Brandstof pomp op herhaling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Etab »

Hey Rene.
Heb het kapje open gemaakt. Zal later foto plaatsen. En uk denk dat het schuifje dat de toevoer afsloot los was en op uit bleef staan. Krijg hem echter met geen mogelijkheid terug. Maar goed als dat de storing is dan scheelt dat veel zoeken en kosten.
Maar nu bleek na terugzetten dat mijn handpompje niet goed werkt en dus ontluchten niet eens lukt. Los gemaakt en schoon maaar na 5 keer pompen weer niks. Dus nu een.electrische opvoerpomp gekocht. Nu de vraag regel je het pompen met eigen schakelaar of op anders en laat je hem altijd meedraaien als motor loopt? Te veel gaat immers altijd retour.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Baschinist »

Gewoon op het contact zetten en mee laten draaien zolang de motor loopt.

Maar was het nu uiteindelijk gelukt om dat schuifje terug te krijgen? Anders sta je tegen een dichte brandstoftoevoer aan te pompen en is wellicht het pompje nog prima wat er nu op zit?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door buggyrene »

Idd, gewoon via het contact.
Alle scharnierende delen goed inspuiten met roestoplosser (WD40 of iets dergelijks), gangbaar maken, ontluchten, en starten.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Pleysant »

Als je niet met het pompje kan ontluchten,even de krukas in een andere stand zetten.

Vrg,Ed
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Etab »

Ooohhh yessss
Na alle ellende niet kunnen vinden wat er mis was. Heb ik vandaag, met de tips van hier, de pomp weer aan de gang gekregen. Ik kon mijn geluk niet op zeg....Er was geen monteur bereid te komen, behalve om hem eruit te halen en.op te sturen voor revisie. Na 4 hele dagen op mijn knieen en armen die er uitzien alsof ik met een kat gevochten heb kreeg ik vanmiddag de motor weer aan de praat 8) 8) :lol:
Liep steeds tegen lekkage aan en kreeg de klep niet goed dicht dacht ik. Vond uiteindelijk ook een lekkend ontluchtingsboutje op de bout naar de 4e cilinder. En nieuwe pakking gesneden voor deksel.
Handpompje liep idd weer na slag motor.

Wil nog wel wat onderdelen vernieuwen. Zoals 1 van de pennen wasr het kapje mee vastgezet wordt. Schroefdraad voelt niet goed genoeg. Zal een zoektocht worden.
Maar o jee na maanden zoeken en 4 volle dagen foeteren en bijna opgeven doet hij het weer. En eerlijk is eerlijk. Wederom had het me zonder jullie hulp niet gelukt. :!: :!:

Nog 1 vraag. Als je een electrische pomp plaatst. Haal je het handpompje er dan tussen uit? Ik heb hem er tussen zitten en in de uitstand komt de diesel wel door de electrische heen. Maar wil de pomp.niet stuk maken.

Nu proberen wat te varen deze zomer en dan in de winter de buiten en binnenkant eindelijk aanpakken :D

Happy Eric
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Navigo »

HH,

Gefeliciteerd met het doorzettingsvermogen en natuurlijk het eindresultaat. Nu inderdaad gaan genieten.

Ik zou persoonlijk iig, maar met 1 opvoerpompje werken.

Zelf zou ik voor de electrische gaan, heeft een nadeel; kan behoudens mechanisch stuk ook electrische problemen geven.

Het grote voordeel is dat je altijd makkelijk ontlucht en het systeem voordat je start geheel op druk brengt.

Mechanische pomp wel helemaal verwijderen en gat afdekken.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Brandstof pomp op herhaling

Bericht door Baschinist »

Kijk, da's mooi nieuws !

Sluit me aan bij navigo, in ieder geval maar 1 pomp ertussen. Dan kunnen ze elkaar niet tegen gaan werken.

Je kunt ook proberen of het nu gewoon werkt zonder de elektrische pomp ertussen. Scheelt extra werk en dan kun je lekker gaan varen. Elektrisch pompje als back-up in de gereedschap kist.
En voor het geval het op deze manier niet werkt dan weet je ook gelijk dat je mechanische pompje niet goed meer is en kun je het alsnog aanpassen zoals navigo aangeeft.
Plaats reactie