afsluitpal voor brandstof blijft ergens intern dicht staan.
Ik moet dus nu in de pomp zien te zoeken. En daar heb ik gewoon geen kennis in. Via de watersportwinkel nu een monteur gevonden maar die kan pas in april.
En de hoop dat de pomp niet stuk is.....
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Mirte
Berichten: 12
Lid geworden op: zo nov 05, 2017 5:41 pm

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Mirte »

Nu lees ik dit stukje van je. Misschien een stomme vraag maar hoe staat je motorstophandle op de pomp. Als deze door roest in de morse kabel of vuil of klem zitten vast staat in de stoppositie zal je geen brnstf bij de verstuivers krijgen. Suc6.
De beste stuurlui zijn monteur.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door buggyrene »

Zie mijn eerdere post, weet wel zeker dat dit het geval is......
Hierin zit ook het stopgedeelte.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Plaats reactie